Před deseti lety se lidé z celého světa poprvé seznámili se slavným Profesorem Laytonem. Vy ho neznáte? Anglického gentlemana, profesora archeologie a milovníka hádanek a záhad. Jistěže znáte, a pokud skutečně neznáte, určitě jste ho už alespoň zahlédli. Vysoký cylindr, který snad nikdy nesundá z hlavy je nepřehlédnutelný, stejně jako modré kadeře Marge Simpsonové.  S profesorem jsme během těchto deseti let navštívili mnohá místa z celého světa a vyřešili nesčetné množství hádanek. Jedna velká záhada nám ale unikla, kdy si Herschel Layton stihl udělat dcerušku!

Any Mystery Solved

V nejnovějším pokračování hry ze série Professor Layton se na scéně objevuje nová postava, vlastně několik. Tou nejhlavnější postavou ale je Katrielle Laytonová, dcera našeho profesora, která si na předměstí Londýna otevřela detektivní kancelář s motivací ukázat, že jablko nepadlo daleko od stromu. Ostatně, samotné motto detektivní kanceláře zní přesvědčivě: „Každý záhada vyřešena!“, tak se pojďme podívat, jak se jí to daří. Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaire’s Conspiracy je sedmým pokračováním hlavních her a hned na začátku říkám, že jde stále o to samé, tím ale myslím, že je vše v naprostém pořádku. Koncept hry se prakticky nezměnil, pouze prošel několika drobnými, nicméně velmi příjemnými změnami. Smyslem všech her bylo přijít na kloub (většinou) záhadnému případu, který se dostal profesorovi Laytonovi pod ruku, postupným řešením logických úkolů a hádanek. Kolem hádanek se točí celý vesmír laytonovských her a je tedy nutné přistoupit na to, že hádanku najdete schovanou v kanálu, tu zas na střeše v komíně, lidé se s Vámi budou bavit pouze pokud vyřešíte tento hlavolam apod. Hádanky jsou zkrátka všude. Jinak tomu není ani v Londýně, kde pobíhá mladičká Katrielle, navíc tvůrci ze Studia LEVEL-5 prohlásili, že v tomto dílu najdeme vůbec největší počet hádanek, jaký kdy v jedné hře byl.  S tím souvisí první vítaná změna. Pokud jste některý z předchozích dílů hráli, možná Vás stejně jako mě štvalo, když jste minuli některou z hádanek a většinou až po dohrání hry jste se vraceli k jejich dohledávání, které bylo zdlouhavé a nudné. Katrielle řeší jednotlivé případy, do kterých se můžete libovolně vracet a dohledat ztracené hádanky (stejně jako mince nápovědy), navíc hra Vám přímo říká, ve které lokaci jste hádanky zapomněli a kolik jich tam zbývá. Tento zlepšovák Vám ušetří spoustu času, pokud jste typ, co musí vyzobat každou jednu hádanku. K jakému odhalení povedou jednotlivé případy, to už si budete muset vyřešit sami.

Co Vás jistě zajímá, je změna hlavních charakterů. Toho jsem se velmi obával od první chvíle, co byla hra oznámena. Profesor Layton a jeho učedník Luke tvořili velmi silnou, charismatickou dvojici, kterou doplňovala také Laytonova asistentka Emmy nebo Laytonova adoptivní dcera Flora. S potěšením můžu říct, že nové postavy se povedly na výbornou. Katrielle je sice chytrá a má skvělý talent na řešení hádanek, nicméně jakožto dospívající gentlewoman jí také velmi zajímá to, jak vypadá a její slabinou je dobré jídlo. To ji dokáže odvádět od pátrání vždy! Naštěstí má po boku asistenta Ernesta, který je ji neustále po ruce a plní každou její žádost či přání. Jak by také ne, když je do ni po uši zamilovaný… V partě figuruje také třetí postava, pes Sherl, který neustále sarkasticky komentuje dění kolem sebe. Pe(j)skuje Kat, když ji víc zajímá oběd, než hledání stop a dobírá si Ernesta kvůli jeho náklonnosti vůči Kat a jeho ochotě dělat pro ni vše! Určitě Vás napadlo, jak může pes něco komentovat, ano Sherl mluví! Trojlístek působí díky vzájemnému doplňování uvěřitelně a hned si jej oblíbíte. Ve hře se také objeví několik starých známých z předchozích dílů, a to hezky drnká na struny nostalgie.

