Miluji Pokémony. Hraji je již od 3. třídy základní školy. Od té doby se struktura Pokémoních her moc nezměnila. Hra začne, vy si vyberete jednoho ze 3 pokémonů, představí se vám váš rival nebo rivalové, vydáte se na cestu porazit 8 gymů a elitní čtyřku s championem. Po cestě chytáte a trénujete nové pokémony a snažíte se zachránit svět nebo region před nějakou skupinou lidí. Tohle je ta struktura, o které mluvím.

Ale Pokémon Sun a Pokémon Moon jsou hry poměrně jiné, což mne zaskočilo. Ano, po 20 letech pokémonů se série… vyvinula. Hned první důkaz této evoluce je na samém počátku hry. Vašemu hrdinovi je 11, ne 10 let a přestěhovali jste se do regionu Alola (kde se hra odehrává) z regionu Kanto (kde se odehrávaly první Pokémoní hry). Hra tímto od samého začátku hráče připravuje na netradiční hru této velmi tradiční série.

Příběh vás pohltí

Jak už jsem zmínil, hra se tentokrát odehrává v regionu Alola, který tvoří 4 ostrovy. Mezi ostrovy se necestuje po vodě na pokémonovi, jak tomu dříve bylo, ale na lodi. To dává obyčejné cestě pocit příběhu, což je pocit, který budete mít velice často. Ale k tomu se ještě vrátím.

Tentokrát vaším cílem není pokořit 8 gymů, ale 7 trialů a 4 Kahuny. Trial je vždy nějaký úkol, po jehož splnění máte souboj s postavou, která pro vás trial připravila (kapitánem trialu). Po té, co dokončíte všechny trialy na ostrově, čeká vás souboj s Kahunou ostrova. Celý tento systém dává postavám her Pokémon Sun a Pokémon Moon mnohem propracovanější osobnosti. Kapitán Trialu není jenom generický boss, jako jsou bossové v jiných RPG, je to postava, která s vámi sdílela dobrodružství, která vám dala výzvu a donutila vás stát se lepším trenérem pokémonů. S kapitány a Kahuny máte totiž interakce i mimo jejich Trialy, je to podobnější Pokémonímu Anime, nežli předchozím hrám. Tato změna se mi velice líbí, ale je to další moment, kdy vás pohlcuje příběh, což není nutně dobré.

Už jsem tedy zmínil, že příběh ve hrách Pokémon Sun a Pokémon Moon je úplně všude. Je mnohem obsáhlejší, nežli v předchozích hrách Pokémon. Od samého počátku hry jsem měl pocit, že plním jasně dané kroky, které přiběh vyžadoval. Když zavzpomínám na mé dobrodružství v regionu Alola, bohužel se mi nevybaví příliš momentů, kdy jsem hledal pokémony a prozkoumával skryté cesty, ale spíš chvíle, kdy se příběh stal napínavý či nudný. Vzpomínám na různé cutscény a na postavy představené v průběhu hry. Vzpomínám na své reakce při zvratech v příběhu. Ano, příběh na mně zanechal opravdu velký dojem, ale nemyslím si, že Pokémoní hry by měly dávat takový důraz na příběh.

Od prvních her Pokémon je struktura hry, kterou jsem popsal na počátku této recenze, právě to, co od Pokémoních her vyžaduji. Jednou z nejčastějších kritik Pokémonů byla tato struktura, kterou Pokémoni pokaždé opakovali se slušnou přesností. Dává tedy smysl, že vývojáři her Pokémon Sun a Pokémon Moon se chtěli poučit z této kritiky, ale tento důraz na příběh vyvolává dojem velice silné linearity. Tento pocit by se dal přehlédnout, když se podíváte na první Pokémoní hry, kde jistá linearita rozhodně je, ale příběh těchto prvních her nepřekrýval VAŠÍ cestu. Po dokončení nejnovějších her nemám pocit, že můj zážitek byl zcela unikátní. Připadá mi, že velice silný příběh těchto nových her ubírá na jedinečnosti vašeho týmu a působí téměř jako Pokémoní anime (v dobrém slova smyslu), ne jako videohra, ve které jde o evoluci vašeho týmu.

Nádherná hra

Co se mi ale na hrách Pokémon Sun a Pokémon Moon líbilo asi nejvíce, byly designy pokémonů a zápasy. Ještě než vyšla hra, byly publikovány takzvané Alola formy Pokémonů. Nové verze starých příšerek. Tento nápad se mi moc líbil. Pokémon jako je třeba Vulpix, byl vždycky dobře navržen, ale jeho alola forma je nádherná a připomíná, jak se věci mění a přesto zůstávají stejné.

Zápasy jsou jak jednou z nejsilnějších, tak nejslabších částí Pokémon Sun a Moon, nicméně pro mne slouží jako důkaz celkové krásy těchto her. Modely pokémonů jsou samozřejmně skvělé, ale celkové animace během soubojů jsou senzační. Nově přibyly speciální útoky Z-moves. Při jejich použití se vždy odehraje velice „hustá“ scéna, kdy i slabý pokémon udělá útok epických proporcí. A do samotných bitev tyto útoky přidávají větší složitost a hloubku. S takovou nádhernou animací ale přichází i viditelný problém: lagy. I na konzoli New Nintendo 3ds při obzvlášť nabité bitvě několika pokémonů konzole neudrží tempo se hrou, a uvidíte nepříjemné lagování této fantastické animace.

Celá hra vypadá nádherně. Když chodíte po světě, postavy vypadají více lidsky, než v předchozích hrách. Většina hry taky není z pohledu z výšky, ale spíše ze zadu postavy, takže svět vidíte z mnohem zajímavějších úhlů.

Co mne však na Pokémon Sun a Pokémon Moon mrzí snad úplně nejvíce, je slabý Post-Game, aktivity odemčené po dokončení příběhu. Tentokrát na vás čeká zajímavý, ale poměrně krátký příběh o Ultra Beastech, stvořeních představených během hlavního příběhu. Ve srovnání s Delta Epizodou Pokémon Omega Ruby a Alpha Sapphire mne to trochu zklamalo, ale rozhodně to byl skvělý příběh. Bohužel, pak už toho na vás moc nečeká.

Celkově se mi hra rozhodně líbila, myslím si, že příběh byl jednou z nejlepších částí hry. Celá hra vypadá hezky, noví Pokémoni jsou skvěle navrženi a souboje jsou lepší než kdy jindy. Největší problém této hry mi přišel nový důraz na příběh. Dělá z celé hry zážitek, který budou mít všichni hráči více méně podobný, takže si možná ani nebudete pamatovat na váš nový tým šesti. Málo aktivit, které hráč může po dokončení hlavního příběhu dělat, také nedávají důvod se i po dokončení příběhu ke hře vracet. Avšak pokud od této hry očekáváte velice silný příběh, zábavné zápasy a krásnou grafiku, mohu vám ji s radostí doporučit.

Kategorie RPG Hodnocení
Počet hráčů 1 (2 – 4 v multiplayeru)
4/5