Pokud jste si mysleli, že na 3DS budou vycházet už jen nudné, nezáživné „udržovací“ tituly, mýlili jste se. Dnes si povíme o titulu Ever Oasis. Jedná se o hru od herního studia Grezzo, které je zodpovědné za 3DS remaky titulů The Legend of Zelda: Ocarina of Time a Majora’s Mask, dále má na svědomí další zeldovinu, Tri Force Heroes. Jednoduše studio, které pracovalo již se zavedenou značkou a osvědčenými hrami, takže to byla sázka na jistotu. Pravděpodobně si řekli, že je toho už dost a zkusí si něco čistě svého, co ještě nikdy nikde nebylo a nemá souvislost s již existujícími herními světy. No a právě o tom bude dnešní recenze.

Nemáte rádi chaos? Ajaj…

Herní příběh je stará známá klasika, co taky by šlo vymyslet jiného. Pohroma zachvátí svět, vaše herní postava to nějak rozdýchá a musí ho spasit. To stejné je i ve světě oáz. Začínáte v oáze svého bratra, vyřídíte si jednu, dvě pochůzky a najednou celá obloha ztmavne, přiřítí se strašné stvoření a váš bratr vás v rámci záchrany zakuklí a vyšle do světa. Přistanete kousek od jezírka s vodním „duchem“ (spirit) Esna, která ve vás pozná potomka Velkého Stromu se semínkem v srdci a pomůže vám se založením vlastní oázy, která je poslední svého druhu. Zde se také dozvídáte, že to, co zachvátilo svět a bratrovu oázu, byl takzvaný Chaos – neznámá síla, jejíž vliv je pozorovatelný podle temně fialové oblohy a křiklavě fialových rostlin. Postupem času odkrýváte také jeho počátek, kde se tam vůbec vzal, co přesně je zač a jak by se ho šlo nejlépe zbavit a obnovit rovnováhu a mír ve světě.

Nejste sami

Vaše postava patří k rase Seedlingů, kteří mají ve svém srdci uložené semínko, ze kterého mohou založit novou oázu (to pokud jste potomek Velkého Stromu, jako náš hlavní hrdina) a nebo v rámci oázy budete získávat obyvatele a těm budete stavět obchůdky, ve kterých budou prodávat. No a obchůdky vyrostou zasazením semínka. Dále jsou tu válečnické kmeny, které sice nemohou mít obchody ani zakládat oázy, ale mohou vám pomáhat v boji. Nejste sami se v této hře chápe nejen přítomností jiných ras, ale i tak, že můžete, ba dokonce musíte, před výpravami formovat až tříčlennou skupinu. Jak se říká ve známé pohádce „ten umí to a ten zas tohle“, zde si sami ani neutřete nos. Jelikož se jedná primárně o RPG, sháníte nějak lepší vybavení a klasicky sbíráte zkušenosti, aby se vám vyvíjela postava. No a jako v každém RPG získáte nejvíc zkušeností plněním questů a procházením dungeonů. V těchto dungeonech narazíte na spoustu různých nástrah i pomocníků, například květiny, které když vyfouknete tak odhalí bombu, která oslabí nebo rovnou zlikviduje protivníka. Velice užitečná je přehledová mapa s počtem %, kolik mapy máte objeveno. Pochopitelně nechybí i drobné hádanky, jak otevřít které dveře nebo jak se dostat k truhle s novým materiálem.

Ever Oasis pracující partaj

Zde přichází na řadu vaši kolegové z party, jelikož jeden umí s oštěpem a dosáhne výš, druhý umí zase kopat v zemi nebo kutat drahé kovy. Prakticky vždy se stane, že v jednom dungeonu je potřeba více jak tří lidí. Pro tento případ přichystali vývojáři šikovnou vodní bránu, která vás teleportuje do oázy, kde si přehodíte parťáky a poté zase zpátky. Zde je třeba trochu bodů strhnout, poněvadž to začne být časem lehce iritující, ale zase lepší než nudné dungeony. V boji vám zase přijde vhod, že jeden má zbraň „superefektivní“ vůči broukům a druhý třeba vůči hadům. Zde bych měl další výtku, a to na umělou inteligenci vašich parťáků. Pokud se přepnete na jinou postavu z party, ovládání zbylých dvou (i včetně vaší hlavní) přebírá AI a ta není kdoví jak chytrá… Pokud se třeba setkáte s potvorou, která se na vás rozvalí, nezřídka se stane, že AI zůstane stát na místě a je převálcována.

