Nintendo má za sebou řadu různých produktů, které měly za úkol hráče dostat z pohodlí gauče a rozpohybovat je. Jednoznačně nejznámějším výtvorem je Wii Fit. Fenomén, který prostřednictvím Wii Remote ovladačů a balanční podložky dokázal řadě hráčů přiblížit cvičení a udělat jim z toho vcelku zábavnou aktivitu, u které nebudou jen zběsile mačkat tlačítka na ovladači a udělají tak něco pro své zdraví. U Switche se o něco podobného snažil titul Fitness Boxing, který prostřednictvím Joy-Con ovladačů hráče motivoval k posilování hlavně rukou formou písniček – představte si to asi jako hardcore Just Dance. Nyní však přináší novinku zvanou Ring Fit Adventure – skutečnou hru, která na rozdíl od Wii Fit není jen “trénovací aplikací”, ale zábavnou formou v ní budete nejen formovat a posilovat své tělo, ale i herní postavu v RPG světě. Z původních trailerů a videí jsem byl dost skeptický, ale ten poslední před vydáním mi otevřel oči a musím říct, že je ten celý nápad o dost méně šílenej, než jsem si původně myslel. Videa mě donutila si to koupit, cvičím pravidelně už týden a za tu dobu jsem zjistil 10 zajímavých věcí.

Ring-Con ovladač je fakt geniální! Tenhle posilovací kruh, jak jej určitě budou lidi, co už nějakou dobu cvičí znát, funguje na bázi odporu, čímž posiluje paže, prsní svaly, břišní svaly, a když si ho stejně jako ve hře dáte i mezi nohy, posílíte i vnitřní strany stehen. Můžete ho mačkat, roztahovat, otáčet s ním… chová se tak trochu jako volant (a dokázal bych si představit jeho použití v Mario Kartu). Data snímá pomocí pravého Joy-Con ovladače, který do něj zasunete a používáte ho i pro navigaci. Je vyroben z nějakého gumovo-plastového materiálu a i když jsem se snažil sebevíc, vypadá opravdu robustně a odolává extrémům – nedal na sobě nic znát, ani když jsem si z něj udělal posilovací kleště. Když to porovnám s ovládáním Wii Fit, tak mi Ring-Con vyhovuje mnohem více, protože se nemusím pohybovat po té prapodivné balanční podložce a soustředit se, abych nešlápl vedle a zároveň zaměstnává všechny svaly v horní půlce těla. To mě přivádí k dalšímu bodu…

Moje fyzička je na bodu mrazu… Ring Fit Adventure se možná tváří jako jednoduchý cvičební prográmek, ale opak je pravdou. Když jsem rozbaloval obsah balení a zapojoval ovladače, už jsem tak nějak věděl, co mě čeká a začal jsem se předem zadýchávat. To nejhorší ale přišlo, když jsem hru spustil – po procesu kalibrace, tutoriálu a prvním levelu v prvním světě jsem byl zpocený až na zadku a vyčerpaný, div mi srdce nevyskočilo z hrudi. Na základě kalibrace mi hra doporučila nějakou obtížnost, kterou jsem další den hned o pár bodů snížil, ale po týdnu už cítím, že jsem připravený ji zase zvednout. Připravte se ale na to, že pokud jste stejně jako já “gaučová brambora”, budou začátky prostě složitý.

Pás na nohu, který snímá dolní půlku těla, se mi pořád rozepíná a odpadává. Kromě Ring-Con ovladače je pás na nohu další důležitou součástí Ring Fit Adventure. Zasunete do něj levý Joy-Con ovladač, připevníte na levé stehno a snímá vaší spodní půlku těla. Podle frekvence, rychlosti a úhlu rozpozná jestli běháte, sprintujete, zvedáte kolena, správně provádíte cviky a podobně. Pásek má na délku asi 50 centimetrů a pokud jste stejně jako já trochu objemnější, jedinou možností jak zajistit, aby nepadal, bude ho pořádně utáhnout k noze. Jestli se zbrkle pohybujete a hodně potíte, sucháč má tendenci se rozepínat a během úrovně vám prostě spadne na podlahu. Občas ani to přiškrcení stehna nepomáhá. Určitě by to šlo vyřešit líp.

Jednou tě porazím, šmejde!

