Moje čekání je u konce. Je to už několik let, co jsem ukončil práci jako starosta v malebné ostrovní vesničce Hobitín a v předposledním roce svého funkčního období jsem přemýšlel, co se svým životem dál. Lákaly mě nové obzory. Očekával jsem, že to každou chvíli přijde, ale bohužel se tak nestalo a já musel vzít ještě vedlejšák jako interiérový specialista ve společnosti Nook’s Homes. Od té doby uběhlo skoro šest roků. Šest dlouhých let. Dočkal jsem se. Využil jsem podnikavosti svého šéfa, dal výpověď, sbalil svých pár švestek a odletěl na opuštěný ostrov užívat si života dobrovolného trosečníka. A víte co? Je to paráda.

Tak by se dal stylizovaně shrnout můj čas strávený hraním her ze série Animal Crossing a očekávání nového plnohodnotného dílu. A že to bylo dlouhé čekání. S příchodem konzole Wii U a možností využítí druhé obrazovky Wii U Gamepadu jsem jsi říkal, že tahle konzole je pro nový díl jako stvořená. S očekáváním jsem sledoval každou Nintendo prezentaci v naději, že konečně, konečně už to přijde. Přišel. Spinoff a mobilní hra. I ty jsem si do určité chvíle hrál a užíval, ale ani jedna nedokázala zachytit a nabídnout to kouzlo, které se ukrývá v klasické hře. Od vydání dílu New Leaf pro Nintendo 3DS uplynulo dlouhých osm let a nyní mám před sebou nástupce – New Horizons.

Nový díl stejně jako ty předchozí dávají hráči do rukou možnost užít si alternativní pohled na život uprostřed malé ostrovní vesničky, ve které si budujete své vlastní obydlí, stejně tak jako i celý pozemek, na kterém vesnice leží. Interagujete s dalšími roztomilými antropomorfními zvířátky a užíváte si tu pohodu, která stojí za kouzlem celé série. Nintendo nám předložilo nový díl, který nabízel příslib života na opuštěném ostrově a trochu vás překvapí, že u toho nebudete úplně sami. Sice začnete na opuštěném ostrově s holým zadkem, ale postupně dostanete možnost vybudovat překrásný ostrov plný života a radosti. A tak by to vlastně mělo být. Mantra se nezměnila, jen byla doplněna o nové účinné věty, rozuměj herní mechaniky.

Stan postaven

Hned jak přistanete na ostrově, se vás ujímá všem fanouškům dobře známá postava Toma Nooka, vychytralého obchodníka, který celý tenhle kolotoč dobrodružství začal. Seznámí a provede vás nejnutnějšími základy a formalitami jako je nastavení vzhledu a jména vaší postavičky i ostrovní vesničky a nechá vás hrát. Přirozeně, vlastním tempem. Pokud jste nováček série a tak nějak si nevíte rady, co si s novým životem na ostrově počít, nemusíte se bát. Nook je vždy připraven dát vám nějakou tu radu, kam nasměrovat svou pozornost. Bál jsem se, že by mě tenhle úvod jakožto dlouholetého hráče mohl nudit. Já přece vím, jak dělat to nebo pro změnu zase tamto. Opak je ale pravdou. Tenhle úvodní tutoriál je přirozený a vlastně jej budete přirozeně užívat, protože není nijak izolovaný a má okamžitý dopad na podobu světa. Jednou z hlavních mechanik hry je reálný čas na ostrově – pokud chcete chytat ryby, které jsou jenom po osmé večer, musíte počkat na osmou večer. Čas plyne jako voda, mění se počasí, mění se i roční období. Některé akce, jako například stavby nových budov nebo vylepšení stávajících, trvají nějakou chvíli, a proto vás nebude pauza od hry nikdy tolik bolet, protože se každý den můžete těšit na něco nového. Pokud teď někomu v hlavě vytanula představa úmorného čekání, jako je to u různých free to play titulů běžné, ničeho se nemusíte bát. Čekání sice legitimní cestou urychlit nejde, nicméně ostrov nabízí mnoho dalších možností na krácení dlouhé chvíle.

