♫♪  You are the ocean’s gray waves, destined to seek life beyond the shore just out of reach. Yet the waters ever change, flowing like time, the path is yours to climb  ♪♫

Sérii Fire Emblem asi není nutné nikomu nějak zvlášť představovat. Hra je tu s námi už celých dvacet pět let, což je asi víc než mnoha čtenářům této recenze. Nebudu dál protahovat a hned z kraje se přiznám, že toto je první díl hry Fire Emblem, který jsem kdy hrál a doufám, že mě za toto hrdinské přiznání nebudete linčovat. Nebudu se ani nijak tajit tím, že mě hra naprosto pohltila a pokud čekáte na verdikt nemusíte číst dál, hra je naprosto božífates2Po jejím stažení jsem +/- věděl do čeho jdu a žádné velké vzrušení se nedostavovalo. To se změnilo po shlédnutí úvodního videa. Hotovo, hra mě měla v hrsti. Už nebylo cesty zpět. K samotnému hraní jsem se ale dostal až po dvou hodinách, protože se mi dostalo těžké volby. Chci hrát za kluka, nebo za holku? Hodí se ke mě tenhle účes, nebo tenhle? Co barva vlasů? Zelená, černá, tmavě modrá? Sakra, já nevím! Ano, první věc ve hře, která mě dokázala zdržet na “pár” chvil. Ve Fates si můžete nově zvolit pohlaví vašeho hrdiny a jeho vzhled, voleb není mnoho jako například ve hrách The Elder Scrolls, nicméně i tak mi dal výběr zabrat. Ptáte se jaký to mělo smysl? Téměř žádný… Potom to všechno začalo. Úvodní bitva, nastínění zápletky, představení charakterů. Odehrál jsem několik kapitol a prásk. Další volba, tentokrát důležitá. Pokrevní…

♫♪  Sing with me a song of birthrights and love, the light scatters to the sky above. Dawn breaks through the gloom, white as a bone, lost in thoughts all alone  ♪♫

Země je rozpolcena válkou mezi dvěma rody. Mezi Královstím Hoshido a královstím Norh panuje velká nenávist a obě strany si na vás dělají nárok. Jste jako zrnko pšenice mezi dvěma mlýnskými kameny. Připojíte se k rodině, se kterou vás váže krevní pouto nebo k rodině, která vás vychovala? Jakou cestu k míru si zvolíte? Vaše volba vás bude pronásledovat až do samotného konce. Co vás od ostatních čeká? Opovržení, nedůvěra, smutek, radost? Nechte se překvapit. Toto rozvětvení příběhu je další novinkou, kterou nám Fates nabízí a je na ní vlastně celý postaven. Nyní máte možnost zahrát si hru ze tří různých pohledů. Je to paradoxní, ale tentokrát jsem neváhal dlouho a zvolil jsem si cestu krevního pouta, tedy Birthright. Už od samotného začátku konfliktu mi byli někteří členové královské rodiny Hoshido sympatičtější (škoda, že Ellise není z Hoshido  🙁 ). Druhým důvodem byla obtížnost. Birthright je nejsnadnější. Oproti verzi Conquest nabízí možnost bojovat ve vedlejších (challenge) misích a snadněji vycvičit armádu. Třetí možností, kterou si budete moct zvolit od 9. června ve verzi Revelations je odmítnutí obou rodin a jít si svou vlastní cestou…

♫♪  Sing with me a song of conquest and fate, the black pillar cracks beneath its weight. Night breaks through the day, hard as a stone, lost in thoughts all alone  ♪♫

Od této chvíle na vás čekají desítky, možná stovky hodin soubojů s nejrůznějšími nepřáteli. Hra nabízí propracovaný soubojový systém, který může být pro nováčky složitý, nicméně po několika bitvách každý pochopí všechny principy a předá prostor vašemu taktickému umění. fates5Všechny bojové/strategické prvky jsou vám vysvětleny pomocí krátkých nápověd ve chvíli, kdy je možné určitý prvek použít. Hned z kraje se opět přiznám k obrovskému přešlapu, kterému jsem se dlouho smutně smál… Před každou misí si můžete zvolit sadu válečníků, kteří by se mohli v bitvě hodit, přidělíte jim vhodnou výstroj a jdete do boje. Prvních deset kapitol hry jsem položku select units naprosto ignoroval, ne protože bych chtěl, ale protože jsem ji prostě neviděl i když je první v seznamu voleb. Nedovedete si představit ke kolika smrtím a opakováním bitev mě tento přešlap dovedl…  Když už jsem nakousnul téma smrti, hezky na něj naváži. Hra vám nabídne zvolit si mezi třemi druhy způsobů, kterými je nakládáno s vašimi hrdiny po smrti. Styl Classic vám padlého hrdinu nevrátí. Je to ten nejlepší možný styl, který si lze vybrat. Později vysvětlím proč. Druhým stylem je Casual. Pokud si zvolíte tento styl budou vám padlí hrdinové vráceni na začátku příští kapitoly. Posledním stylem je Phoenix, ten vám bude vracet hrdiny ještě v té samé bitvě, ve které padli.

