Pamatujete si na svoje první setkání s Pokémony? Troufám si tvrdit, že pro většinu z nás to byl seriál, ať už sledovaný v němčině na satelitní RTL2 nebo s českým dabingem vysílaným v ranním víkendovém bloku na Nově. Pro některé z vás byla prvním setkáním (nebo souběžným) videohra Pokémon Red a/nebo Pokémon Blue vydaná v Evropě v roce 1999 pro kapesní konzoli Game Boy. Díky této videohře jste mohli prožívat dobrodružství, o kterém jste jen snili při sledování seriálu. Vydat se za dobrodružstvím do rozlehlého světa a samozřejmě chytat a trénovat pokémony s cílem stát se nejlepším trenérem všech dob. Pravdou je, že už to je nějaký ten pátek, a to je skvělý důvod si tyto dřevní doby připomenout. Můžu vám navrhnout tři způsoby, z nichž první dva jsou jasné. Zkouknout znovu seriál na Pokémon TV (kde jsou aktuálně starší díly od první až po čtvrtou sérii) nebo jiné oblíbené platformě. Zahrát si hru, třeba na konzoli Nintendo 3DS. Já vám ale navrhnu třetí – přečíst si komiks (mangu) Pokémon RED a BLUE!

Komiks sleduje první kroky trenéra Reda, který bohu dík není takový neschopák jako Ash ze seriálové mutace, a seznamuje nás se světem pokémonů. Jak název této sedmidílné manga série napovídá, děj komiksu volně vychází z obsahu hry. Zavede vás na známá místa regionu Kanto, seznámí s oblíbenými postavami a pokémony a díky tomu budete prožívat zážitek z hraní na papíře. Pokud jsem vás teď trochu vyděsil a máte pocit, že jde jen o nějaký otrocký přepis scénáře hry do knižní podoby, opak je pravdou. Děj komiksu se svižně posouvá kupředu a každá kapitola pojmenovaná jako “VS. nějaký pokémon” je jedním malým dobrodružstvím, ať už jde o setkání s novým pokémonem nebo postavou, nějakým konfliktem či zádrhelem. Kapitoly na sebe nepřímo navazují a vytváří tak cestu po které jste jako hráč her také kráčeli. Nutno podotknout, a je to jeden z bodů k dobru tohoto komiksu, že ne vše co znáte ze hry, potažmo seriálových reálií, je stejné i zde, na stránkách komiksu. Mnoho kultovních momentů, jako třeba probuzení Snorlaxe nebo výprava do Pokémoní věže v Levandulovém městě vypadá na stránkách komiksu jinak. Také karma některých postav je jiná, a to byl moment, který mi při čtení vyrazil dech. Samozřejmě nechci nic prozradit, ale musím říct, že jsem byl velice překvapen, když určité v seriálu a hře kladné nebo neutrální postavy se objevily na druhé straně barikády. Byl jsem také překvapen z celkového vykreslení světa a pokémonů. Zlé postavy mají skutečně zlé úmysly a usilují vašim hrdinům a pokémonům doslova o život a blaho společnosti. Také pokémoni jsou zde vykresleni nejen jako milí kamarádi a parťáci do nepohody, ale také jako nebezpeční tvorové, což bezpochyby jsou. Zvláště pak ti divocí, o čemž pojednávají kapitoly v Safari zóně z druhého svazku, které se staly prozatím mými nejoblíbenějšími. Kromě toho je v komiksu mnohem expliciteněji zobrazeno násilí a s tím i spojená smrtelnost pokémonů jako živých tvorů. Takové výjevy jsou pro Pokémony cizí a přes jednoduchost a přístupnost této mangy jí dodávají dospělejší charakter. Tyto změny prezentování světa Pokémonů jsou po mnoha scénách, kdy Ash dostane od Charizarda do tváře plnou dávku plamenometem a jediný jeho problém je zakouřená tvář, milým a vítaným překvapením. Přesto si manga stále zachovává ten “feeling” světa, který tak dobře známe. Ostatně o tom se nás snaží přesvědčit autor mangy Hidenori Kusaka hned v úvodu knihy, kde píše: “Při psaní scénáře se vždycky snažím zachytit v manze ten úžas a emoce, které zažívám při hraní her…” O tom, že se mu to daří, svědčí i prohlášení samotného tvůrce pokémonů Satoši Tadžiriho: “Tenhle komiks nejlépe ukazuje svět, který jsem stvořil.# Stejně jako slova producenta herní série Pokémon Cunekazu Išihari: “Chci, aby si tenhle komiks přečetl každý fanoušek Pokémonů.#