Jednou z hlavních novinek dílu je crafting neboli výroba předmětů, čemuž předchází také těžba a sběr různých surovin. Chcete si jít zarybařit? Na to budete potřebovat udici. Jak vyrobit udici? Sesbírat popadané větve stromů a ty podle receptu u speciláních DIY stolečků přetvořit v krásný nový prut. Co takhle postavit kolem domku plot? Potřebujete dřevo a abyste získali dřevo musíte mít sekerku… Materiálu je zde požehnaně, alespoň s přihlédnutím na žánr hry je nabídka široká . Ať už jde o několik typů dřeva včetně bambusu, nerostných surovin, ale také odpadků. Budiž hře k dobru její snaha o agitku z enviromentálního a cirkulárně ekonomického hlediska. Co tím myslím? No například když z moře vytáhnete pneumatiku, hra vám řekne, že je to odpad, ale dalo by se z ní vyrobit třeba sezení do parku a nový DIY („vyrob si sám“) recept je na světě a o jeden odpad méně. Crafting je jednou z nejzábavnějších novinek a hned říkám, nemusíte se bát, že by sváděl k nudnému grindu surovin. Samozřejmě těžba a sběr materiálu vždy chvíli trvá, ale je příjemná. Jednak potřebné množství materiálu není nijak přestřelené a  navíc vás čeká vytoužený kus nového nábytku nebo nářadí, druhak vždy máte možnost jít si odpočinout. Jak? Možností je více než hodně.

Život na ostrově

Když si chcete trochu oddechnout od práce, ostrov nabízí různé možnosti jak zrelaxovat mysl a dát odpočinout tělu. Na ostrově nejste sami! Hned od příjezdu s vámi sdílí prostor hned dvě zvířátka. Dialogy nejsou sice nikterak bohaté na obsah a akcí také není mnoho, ale musí se ocenit to, jakým způsobem probíhá interakce mezi nimi a vámi. Velmi mě překvapilo, když jsem zjistil, že zvířátka dokáží reagovat na vaše akce, ať už jde o cokoliv. Uvedu příklad. Jeden večer jsem se rozhodl, že se mi nechce spát a tak se vydám rybařit. Nejprve bylo potřeba připravit spoustu návnad pro ryby a tak jsem zběsile pobíhal po ostrově s lopatou v ruce s cílem vykopat mušle. Pobíhal po ostrově a kopal a kopal. Druhý den, když hrála přítelkyně a dala se do rozhovoru s jedním ze zvířátek, dostalo se jí vtipného vyprávění o tom, jak mě včera vidělo běhat po ostrově s lopatou a hned si vyděšeně pomyslelo „ach jo, moje kytky“, ale pak zjistilo, že jen lovím mušle a ulevilo se mu.  Je to milé, je to vtipné, ale hlavně vás to dokáže vyvolat příjemný pocit, že tvoříte skutečnou malou komunitu. Zvířátka vám také dokáží pomoci, když vás vidí, že máte nateklé oko od vos jak pingpongový míček – přinesou vám recept na medicínu a vy byste měli jako správní sousedé dělat to samé.

Nebaví vás interakce se zvířátky a raději chcete živé hráče? Není problém. Otevřete brány ostrova a nechte se navštívit někým ze svých kamarádů, a to klidně až sedmi najednou. Nebo naopak vyražte na jejich ostrov. Prohlédněte si, jak to u nich vypadá, nakupte něco z místní nabídky nebo jen směňte ovoce, každý ostrov má totiž svoje unikátní. Už jsem zmínil rybaření, co takhle chytání hmyzu? Obě aktivity vám dají možnost nachytat přes sto různých exemplářů ryb a potvor z hmyzí říše, které můžete darovat do místního muzea. Když už takhle lovíte, co si v místním muzeu odpočinout a prohlédnout si všechny ty krásné tvory. Nebo třeba upravit šatník nákupem nových kousků. Nelíbí se vám nabídka? Vytvořte si v grafickém editoru vlastní. Neumíte kreslit? Naskenujte si díla někoho jiného. Běžte nakupovat nábytek. Pošlete dopis. Upravujte si domeček. Jen tak ležte na pláži a pozorujte mraky nebo se vydejte na malý tropický ostrov, třeba tam potkáte někoho zajímavého nebo ulovíte nějaký vzácný exemplář. Třeba tarantuli, ale bacha jsou to pěkné potvory. Máte naprostou svobodu v tom co můžete dělat a tempo si udáváte sami.

Ve všech těchto akcích vám bude nápomocný telefon, nový herní prvek. V něm se skrývá mnoho užitečných aplikací. Od té, kde je uložen váš herní občanský průkaz, přes encyklopedii zvířat a receptář prima nápadů a návodů na výrobu všemožných předmětů, po komunikační aplikaci a aplikaci pro zaznamenávání úspěchů. V téhle poslední aplikaci jste odměňováni za všechny tyto a mnohé další akce, které ve hře děláte, novou elektronickou měnou tzv. Nook Miles. Tu můžete uplatnit na nákup dalších prémiových předmětů nebo letenek na tropický ostrov. Samozřejmě jinak vše platíte místní měnou Bells. Samozřejmě nesmím zapomenout zmínit fotoaparát. Můžete hádat k čemu asi slouží.

