Máte sen se jednoho dne usadit, mít vlastní farmu a být svým pánem? Nebo jste již usazení a se současnými cenami másla si říkáte, že by nebylo špatné být potravinově nezávislý na okolí? Nebo chcete po práci prostě vypnout a odreagovat se nějakou nenáročnou simulací či rpg? Jestli ano, račte číst dále.

Věčné stěhování…

Hra začíná vaší vzpomínkou na rané dětství, kdy jste se s maminkou procházeli po vaší farmě, hladili zvířátka a sklízeli úrodu. Poté jste ze vzpomínek vytrženi nemilou zprávou vašeho otce, kvůli jehož práci je nemožné zůstat delší čas na jednom místě, že se budete muset opět přestěhovat, tentokrát hodně daleko od místa, kde jste teď. Vám už dojde trpělivost a „šprajcnete“ se, že nikam nejdete, zůstanete tady a budete farmařit. Otec o tom samozřejmě nechce ani slyšet a argumentuje tím, že nemáte ani nejmenší tušení, co to všechno obnáší, ale po chvíli svolí. Máte totiž strýce, který je shodou okolností aktivní farmář ve městě Westown. Takže vaše rodina se stěhuje pryč a vy se stěhujete ke strýci, abyste poznali farmářský život.

…skončilo!

Po příjezdu do města nadchází klasické přivítání po X letech a prohlídka města. Jak může někomu název evokovat, Westown je město ve stylu Divokého západu. Skládá se z náměstíčka a vyvýšeniny, na obou nalezneme obchody různého druhu, a dokonce i vlastního doktora.

Zde bych uvedl výtku ke hře – nekonečně dlouhé rozhovory a přechody mezi prostředími. Pochybuji, že to má něco do činění s výkonem. Jednoduše se vám na spodním dispelji zobrazí stylově knižní grafika a na horním displeji aktuální prostředí. Jenže než se zobrazení dokončí trvá dlouho a než začnou postavy mluvit také není nejrychlejší. Bohužel nejde ani nastavit, aby se text v bublině zobrazil ihned celý (jako například v Pokémonech), ale musíte pokaždé stisknout „A“. Pokud některá z postav projevuje emoce (srdíčka nebo notičky z hlavy), musíte také čekat. Pokud se rozhodnete využít možnost automatického textu, budou bubliny problikávat tak rychle, že je nestihnete číst… Asi jeden z největších záporů na celé hře, protože hlavně kvůli tomuhle vám tutoriál zabere minimálně hodinu(!) a já osobně úplně ztratil chuť k hraní a musel jsem ji zase získávat.

Po prohlídce města se konečně dostanete k vlastní farmě – zatím je to dřevěná šopa, jeden kurník s kravínem a pár políček. Zde se hodí zmínit záludnost při zakládání profilu – podle toho, jakou vyberete povahu vaší postavě, odvíjí se vaše počáteční podmínky pro hru, v jednom případě to znamená, že dostanete o dost více peněz než při jiných, což se náramně hodí. Dostanete pokyny o tom, jak se pěstují rostlinky, že musíte každý den podojit krávu nebo vzít vajíčko od slepice a další potřebné informace.

Co je za den?

Herní svět má částečně reálný základ a částečně reálnou časomíru – proč všude částečně? Jednoduše proto, abyste nespadli do stereotypu nebo nestrávili mládí v jednom ročním období. No a co význam slova částečně? Jako správná farmářská hra má tato klasické 4 roční období, z nichž každé trvá okolo 30 dní. Jeden den zde má také 24 hodin, ale v reále trvá jedna hodina jednu minutu a jedna minuta jednu sekundu. Ve vašem domě (časem i ve vaší kapse) máte k dispozici kalendář, ve kterém jsou zaznamenány i všechny důležité události, jako jsou festivaly nebo narozeniny obyvatel města. Takto nastavené časování je podle mě dostačující. Někdy se mi sice stalo, že jsem již nestihl třeba podruhé zalít plodiny, ale taková situace nastala zřídkakdy.

Jde se slavit!

Festivaly zde tvoří celkem důležitou součást hry, protože účastí na nich si zvyšujete body u obyvatel a časem byste si bez bodů ani nezvýšili prestiž vůči městu, což by vám zablokovalo přístup k novým zařízením a plodinám, ale o tom zas dále. Festivaly mají různé náměty – jednou oslavujete úrodu a pečete obří pizzu pro vaši bohyni, podruhé koukáte na hvězdy… V každém ročním období je jich několik a některé jsou spíše než festivaly tak soutěže. Můžete se zúčastnit soutěže o to, kdo má lepší, hezčí, silnější zvíře nebo kdo umí uvařit lepší baštu. Jako výhru většinou obdržíte suroviny nebo nějaký drahý kámen, který buď využijete, nebo prodáte. Celkově se jedná o příjemné zpestření, prakticky každý týden se něco děje.