„Oasis manager“

V předchozím odstavci jsem lehce naťukl žánr hry. Jedná se o mix všeho možného. Primárně je to RPG, o tom žádná. Dále se dost významně podílí budovatelský žánr se špetkou obchodu. Jak plníte příběh, potkáváte ostatní Seedlingy nebo příslušníky válečnických kmenů a někteří z nich se stanou obyvateli vaší oázy. Seedlingům postavíte obchůdky, případně jim dáte za úkol starat se o čtvrť se zahrádkou. Když stavíte obchůdky, rozhodujete o umístění. Jak je postavíte, odemknou se vám postupně rostliny, které lehce zvedají zisk obchodu určitého zaměření, například jídlo, pokud jsou postavené hned vedle. Obchody musíte samozřejmě zásobovat materiálem, naštěstí je ho všude dost a na limit inventáře se mi narazit nepodařilo. Jak jde čas a průběžně plníte sklady, obchodu se zvyšuje úroveň, stejně tak se zlepšují dovednosti majitele. Jakmile se ukazatel zaplní, dostanete úkol, po jehož splnění bude mít rozmanitější zboží a vyšší úroveň. Oázu samotnou rozšiřujete pouze zvětšujícím se počtem obyvatel. Jednoduše manažer všeho. Pokud byste byli špatný manažer (například měli dlouhodobě prázdné sklady obchodů), sníží se „smile rating“ a zvýší se riziko, že vás pozře chaos. Většinou s tím ale nebude problém, protože nedostatek není velký strašák a za výpravu se stejně několikrát portujete do oázy a tím pádem vidíte, jak na tom obchody jsou. Pokud byste měli málopeněz nebo se chtěli zbavit věcí z inventáře, je zde i obchodník, u kterého můžete nakupovat třeba semínka na rostliny a nebo prodávat svoje věci z inventáře.

Ještě trochu syntézy?

Jako ve většině her si ani tady nevystačíte se základním vybavením. Vaši obyvatelé se po splnění subquestů většinou odměňují právě recepty na nové předměty. Nečekejte ale rozmanitost jak ve World of Warcraft, zde si jednoduše vylepšujete zbraně a drobnou bižuterii. Celkem klasika. Ovšem způsob, jakým se to děje je vskutku originální. Jelikož se vše točí kolem vody a rostlin, není to žádná kovadlina jak ve Skyrimu nebo kovář z Metinu, případně kámoš s enchantingem ve WoW. Zde vám novou výbavu doslova vysyntetizuje speciální rostlina! A uznejte sami, nezní to „kůl“, když kámošovi řeknete něco ve smyslu „mrkej na tu kudlu, kterou mi dneska udělala kytka“? Já si myslím, že jo a je to milé zpestření. Jak jsem už psal, recepty získáváte převážně plněním laskavostí pro vaše obyvatele. Jejich seznam je naštěstí ihned přístupný z menu a aby těch bezvadností nebylo málo, u každé suroviny se můžete podívat z čeho a kde se dá sehnat. Za toto rozhodně velké plus, že není třeba toto info shánět po všech čertech na internetu. Samotné parametry vaší postavy nelze nijak moc ovlivnit než že budete mít vyšší a vyšší level nebo lepší výbavu.

Hra čirou náhodou zapadající do momentálního horkého počasí je příjemným oživením na poli RPG titulů, jelikož se nejedná a pouhé mlácení potvor, ale i trochu toho plánování při stavění. Umělá inteligence má své temné chvilky, naštěstí ale nebývají fatální pro postup ve hře (pro momentální situaci už to tak být nemusí). Vnáší do světa pár novinek, i nějaké drobné vylepšení již stávajících mechanik. Po grafické stránce není co jiného čekat než 3DS klasiku, za mě úplně v pořádku. Někoho může zamrzet absence alespoň lokálního multiplayeru, poněvadž by poté odpadly slasti a strasti s přepínáním postav kvůli boji nebo těžbě. Nicméně to nebylo ani zamýšleno, v jednom rozhovoru se ředitel společnosti Koichi Ishii nechal slyšet, že mu šlo hlavně o hráčův skvělý pocit ze spokojenosti obyvatel oázy, jejího bránění a rozšiřování. Já jsem spíše singleplayerový hráč, takže z mého pohledu zde body neztrácí. Doporučil bych tuto hru komukoliv? S klidným srdcem ano. Pokud by si dotyčný nebyl jistý, může zkusit demo a pak se rozhodnout.

Kategorie RPG, budovatelská Hodnocení
4.5
Vývojář Grezzo