Ano, přesně tak. Big N už se v byznysu pohybuje celých 130 let – od 23. září 1889. Mimochodem, ve stejný rok v květnu byla otevřena Eifellova věž, koncem dubna bylo založeno město Oklahoma City. Ne vždycky ale působilo ve videoherním průmyslu. Firma totiž začala výrobou karet  Hanafuda. Ty se staly velmi úspěšnými a tak se společnost rozšiřovala a organizovala vlastní karetní turnaje. Mezi léty 1963 a 1968 pak díky finančním možnostem začal firma experimentovat v dalších odvětvích. Měla poměrně úspěšnou taxislužbu, televizní síť, hotely na jednu noc či jídelní společnost produkující instantní rýži. Většina těchto experimentů ale skončila neúspěchem a po olympijských hrách v Tokiu v roce 1964 klesl i zájem o hrací karty a Nintendo se tak muselo poohlížet po dalších možnostech. Vhodným odvětvím se zdály hračky a light guny, kvůli zavedené konkurenci a vysokým nákladům byla produkce ukončena. Společnost ale mezitím konečně našla ten správný směr.

Taken in Kyoto, Japan, May 1st, 2006, by Eckhard Pecher

V roce 1974 Nintendo získalo smlouvu na výhradní distribuci Magnavox Odyssey (je považována za vůbec první domácí herní konzoli) v Japonsku. O tři roky později už Nintendo spouští produkci vlastního hardwaru – Color TV-Game. Okolo této doby do firmy vstupuje tehdy ještě student Shigeru Miyamoto, jímž v roce 1981 vytvořená arkáda Donkey Kong vystřeluje firmu na úspěšnou dráhu. Díky portům na domácí konzole (např. Atari 2600 či Intellivision) tečou do Japonska obrovské peníze za licenční poplatky. Poprvé také na scénu přichází Jumpman, z něhož později vychází postava Maria, maskota společnosti. Další úspěch zaznamenala zařízení Game & Watch, „digihry“ s jedinou hrou. Odtud už k „Nintendu, jak ho dnes známe“ nebyla příliš dlouhá cesta. V roce 1983 společnost uvádí v Japonsku veleúspěšný Famicom, který o dva roky později prochází redesignem, aby jako Nintendo Entertainment System nebo-li NES zachránil americký videoherní trh před krachem. Zbytek už určitě znáte, dalo by se říct – v oblasti handheldů přichází Game Boy (a Tetris), jeho vylepšená verze Game Boy Color a později Game Boy Advance. Po těch štafetu přebírá DS (nejúspěšnější rodina handheldů, přes 154 milionů prodaných kusů) a 3DS. V domácích konzolích na NES navazuje 16-bitové SNES a Nintendo 64, u kterého začíná éra 3D hraní. Další v pořadí je moje oblíbené GameCube, o kterém se téměř dá říci, že co hra, to perla. Wii a jeho méně úspěšný pokračovatel Wii U pak pro masy přináší pohybové ovládání které je opravdu zábavné a spouští trend „každý může být hráčem“. Obě řady v roce 2017 spojuje Nintendo Switch. Hybridní zařízení kombinující přenosnost handheldu s možností hrát tříáčkové tituly i na velké obrazovce.

Co dodat než jen pár čísel. Switchi se teď velmi daří a čeká ho našlapaná sezóna – těšit se můžeme třeba na port jedenáctého Dragon Questu a třetího Zaklínače, ale také Luigi’s Mansion 3 nebo Pokémon Sword & Shield. K té „nudné“ statistice: k 30 červnu se Switchů prodalo 36,87 milionů kusů a 210,13 milionů kusů her. Aktuální konzole už překonala prodeje Wii U, GameCube i Nintendo 64 a šlape na paty SNES. Mohlo by příčku překonat už tuto sezónu? Budeme držet palce! Jsme ale rádi, že naše oblíbená videoherní společnost už tu je tak dlouho a během jejích narozenin se jí opravdu daří. Jaká skvělá doba na to, být Nintendo fanouškem!

Všechno nejlepší, Nintendo, ke stotřicetinám!

Zdroj