Popisovat nějak důkladně bojový systém není třeba. Bojujete na šachovnicovém poli, ovládáte určité množství jednotek, se kterými můžete provádět nejrůznější manévry a operace, nakupovat nové zbraně a vylepšovat ty stávající, obohacovat postavy o nejrůznější skilly. Důležitou roli hraje také typ bojiště, který může ovlivňovat vývoj bitvy. Novinkou je koncept tzv. dračích žil (Dragon Vein), jejichž ovládnutí vám přinese nejrůznější výhody jako např. změny terénu,  zraňování nepřátelských jednotek nebo léčení těch vašich. Systém je opravdu propracovaný a nabídne vám mnoho. O čem bych rád mluvil jsou vztahy, které tvoří důležitou složku hry a jsou jedním z mocných atributů v boji. Samotná příběhovost a tvorba vztahů mezi jednotlivými postavami je pro mě jednou z nejoblíbenějších prvků hry. fates3Rozhovory mezi jednotlivými postavami nejenže vylepšují jejich bojové možnosti ale zároveň dokreslují atmosféru života a prohlubují jednotlivé charaktery. Postavy s pokročilejšími vztahy se v boji lépe doplňují a stávají se tak mocnými bojovníky oproti těm, kteří se tolik “neznají”. Ve hře se dá zajít až tak daleko, že se lze s jednou z postav oddat a mít s ní potomka (přiznám se, že už mám, jmenuje se Kana a je celá po mamince. :D)  Teď se mohu vrátit k výběru stylu hry, a proč jsem si zvolil právě Classic. Ve chvíli, kdy si s postavami budujete nejrůznější pouta je těžké tuto postavu ztratit, podobně jako ve skutečném životě. Proto se více snažíte, více taktizujete a rozmýšlíte každý svůj krok. Tento styl nabízí mnohem více emocí než další dva zmíněné a doporučuji ho všem hráčům.

Pokud zrovna neválčíte a nechcete se flákat, můžete zvelebovat svůj hrad. Po každé bitvě získáte určitý počet “stavitelských bodů”, které u správce hradu můžete měnit za nové budovy. Na výběr jich je mnoho, od nejrůznějších soch přes kovárnu až po městské lázně nebo obranné prvky. fates4Dále můžete budovy vylepšovat a budovat tak krásné a stabilní sídlo pro své bojovníky. Budování hradu není samoúčelné, kromě obchodů, které budete navštěvovat ve chvíli vylepšení výstroje hrdinů, jsou tu i obranné budovy, které budete potřebovat při obraně svého hradu. Novinkou ve Fates je také možnost prohlédnout si svůj hrad ve 3D, stejně jako hrady vašich kamarádů nebo jiných lidí pomocí online komunikace.

V případě, že se vám podaří dohrát všechny tři cesty, porazit mnoho nepřátel ve vedlejších misích a online bitvách a stále nebudete mít dost, Nintendo vás potěší, protože si nachystalo několik DLC, která budou dostupná  už v den vydání hry. Jedno z nich – Fire Emblem Fates: Before Awakening – bude dokonce zdarma. Jestli jste pořádní fanoušci série Fire Emblem, tak jistě vlastníte všechny amiibo figurky s FE postavami a pokud ano, mám tu další dobrou zprávu. Hra je podporuje! Můžete si pozvat na návštěvu Ikeho, Lucinu, Martha nebo Robina a získat tak jejich podporu v boji.

Myslím, že bych tu mohl napsat mnohem víc, ale bude mnohem lepší, když si zbytek ozkoušíte sami, tahle hra za to stojí! Ať už máte rádi náročné taktické souboje, vytváření silných pout mezi postavami či budování hradu, rozhodně si přijdete na své. Budete proklínat nepřátele, smutnit nad ztrátou svých padlých hrdinů, radovat se z úspěchů, ale hlavně se královsky bavit!

♫♪  You are the ocean’s gray waves, destined to seek life beyond the shore just out of reach. Yet the waters ever change, flowing like timeThe path is yours to climb. You are the ocean’s gray waves…  ♪♫

Fire Emblem: Fates je klenotem mezi strategickými RPG tituly, které si můžete zahrát na konzoli Nintendo 3DS. Nabízí propracovaný bojový systém, poutavý příběh, který lze sledovat ze tří různých úhlů pohledu, podporu amiibo figurek a steetpass a spotpass funkce. Pro náročné hráče jsou navíc připravené nejrůznější DLC balíčky. Hra si zaslouží plný počet bodů stejně tak jako titul nejlepší hry pro 3DS pro letošní rok!

Kategorie Strategie, RPG Hodnocení
Počet hráčů 1-2 (podpora dvou hráčů lokálně nebo online)
5/5