Zastávám názor, že videohry jsou ultimátní forma umění. Kombinují v sobě prakticky všechny ostatní formy umění – hudbu, herectví, modelování, psaní příběhů a dalších, aby vznikl skvělý zážitek. Dnešní proces vývoje videoher je mnohem složitější, než dřív a na vytvoření tříáčkového trháku už dávno nestačí jen dva lidi, garáž a pár měsíců. Vývoj kvalitních titulů je běh na dlouhou trať. Obvykle je potřeba pár let, klidně několik stovek talentovaných vývojářů a docela dost peněz. Jen podotknu, že se tu bavíme o velkých hrách velkých společností, ne o Indie titulech, které sice často dosahují výborných kvalit, často ale kvůli tomu, že nemají takový rozsah, tolik herců, tak velký svět atd. Jednou z velkých společností je právě Nintendo, které se drží Japonské nátury dělat věci kvalitně. Třeba v roce 2017 nás překvapili hned dvěma tituly, které se na serveru Metacritic (agregátor hodnocení od různých médií a uživatelů) umístily v TOP 20 nejlepších her všech dob. A to právě za cenu odložení vydání.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild se rozhodně řadí k těm úplně nejlepším hrám z poslední doby. Hratelnost je skvělá a atmosféra Hyrule vás dokáže pohltit na dlouhé hodiny. A pak jsou tu ještě všechny ty věci, co můžete dělat. Kácet stromy, trhat jablka, vařit, shazovat balvany na Bokobliny, snažit se dostat z úvodní oblasti bez splnění všech úkolů, snažit se létat se dvěma železnými vozíky a magnetickou runou a… taky tu je hlavní příběh a shriny. To všechno se ale do hry nedostalo jen tak samo. Datum vydání hry bylo několikrát posunuto – původně byla hra vyvíjena pro Wii U. Vývojáři ale dostávali další a další nápady, jak hru udělat ještě lepší a kvůli tomu odkládali vydání. Aby z toho vzešla jedna z nejlepších her vůbec. Kdyby k odkladům nedošlo a hra byla vydaná v roce 2015, jak bylo původně plánováno, asi by se nám nedostalo takového klenotu. Nepochybuji o tom, že hra by to byla i tak dobrá, nešlo by ale o TOP hru, která by zamotala hlavu nejednomu fanouškovi.

Příkladem z druhé strany věci budiž nedávno vydaný Fallout 76 který své fanoušky dost zklamal. Hra byla nehotová, plná chyb, a zdaleka nesplnila očekávání. K tomu všemu pořád běží na starém enginu, byť s mnoha modifikacemi, takže ani grafické orgie nebo bezchybný běh na starších zařízeních se nekoná, svět je velmi prázdný. Než dá Bethesda všechno do pořádku, uplyne pár let, fanoušci se jen tak nevrátí a na hru se bude pořád vzpomínat jako na neúspěch, i kdyby byla po několika letech updatů skvělá. Tady by stačilo odložit datum vydání a hru dokončit, vyladit a vylepšit. Možná by stačil rok, možná dva, a fanoušci by byli spokojení.

Ačkoliv jsem se na Metroid Prime 4 opravdu hodně těšil a doufal, že vyjde už letos, klidně v létě, chápu toto rozhodnutí. Čekat minimálně další dva roky na další pokračování série, které poslední hlavní hra vyšla před dlouhými 12 lety není něco, z čeho bych byl nadšený. Co mě ale těší, že Nintendo se o hru dostatečně zajímá. Že jim o ni jde tak moc, že se rozhodnou zahodit skoro všechno, co udělali, aby přinesli důstojné pokračování série. A když Nintendo řekne, že kvalita není dobrá, nemusí to nutně znamenat propadák, ale třeba jen průměrnou hru. Je totiž lepší, když je hra odložená, aby byla opravdu dobrá, než když vyjde špatná. Ačkoliv tedy z čekání vůbec nadšený nejsem, tím spíš se těším na výsledný produkt, protože s takovýmhle přístupem musí cílit na hodnocení nad 90%. A to už stojí za to.