Ne jenom textem je komiks živ. Nedílnou součastí je samozřejmě také kresba. Ostatně jinak by to ani nebyl komiks… O tu se v tomto případě postarala ilustrátorka s uměleckým jménem MATO. Myslím, že její práce v komiksu se zdařila stejně tak dobře jako Hidenorimu. Ilustrace nejsou tak propracované jako třeba ve velmi populárním Narutovi, a ani na stránkách tohoto komiksu neočekávejte žádné velké, celostránkové, dynamické kresby jako u zmíněného Naruta. To ovšem není výtka! Zvolený styl kresby přesně sedí k žánru komiksu, jakým Pokémon RED a BLUE je. I Mato podobně jako Hidenori v úvodu druhého svazku říká: “… Ze všeho nejdůležitější je pro mě vyobrazit jednotlivé příšerky tak, aby vynikla jejich živost a roztomilost…” Pokémoni na stránkách mangy působí skutečně mnohem živěji a osobitěji, než jak je můžeme znát z her potažmo i seriálu. Jejich chování se liší druh od druhu, v okénkách dělají věci, jaké byste od nich čekali. Působí mile i nebezpečně, a to si na nich rozhodně zamilujete. Navíc mě velmi potěšilo, že z kreseb je cítit inspirace Sugimoriho ranější tvorbou a tu osobně považuji za tu nejlepší, co Pokémoni kdy měli.

Vzhledem k tomu, že ke scénáři i k práci kreslíře jsem se vyjádřil a jsem z ní skutečně v rámci žánru nadšen, chtěl jsem zde zmínit pouze drobnou výtku směrem k překladu vlastních a místních jmen. Ačkoliv se překladatel zhostil překladu útoků, předmětů a jiných reálií skvěle, jména měst zachoval v angličtině a ohýbání těchto jmen v textu pak působí místy krkolomě. Nicméně po přečtení komentáře k překladu od jeho autora jsem pochopil, že celá problematika je mnohem hlubší a jde tak o kompromis mezi překladatelským záměrem a přísně nastavenými pravidly Pokémon Company. I přesto, že lze narazit na drobnou nekonzistenci, v tomto světle informací se dokáži spokojit např. s městem Pallet i když Oblázkové město je mi mnohem sympatičtější.

Doufám, že se v budoucnu dočkáme oficiálního vydání i dalších sérii a jsem velmi zvědavý, kam se celá práce Pokémonů v komiksu posunula.

Manga Pokémon RED a BLUE je skvělým výletem ke kořenům této oblíbené franšízy. Na stránkách znovu prožijete dobrodružství trenéra pokémonů Reda o kterých jste jako děti snily a částečně i prožívaly na obrazovkách herních konzolí i přesto, že svět je zde vykreslen trochu jinak, než jak si na něj můžete pamatovat – mnohem živěji a přirozeněji. Manga je plná vtipu, úžasných pokémonů a známých míst i reálií z herní série Pokémon Red a Blue. Zabaví tedy hráče ale i všechny fanoušky světa Pokémonů, kteří s hrou nemají žádné zkušenosti.

Kategorie Dětské, Akční a dobrodružné, Inspirováno hrami Hodnocení recenze
Scénář Hidenori Kusaka
5/5