Prosím, buďte můj přítel

Zmínil jsem body u obyvatel – ano, vůči každému obyvateli města Westown plníte jakési „body přátelství“. Když jich máte dostatek a objevíte se ve správný čas na správném místě, spustí se scénka, která vám pomůže dotyčného poznat trochu blíže (například pošťák je magnet na holky a má s tím problém). Těchto bodů může být nejvíce 50 000 a nejlépe se zvyšují právě pomocí festivalů, protože po jejich skončení dostanete například 3 000 bodů s úplně všemi obyvateli města, což se hodí. Jinak je můžete zvyšovat dáváním dárků nebo klasickým plněním úkolů pro jednotlivé postavy. Ovšem jde to i naopak – můžete se velice snadno dostat s body dolů, pokud dané postavě dáte něco, co nemá ráda nebo doslova nesnáší.

V případě některých postav nemusíte zůstat ve friendzone, ale můžete se dokonce vzít a mít dítě! Takové lidé se poznají snadno při rozhovorech – v rohu jejich bubliny je nějak barevná květina. Právě podle barevnosti se můžete orientovat, jak si stojíte. Nebo můžete jít k vám domů, kde je vševědoucí police a v ní si můžete prohlédnout, jak jste na tom u všech obyvatel. Samozřejmě nemůže se ženit / vdávat kdejaký pobuda, a tak musíte vaši farmu dostat na určitou úroveň včetně nábytku (například královská velikost postele). Svatbou lehce stoupnete v bodech i u zbytku, což se opět hodí. Nicméně na další chod hry to nemá žádný vliv, můžete být celou dobu na vlastní pěst.

Opravte brány, Trio chce být úplné!

Na začátku nemáte klasicky nic a všechno je zavřeno. A opět klasicky s postupem ve hře se vše zpřístupňuje. To platí i o oblasti mezi vaší farmou a Westown, ze které vedou další dvě cesty do dalších měst. Jejich odemčení nijak neurychlíte, je nastaveno na konkrétní den v konkrétním období. Nejdříve se vám odemkne město Lulukoko. Je stylizováno do Havaje a tím pádem je v něm stále teplo. Je zde také chlapík, který vám umožňuje různá vylepšení vašich nástrojů, farmy nebo nábytku. Pochopitelně se zde dají koupit i jiné plodiny než u vás doma, které můžete dále použít do různých jídel nebo si jednoduše zpestřit farmu.

Město Tsuyukusa je naopak z Dálného východu. Zde se dostanete například ke křepelkám, všude se válícímu bambusu nebo očekávané rýži a čaji. V obou městech jsou také pořádány festivaly, dokonce je i jeden společný pro všechny tři, jehož náplň se průběžně mění, podle toho, jaké město je pořadatel.

Vy budete fungovat jako taková spojka, která má obnovit a zlepšit vztahy mezi všemi městy. Jak si stojíte vám napovídají různé události s občany, a hlavně ukazatel pro každé město. Místo bodů jsou použita písmena E–A, poslední je S. Při dosažení každé úrovně se vám postup zamkne a musíte provést určité úkony k dalšímu postupu. Mimo jiné je na růst ranku napojeno rozšiřování nabídek obchodů (případně otevření dosud neprovozovaných) a několikrát zmíněné přátelství s obyvateli.

Hra jako celek na mě zapůsobila velice dobrým dojmem. Pouze některé prvky jí ubírají na atraktivnosti a jsou vysloveně otrava, například již zmíněné animace nebo cestování mezi městy a farmou. Jistě, jsou zde určité způsoby urychlení, ale pořád to zůstane jako ta otravná součást hry. Myslím si, že i se stereotypem si hra poradila celkem dobře, po obstarání úkonů na farmě můžete dělat spoustu dalších činností a každý den jiných, k tomu tu máme různé festivaly. Po celou dobu hraní jsem si říkal, že je to jako Animal Crossing – také jste svým pánem, snažíte se vycházet dobře s obyvateli, chodíte si na ryby nebo vylepšujete vlastní bydlení. Podstatný rozdíl je to farmaření, které je na můj vkus zpracováno dobře, včetně vybraných časových jednotek. Hru mohu s klidným srdcem doporučit v podstatě každému, jen je na začátku potřeba počítat s tím strašně dlouhým tutoriálem…

Kategorie Akční, RPG Hodnocení recenze
4/5
Vývojář MARVELOUS!