Na světě existuje mnoho zábavních značek, nicméně jen některé jsou dobře známe napříč generacemi. Jednou z takových je i franšíza Pokémon a to i přesto, že jejím primární zacílením jsou děti. Celý koncept Pokémonů oslovil milióny lidí po celém světě a baví je už přes dvacet let. Bohužel během této doby zažili Pokémoni také mnoho problémů. V této práci nejprve krátce shrnu vznik, poté představím několik společenských, právních a náboženských problémů a nakonec se zamyslím nad důvody globálního úspěchu této populární franšízy.

Zrození Pokémonů

Jako každé jiné dítě trávil tvůrce Pokémonů, Satoši Tadžiri (田尻 智), čas pobíháním v okolí svého rodiště a zkoumáním všech věcí kolem. Důležitým bodem jeho zájmu a vlastně také počátkem zrodu konceptu Pokémonu bylo sbírání, pozorování hmyzu a hledání nových způsobů jejich odchytu.1 Díky posedlosti sběrem hmyzu si dokonce vysloužil přezdívku Dr. Bug. Během svých studií se začal čím dál více zajímat o videoherní průmysl a se svým přítelem Kenem Sugimorim (杉森 建) začal vydávat časopis s názvem Game Freak. Později, v roce 1987, založil stejnojmenné vývojářské studio, čímž byla vytvořená pevná půda pro vznik Pokémonů. V roce 1989 vydala firma Nintendo svou první kapesní konzoli a kabel, který umožňoval propojit tyto konzole a komunikovat mezi sebou v podporovaných titulech. Možnosti tohoto kabelu umožnily realizovat myšlenku pohybu hmyzu po kabelu z jednoho zařízení do druhého.2 Právě tento koncept nabídl Tadžiri společnosti Nintendo a společně s Šigeru Mijamotem (宮本 茂) dalších šest let pracoval na jeho vývoji. V roce 1996 vyšla první dvojice ze série her s názvy Pokémon Red a Green a zaznamenala celosvětový úspěch, což dokazují i prodejní čísla. První generace pokémoních her se prodalo necelých 32 miliónů kopií.3 Celkový počet prodaných kopií všech her a spin-off titulů činí ohromných 279 milionů a řadí tak Pokémony na druhé místo mezi nejprodávanější videoherní franšízy na světě.4 Prvenství patří franšíze Super Mario. Jako u mnoho jiných herních franšíz, byla i tato podpořena prodejem nejrůznějších hraček, sběratelských karetních her, knih, komiksů, seriálů, filmů a mnohou dalších zábavních produktů, které významně podpořily prodej. Během dvaceti let existence Pokémonů se hráči dočkali šesti generací her, vydávaných po dvojicích a obvykle doplněnou i třetí verzí, která spojovala to nejlepší z obou předchozích a přinesla i něco nového. Celkový počet Pokémonů v tuto chvíli čítá ohromných 806 druhů a vyznat se ve všech jejich schopnostech je záležitostí jen nejvěrnějších fanoušků. Bohužel tento počet s sebou nese i problém s originalitou. Na mnoha Pokémonech je vidět recyklace nápadů a ne každý je povedený. V tuto chvíli je oznámena sedmá generace her, která vyjde na podzim tohoto roku a ponese jméno Pokémon Sun and Moon. Ta přinese nový svět a další sadu Pokémonů.

A problémy jsme my

Pokémoni bohužel neslavili pouze úspěchy. Během své existence zažili mnoho nesnází. Nejzávažnější ze všech spadá do kategorie zdravotních problémů. V roce 1997 byl v japonské televizi odvysílán díl s názvem Elektrický voják Porygon (でんのうせんしポリゴン/Electric Soldier Porygon). Během sledování této epizody došlo u téměř 700 dětí k epileptickým záchvatům a různým stavům nevolnosti. Tyto stavy zapříčinila použitá animační technika, ve které docházelo k rychlému střídání červené a modré barvy. Po tomto incidentu nebyla epizoda nikdy odvysílána mimo Japonsko.5

Problémům se nevyhnula ani hra samotná. V prvních dvou generacích her se objevila budova s názvem Game Corner, ve které mohli hráči trávit čas hraním na hracích automatech. Vzhledem k povaze těchto her, které mohly vyvolat u dětí gamblerství, zpřísnila organizace Pan-European Game Information (PEGI), požadavky na věkové hodnocení her, ve kterých se objevují prvky gamblerství. Z těchto důvodů byla budova Game Corner přepracována, stejně jako postavy, které byly přejmenovány z Gambler na Gamer a z dialogů byly odstraněny všechny odkazy vedoucí ke gamblerství. Tyto úpravy vyvolaly velkou nespokojenost mezi evropskými hráči.6

Hra se nevyhnula ani problémům týkajících se nacistických symbolů. Z hracích karet byla odstraněna svastika z důvodů předejití záměny s nacistickým symbolem. Stejně tak byla upravena i scéna ve které antagonisti Jessie, James, pokémon Meowth a skupina členů zločinecké organizace Rakeťáci stojí v pozici, která může působit jako hajlování. V evropských verzích hry došlo k úpravě obrázku Pokémona Registeela, stojícího v pozici, která by mohla být označena za hajlování.7

