Nintendo vždy rádo produkovalo na své konzole hry s určitým přesahem, mimo obvyklé benefity, které získáváte hraním her. Jde hlavně o sportovní tituly, jako byl Wii Fit (U), krokoměr Walk with me (Nintendo DS) nebo různé edukativní hry rovněž pro konzoli Nintendo DS, na které zažívaly největší slávu. Pro tuto konzoli také vyšla hra, která si za cíl kladla rozhýbat nikoliv naše svaly, ale mozkové závity. Nejde o nic jiného než o Dr. Kawashima’s Brain training!

Pustíme ven trochu nostalgie, protože Kawašimův mozkový trénink byla moje první Nintendo DS hra, strávil jsem s ní mnoho hodin, ale abych pravdu řekl, nevím, do jaké míry dala můj mozek do kondice. Avšak titul, i samotného průvodce hrou, Dr. Kawašimu, jsem si oblíbil a těšil se na pokračování, které bylo oznámeno již v roce 2012, pro novou konzoli Nintendo 3DS. Vidíte, čekání trvalo dlouhých pět let a já se teď opět pokusil dát mozku do těla (nebo spíš do mozku) a to přímo ĎÁBELSKY.

Dál už nebudeme chodit kolem horké kaše. Dr. Kawashima’s Devilish Brain Training: Can you stay Focused?, jak se hra celým jménem nazývá, není nic jiného než nástavbou původní hry pro DS s vylepšenou grafikou a samozřejmě nějakým novým obsahem (18 nových cvičení). Hra se snaží čelit současnému problému nazývanému jako informační závislost. Dr. Kawašima tento problém vysvětluje jako poruchu soustředění, kdy je náš mozek neustále stresován a vystavován novým a novým informacím v souvislosti se sociálními sítěmi. Jako pomoc v boji s touto závislostí vytvořil Devilish Training a pěkně výhružně v ní na nás vystrkuje růžky, a to právem! V tomto kurzu si pro nás přichystal osm aktivit, které mají zlepšit naši krátkodobou paměť. Cvičení jsou velmi intenzivní, nechají nás řešit současný problém a zároveň zadávat výsledky z předchozího problému či několik kol starého. V jiných cvičeních zase musíme sledovat několik objektů současně nebo si pamatovat určitá slova z textu, který nahlas čteme. Cvičení jsou zaměřena na to, aby zatěžovala naši krátkodobou paměť po dobu pěti minut. Pokud se nám cvičení podaří splnit v určitém procentuálním rozsahu, zvýší se náročnost vybraného úkolu, v opačném případě se posunete na úroveň nižší nebo stagnujete. Obsahově jde o početní úkoly, práce s prostorovou pamětí, poslech a čtení. Garantuji Vám, že těchto pět minut je vážně pekelných a Dr. Kawašima Vám rád vysvětlí, proč je toto cvičení tak účinné. Poslední novinkou je denní výzva Concentration Challenge, ve které si můžete jednou denně ověřit, zdali jste dosáhli nějakého pokroku.

Jak už jsem zmínil, zbytek hry je vesměs obsahově shodný s původní hrou z Nintendo DS s několika novými aktivitami. Jsou zde rozdělené do kategorií Training Supplements, Brain Training a Time Out. Aktivity v první zmíněné Vám pomůžou se zlepšením rychlosti krátkodobé paměti a měly by doplňovat Devilish training, ostatní jsou relaxační logické hry jako sudoku, solitairové hry, variace her na Dr. Mario nebo spoj tři.

Možná to nevíte, ale Dr. Kawašima je skutečná osoba, jde o japonského neurologa Kawašimu Rjúta, na jehož práci jsou tyto hry založené. Otázkou je, do jaké míry dokáže hra skutečně zlepšit mozkové funkce. Na internetu lze objevit nejrůznější články, které mluví jak ve prospěch, tak v neúčinnost těchto her nebo programů. Naštěstí takový výzkum není cílem této recenze a na základě empirického pozorování mohu potvrdit, že opakovaným, a hlavně každodenním procvičováním, docházelo ke zlepšování výsledků v jednotlivých aktivitách. Opět, otázkou je, zdali toto zlepšování má nějaký dlouhodobější účinek pro funkci krátkodobé paměti. Nezbývá než doktoru Kawašimovi věřit a pustit se do řešení jeho pekelných úkolů.

Dr. Kawašima není standardní hrou, ale spíše souborem logických úkolů, v případě Devilish Trainingu se zaručeně zapotíte, u ostatních se Vám mozek příjemně zahřeje. V průběhu hraní dostanete také několik přednášek z úst samotného doktora o tom, jak funguje krátkodobá paměť a co můžeme dělat pro zlepšení její funkčnosti. Největší problém, který budete muset vyřešit, je výše ceny hry a zdali ji budete chtít obětovat. K zvážení je také fakt, že i přes zábavnost titulu, jde z velké miry o recyklovaní starších úkolů z DS verze. Konkurence na poli podobného softwaru je obrovská, a navíc ve velké míře zdarma. Je škoda, že Nintendo nepřivedlo Dr. Kawašimu spíše na mobilní telefony, které by hře tohoto typu sedly mnohem více a mohly také zacílit na mnohem širší publikum. Pokud se ale rozhodnete pro koupi, dostanete balík zábavných, ale i náročných úkolů, kterými můžete potrápit mozek.

Kategorie Logická, vzdělávací Hodnocení
3,5/5
Vývojář Nintendo