Když už jsem zmínil drnkání na struny a nostalgii, skočím k rovnou k hudbě. Opět žádná velká změna se nekoná. Kromě nového hlavního tématu uslyšíme všechny oblíbené melodie, které výborně dokreslovaly atmosféru jednotlivých prostředí nebo samotné řešení hádanek. Mnoho z nich Vám uvízne v hlavě a broukání si je téměř jisté! Kresby prostředí jsou opět malebné a detailně zpracované. Jsem velmi rád, že ve hře je mnohem více videosekvencí, než tomu bylo u předchozích dílů. Nový díl ovšem postrádá podporu 3D zobrazení a vzhledem k různým postojům ohledně tohoto efektu, nepřikládám absenci žádnou váhu.

Investigate the Trunk

Stejně jako Professor Layton, tak i Katrielle si nosí svůj kufříček plný obsahu. Ani tady nenajdeme žádné velké novinky. Pouze jednu, a tou je šatník. Jak už jsem zmínil, Katrielle má ráda módu a ráda nakupuje nové oblečky, během hraní lze nacházet speciální kupóny, které můžete v obchodu měnit za nové oblečky a vystrojit tak Katrielle na každý případ do jiného! Obdobně lze nakupovat a měnit nábytek ve Vaší detektivní kanceláři. V kufříku dále naleznete trojici miniher, puzzle index, ze kterého můžete zpětně řešit již vyřešené hádanky, tlačítko pro uložení hry a zápisník s poznámky, co se ve hře děje, sbírku neužitečných předmětů nalezených během vyšetřování, zápisník pro vaše vlastní poznámky a bonusové dialogy z jednotlivých případů. Jak říkám, žádná změna v konceptu. Obsahově je ale hra našlapaná. Hra obsahuje mnoho dalšího bonusového obsahu, ze kterého ale nebudu prozrazovat nic. Pokud máte pocit, že hádanek ve hře je málo, je pro Vás připravena jedna nová hádanka na každý den v roce! To opět není nic nového, ale je tu ještě něco navíc. Za každou takto splněnou hádanku získáváte body, které můžete použít v Laytonově muzeu a odkrývat si nejrůznější exponáty ze všech šesti předchozích her a zavzpomínat si na staré případy. Po zjištění tohoto bonusu mi jako velkému fanouškovi ukápla slza radosti!

Critical thinking is the key to success

Nadpis mluví jasně, takže teď budete očekávat také nějaké výtky. Bohužel! Hře bych mohl vytknout pouze jednu věc. Sám nejsem jistý, zda je chyba ve mě nebo ve hře. Zdá se mi, že obtížnost jednotlivých hádanek je mnohem nižší než v předchozích dílech. Stávalo se mi, že jsem se dokázal zaseknout i na několik hodin, takový moment v  Layton’s Mystery Journey nenastal. Možná je hra skutečně snadnější, možná mám už jsem po vyřešení tolika hádanek dosáhl úrovně samotného Profesora Laytona. Myslím, si ale, že hádanky již nejsou tak nápadité jak bývali. To je skutečně vše. Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaire’s Conspiracy se povedl na výbornou! Hlavní hrdinové jsou sympatičtí a zábavní, hra nabízí dostatek obsahu, který Vás zabaví na velmi dlouhou dobu. Fanouškům série poskytne nostalgické výlety v podobě Laytonova muzea nebo nejrůznějších odkazů v samotné hře a nové hráče navnadí k vyzkoušení starších dílů.

Nebudu se již opakovat a rovnou dodávám, že Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaire’s Conspiracy je pro mě hrou roku pro konzoli Nintendo 3DS. Není to sice nejlepší ze všech dílů, rozhodně ale patří k těm lepším! Na konec si dovolím citovat samotného Profesora.  A true gentle(wo)man never leaves any puzzle unsolved.

Kategorie Puzzle Hodnocení recenze
5/5
Vývojář LEVEL-5