Pokémoni se také nevyhnuli žalobám. Mezi nejznámější patří ta, kdy Uri Geller, izraelský bavič, žaloval Nintendo za ukradení své identity a její aplikaci na psychického Pokémona Kadabru. Geller se proslavil jako iluzionista se schopností ohýbat lžíce a právě Kadabra je zobrazen jako Pokémon, který ve své ruce drží lžíci a tu dokáže pomocí psychických sil ohýbat. Geller také tvrdí, že je skrz tohoto Pokémona poškozován, protože jsou na jeho těle zobrazeny symboly odkazující k nacistickým jednotkám Shutzstaffel, známějšími jako SS. Aby se předešlo dalším soudním sporům, přestaly se od roku 2003 karty s tímto Pokémonem vydávat. Kadabra se také dále neobjevila v žádném dílu seriálu, nicméně ve hrách lze tohoto Pokémona bez problémů získat.8 Osobně považuji tento spor za naprosto absurdní, který kvůli nespokojenosti jednoho člověka dokázal ovlivnit, ve své podstatě neškodnou, zábavu milionům fanoušků.

Pokémoni byli dokonce některými církevními skupinami obviňováni ze satanismu. Důvodů pro tato obvinění bylo několik, např. že Pokémoni vypadají jako démoni, pro své evoluce musí použít magický předmět, vzývání jejich jména za účelem vyvolání z pokéballu nebo pro své nadpřirozené síly.9 V souvislosti s tímto nařčením prohlásila televizní stanice Sat2000, že hra nemá „žádné škodlivé účinky na morálku“ a že je založena na „pevných přátelských vztazích“.10 Toto je jen malý výčet problémů, kterým musela franšíza Pokémon během své existence čelit, nicméně bohatě stačí na demonstraci její popularity a dosahu, který měla a stále má.

Úspěch Pokémonů

Co tedy stojí za úspěchem této miliardové značky? Myslím si, že jedním z faktorů je koncept sběratelství, které je přirozenou vlastností lidí a oblíbeným koníčkem a samozřejmě prvenství na trhu, protože před hrou Pokémon Red and Green žádná podobná hra neexistovala. Každá z verzí nabízela sadu exkluzivních Pokémonů, která v druhé verzi nebyla dostupná a vytvořila tak poptávku po těchto typech. Každý ze sto padesáti Pokémonů měl unikátní vzhled, vlastnosti a také svá evoluční stádia.Tento koncept sbírání byl podpořen sloganem Gotta Catch ‚Em All (chyť je všechny!). Koncept sbírání Pokémonů byl navíc doplněn o kompetitivní složku. Každý hráč tedy mohl využít své pochytané Pokémony a vyzvat jiného hráče na souboj, ve kterém využíval k boji právě Pokémony. Dalším z faktorů je zasazení do světa, který má trochu jiná pravidla fungování a ve kterém se děti stávají nebo mohou stát úspěšnými již od počátku své cesty a snažení. V raném věku opouští svůj rodný dům a vydávají se na cestu stát se nejlepším trenérem, chovatelem nebo sběratelem Pokémonů na světě a to je velmi motivující. Samotná hra navíc obsahuje precizně propracovaný bojový systém, který dokáže oslovit i náročné jedince a činí ji tak přístupnou širokému spektru hráčů. Myslím si, že franšíza Pokémon je natolik silná, aby si udržela svou pozici i v další dekádě. Napovídají tomu dobré prodeje jednotlivých titulů a snaha o inovaci v herním průmyslu. Mnoha hráči očekávaná hra Pokémon Go (v ČR vyšla 16.7.2016) přivede Pokémony do našeho světa skrz obrazovky mobilních telefonů, by mohla být ve světě Pokémonů revolucí a získat tak mnoho nových fanoušků.

Tento článek je publikováním krátké seminární práce odevzdávané během studií japanistiky na Masarykově Univerzitě v Brně.


1 History of Pokémon. bulbapedia.bulbagarden.net. [online]. 28.5.2016 [cit. 2016-06-01]. Dostupné z:http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/History_of_Pokémon
2 The Ultimate Game Freak. TIME. [online]. 22.11.1999 [cit. 2016-06-01]. Dostupné z:http://content.time.com/time/magazine/article/0,9171,2040095,00.html
3 Wikia The Home of Fandom. Video Game Sales Wiki. [online]. [2015] [cit. 2016-06-01]. Dostupné z: http://vgsales.wikia.com/wiki/Pokémon#cite_note-shipments-3
4 誕生から 20 年、『ポケットモンスター』シリーズの世界累計販売本数が 2 億本を突 破!. Famitsu.com. [online]. 17.3.2016 [cit. 2016-06-01]. Dostupné z:http://www.famitsu.com/news/201603/17101623.html
5 The Banned Pokémon Episode That Gave Children Seizures. Kotaku. [online]. 20.10.2015 [cit. 2016-06-05]. Dostupné z: http://kotaku.com/5757570/the-banned-pokemon-episode-that-gave-children-seizures
6 Pokémon controversy. Bulbapedia. [online]. 25.4.2015 [cit. 2016-06-05]. Dostupné
z: http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Pokémon_controversy
7 tamtéž.
8 BBC News. Geller sues Nintendo over Pokémon. [online]. 2.11.2000 [cit. 2016-06-05]. Dostupné
z: http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/1003454.stm
9 Pokémon controversy. Bulbapedia. [online]. 25.4.2015 [cit. 2016-06-05]. Dostupné
z: http://bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Pokémon_controversy
10 Pokémon movie earns Papal blessing. New York Post. [online]. 21.4.2016 [cit. 2016-06-05]. Dostupné z: http://nypost.com/2000/04/21/pokemon-earns-papal-blessing