Hlavní příběh hry je hodně přímý, bohužel víc, než se mi líbí. Dobrodružná část hry si zakládá na cestování mezi levely a světy, kde pomocí cviků bojujete s příšerami, získáváte zkušenostní body, mince, levelujete a tak nějak to dost připomíná klasické RPG. Hlavní hrdina, Ring, vás naviguje a postupně učí všechno důležité, co bude k pokoření zlého kulturisty Dragaux potřeba. Cesta je to však víceméně lineární, nemůžete se jen tak proběhnout po krajince a někam se podívat, protože svým reálným během ovlivňujete pouze rychlost již dříve naskriptovaného běhu postavičky. To je trochu škoda a ve výsledku to může, stejně jako mě, některé hráče odrazovat. Taktéž u většiny světů nemůžete různě přeskakovat úrovně, protože je všechny spojuje jen jedna přímá cesta. Když už jsem u té hry…

Ring Fit Adventure je fakt dlouhé. Jsem v pátém světě a přesto na začátku! Oficiální zdroje tvrdí, že na fanoušky čeká přes více než 100 levelů uspořádaných do více než 20 světů. Dennodenně si vyhrazuji +- půl hodinu na hraní a pečlivě se snažím všechno prozkoumávat, přesto nejsem ani zdaleka ve čtvrtině. Nintendo říká, že pokud si z cvičení uděláme návyk a budeme se mu věnovat zhruba tu půlhodinu denně, hlavní příběh dokončíme za 3 měsíce. I to je pro mě skvělou motivací, proč ve cvičení pokračovat.

Ring-Con mi dokonce změřil i tep. Díky využití infračervené kamerky v pravém Joy-Con ovladači hra umožňuje po splnění levelů si nechat změřit tep a na základě dalších údajů jako jsou třeba věk, váha a počet spálených kalorií ohodnotí intenzitu mého cvičení. Jsem neskutečně nadšený. Nenosím žádné chytré hodinky, které by mi měřily tep, takže je super, že mi to může změřit i hra napřímo. Líbí se mi, že Nintendo po sérii Labo nezahálí a snaží se stále inovovat a přinášet nové a zajímavé funkce.

S Nintendo Switch Lite si Ring Fit Adventure pravděpodobně moc neužijete. Když pominu to, že Switch Lite není kompatibilní s dokem a nepřipojíte ho tak k televizi, a díky absenci stojánku ho ani nepostavíte na stůl, se základním balením si hru stejně nezahrajete. Vyžaduje totiž Joy-Con ovladače, které nejsou součástí klasického balení Switch Lite, takže pokud nemáte doma jiné, další ovladače, nezbývá vám nic jiného než si je pořídit. A to už se může prodražit. To už bude lepší si pořídit rovnou klasický Switch.

Můžete si vytvářet různé tréninkové programy. Pokud kromě dobrodružného módu a miniher budete chtít potrápit své kamarády nebo si užít jen tak energické cvičení bez závazků, můžete si vytvořit vlastní playlisty. Na výběr máte přes 60 reálných cviků rozdělených do čtyř kategorií – červené cviky posilují ruce, žluté cviky jsou zaměřené na tělo, břišní svaly a záda, modré cviky jsou zaměřené na nohy a zelené cviky jsou inspirované jógou.

Hra se od rozbalení nechová jako v trailerech. Z posledních trailerů na oficiálních kanálech jsem byl už tak zhýčkaný, že když Ring Fit Adventure vyšel, chtěl jsem si první den všechno vyzkoušet. Reálně se ale hra nechová tak, jak ji vidíme v ukázkách. Zhruba první tři světy jsou prakticky tutoriálové a Ring vás seznamuje se vším, čemu budete čelit a co budete dělat. Pokud jste si stejně jako já odnesli to, že barevným cvikem způsobíte stejnobarevnému nepříteli větší poškození, ze začátku tomu tak není – malý spoiler – tahle možnost se v rámci příběhu odemkne až koncem třetího světa. Na rozdíl od ostatních klasických RPG vás hra vede za ručičku a říká co přesně a kdy máte dělat, jaký cvik je na jakého nepřítele nejlepší apod. Není to úplně špatné, ale trocha volnosti by neuškodila.

Celý koncept Ring Fit Adventure je prostě dokonalej, Wii Fit ať se jde bodnout! Tak. A řekl jsem to. Na rozdíl od Wii Fit má hráč pocit opravdového úspěchu a formováním své herní postavy formuje i své reálné tělo. Dochází tady k výbornému propojení dvou světů a Nintendo opět pobízí k tomu, aby hráči neseděli jen u obrazovek a hraním něco skutečně dělali. Mysleli dokonce i na tělesně postižené osoby, takže pokud máte nějaký handicap, který by vám neumožnil nějaký cvik udělat, dá se odklikat na tlačítkách. Hra tak nikoho neomezuje a dává každému naprostou volnost. Ring Fit Adventure mi zkrátka přirostl k srdci a doufám, že u něj ještě nějakou chvíli vydržím. Zatím se cvičením nehodlám přestat – i z osobních důvodů jsem totiž zvědavý, jak a kam se za ty tři měsíce posunu. Ušetřím dokonce i nějaké peníze oproti chození do tělocvičen a fitek a zároveň mě to baví daleko víc, než se půl hodiny potit běháním na pásu jako křeček v kouli.