Stejně jako Thor nebo Bořek stavitel, tak i Super Mario patří mezi týpky, co se umí ohánět kladivem. Mario se rozhodl své stavitelské schopnosti předvést už v roce 2015, nyní se však vrací s druhým, mnohem nabitějším dílem. Super Mario Maker 2 vychází již za necelé dva týdny a v tomto textu se na něj podíváme pod pokličku. Nebo možná spíš pod cihlu.

Super Mario Maker není třeba dlouze představovat. Svůj debut si odbyl před čtyřmi lety na Wii U a rok poté i na kapesní konzoli Nintendo 3DS. Jak název napovídá, jde o editor jednotlivých úrovní, tak jak je známe ze všech možných dílů plošinovkového Super Maria. Nejinak je tomu i v této iteraci. Opět do rukou dostáváme komplexní sadu nástrojů, tematických šablon, houbiček, kostiček, trubiček, želviček a mnoho dalších živých i neživých elementů ze světa Houbového Království. Na první pohled se zdá, že vlastně jen hrajete port prvního dílu, ale nebojte, novinky tu jsou a myslím, že můžeme mluvit o příslovečných super houbách po dešti.

Prvním novým, výrazným prvkem je režim pro jednoho hráče, ve kterém pomůžete svým přátelům s jistou stavební šlamastikou. Jako všude jinde, tak i v Houbovém Království platí, že peníze hýbou světem, a proto budete muset nasbírat dostatečné množství peněz na jednotlivé dílčí projekty, které řídí stav mistryně Toadette. Peníze nezískáte nijak jinak než hraním jednotlivých úrovní, které vám zadá Taskmaster Toad. Smyslem celého tohoto režimu je vypilovat vaše schopnosti, a především inspirovat vás. Doufám, že se tvůrcům podaří udržet co nejvyšší kvalitu u co nejvyššího počtu připravených levelů a nebudou sklouzávat k pouhé demonstraci použití určitých elementů a herních aspektů. Inspirace se každopádně bude hodit až přikročíte k dalšímu, hlavnímu režimu.

Tímto režimem není nic jiného než samotný editor samostatných levelů. Uživatelské rozhraní se prakticky nezměnilo s výjimkou palety nástrojů, která je uzpůsobená lepšímu ovládání pro Nintendo Switch s kompletní nabídkou objektů. Se samotným ovládáním mám trochu problémy, ale věřím, že časem mi přijde pod kůži. Opět můžete vystavět svoje monumentální díla na klasických šablonách jako je Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World, New Super Mario Bros. U, a pozor pozor, také na nové šabloně Super Mario 3D World, i se všemi novými prvky, které tento díl přinesl. Tuto šablonu jsem si oblíbil asi nejvíce, díky prvkům jako jsou transparentní trubky nebo kočičí superpower. Kromě samotných šablon můžete také volit nová témata jako poušť, sníh, les a nebesa. Můžete nastavovat úroveň hladiny vody v lese, případně lávy v hradních levelech. Zajímavou vychytávkou je změna rychlosti posunu obrazovky. Samozřejmě to není úplná novinka, tou je možnost měnit tuto rychlost průběžně po celé délce úrovně, a tím udávat tempo. Skvělá funkce pro nejrůznější typy speedrun levelů apod. Na úrovni modifikací levelů můžete také střídat mezi dnem a nocí. To navíc neovlivňuje jenom to, jestli je den nebo noc, ale také různě mění zákonitosti ve hře – jiná gravitace, předměty se chovají jinak, chodíte vzhůru nohama apod. Poslední fíčurou, kterou zde zmíním a o které si myslím, že zásadně mění celou hratelnost, je nastavení cílů pro level. Nově můžete jednotlivé úrovně opepřit a nebude stačit jen projít až k finálnímu stožáru a přežít. Jednou budete muset posbírat určitý počet mincí, jinde zase nepoužít skákání. V dalším levelu se zase obrazně změnit na zmíněného Thora a pomlátit určitý počet nepřátel a tak dále. Pro každý level můžete volit různé podmínky a de facto tím tak modifikovat hratelnost. Myslím, že bude zajímavé postavit levely tak, aby se daly efektivně procházet i po dané změně podmínky, ale to už bude chtít pořádné stavitelské dovednosti. A nakonec, pokud máte pocit, že budovat level sám je nuda, pozvěte si kamaráda, vrazte mu do ruky Joy-Con ovladač a rozjeďte to ve dvou. Otázkou je, nakolik ty levely budou stát za to!

Pokud pomineme novinky na úrovni nastavení úrovní, máme tu mnoho nových objektů, z nichž zmíním například kopečky. Ty v první verzi chyběly a nyní máte možnost udělat si levely založené na klouzání. To je skvělé v kombinaci s odskoky a podmínkou nasbírání určitého počtu mincí. Angry Sun, tedy naštvané sluníčko, vám bude podobně jako Lakitu v mráčku otravovat život a neustále na vás útočit. Stavíte level založený na přesnosti? Přidejte Angry Sun a obtížnost rázem stoupá. Nových objektů je skutečně mnoho – jezdící kostky SnakeBlock, On/Off vypínače, houpačka SeeSaw a mnoho dalších, které vám dovolí vytvářet ještě zajímavější a šílenější levely než kdy předtím.

No a co je lepšího než vypustit váš level do světa a pochlubit se tak vaším stavebním talentem nebo antitalentem, o tom už rozhodnou jiní. Možnost Online Course je stále přítomná, ale oproti Wii U a 3DS verzi je potřebné mít zaplacenou službu Nintendo Switch Online. Levely sdílíte, procházíte, lajkujete, komentujete, no, stává se nám z toho hotový Mariobook. Jednotlivé úrovně nyní můžete tagovat pomocí několika kategorií a usnadnit ostatním hráčům hledání nových výzev. Přítomný je také režim Endless Challenge, který nahrazuje původní 100 Mario Challenge. V něm procházíte náhodnou sadu levelů a končíte ve chvíli, kdy vám dojdou životy a získáváte tím body do online žebříčku. Úplnou novinkou je ale online hraní se třemi dalšími hráči, ve kterém soupeříte o to, kdo se jako první dostane k finálnímu stožáru. V režimu je dovoleno všechno – nechť se ukáže, kdo je tu pravý instalatér!

Jak vidíte, novinek je skutečně mnoho. Od nových objektů, přes nastavení levelů, až po nové herní režimy. Do vydání hry zbývá ještě několik dnů, během kterých se budu dále prokousávat všemi možnostmi a brzy se na vše podíváme v recenzi, kde si povíme, co je dobře, co je špatně a jestli to i přes novinky stojí za to, pokud vlastníte předchozí verzi hry.


Hru na preview poskytla společnost ConQuest entertainment a.s. Děkujeme.