Vzhůru do práce

Díky bohu hra po technické stránce reps. mechanik ušla velký krok. Díky tomu je úprava ostrova a interiérů mnohem pohodlnější a zábavnější. Upravování domů je nyní díky možnosti přepnout se do editoru úprav naprostá hračka a v dokonalém interiérovém řádění vás bude brzdit jen vaše vlastní fantazie a samozřejmě momentálně dostupné vybavení. Stejně jako interiér můžete vylepšit i exteriér. Plocha ostrova byla obohacena i o vertikální půdu, kterou lze v pozdější fázi hry upravovat – přistavět k ní schody, někde jinde zase trochu snížit apod. Dále je zde možnost měnit typ terénu (cestičky, pískoviště), ale také kompletní přestěhování již postavených budov. Jak jsem zmínil na začátku, ve hře plyne čas stejně jako v realitě a k těmto funkcím se propracujete až za několik dní, případně týdnů podle tempa jak budete hrát. Ať už si vyberete to nebo ono, stále na vás bude čekat nějaký drobný nový obsah.

Bouřka v ráji nebo jen drobný děštík

I přesto že se jedná o skvělou zábavu má to svoje mouchy. Teď nemyslím ty, které můžete chytat do síťky. S těmito se zkrátka musíte smířit, i když jsou otravné jak veš. Zmínil jsem vylepšené možnosti editování interiérů, vynikající věc. Mrzí mě ale, že v exteriéru jste vydáni na pospas otrockému otáčení a posouvaní předmětů po políčku. Vystavováni neustálým upozorněním, že tam se ten předmět nevejde, protože tam kousek místa chybí apod. Je to k vzteku. Samozřejmě se s tím naučíte žít a pracovat, ale největší facku dostanete ve chvíli, kdy si hravě vytvoříte interiér domečku a pak jdete dělat ven. Další věc, která je mě vytáčí do běla, je nemožnost editování prostoru, když máte návštěvu v multiplayeru. Hra vám napíše, že je to neslušné nebo nějaký podobný nesmysl, který zakryje lenivost tvůrců. Proč nemůžu nakupovat z automatu, když u mě někdo je? Proč nemohu posunout nějaký předmět v domečku, když mám návštěvu. Možná se vám zdá, že jsou to detaily. Ale celá hra je postavena na drobných detailech a takové otravné chyby mezi nimi dobře vyčnívají. Mám také vztek na komunikaci s hráči. Abych byl spravedlivý, bohu dík za možnost propojit aplikaci ve vašem skutečném telefonu s hrou a poté skrz telefon psát vzkazy. Skvělé, rychlé, sbohem otrocké vyťukávání jednotlivých písmenek gamepadem. Ale! Proč v aplikaci není vidět celá komunikace jako je to v jiných messengerech? Proč si musím pro zobrazení konverzace otevřít telefon ve hře a podívat se na celou konverazci tam? Odpověď je – nevím. S prvními dvěma problémy už bohužel asi tvůrci nic moc neudělají ale doufám, že dojde alespoň k aktualizaci aplikace pro komunikaci. Poslední velká výtka směřuje na nemožnost rozehrát na jedné herní kartě více ostrovů z různých účtů. Sice proti hraní s více lidmi na jednom ostrově nic nemám, ale pro někoho to může být limitující.

I přes tyto drobné a jeden větší nedostatek je nový díl Animal Crossing: New Horizons dalším příkladem toho, co Nintendo dělá už roky dobře. Bere osvědčené herní mechaniky ve svých hrách, zapamatovatelnou atmosféru a oblíbené postavy a to vše posouvá dál  a obohacuje o nové prvky. New Horizon jich dostal požehnaně. Některé jsou zásadní, jako je crafting, jiné žádoucí jako propracovaný editor úprav domečků a jiné zase malé, ale užitečné. Třeba to, že vidíte, které zvíře už jste darovali do muzea.

Hry ze série Animal Crossing staví svůj úspěch na poklidné a relaxační atmosféře, kterou pomáháte vytvářet tím jakým tempem hrajete a také na komplexnosti všech jednotlivých větších či menších herních mechanik. Kouzlo je skryto v detailu a na ten je v New Horizons kladem nebývalý důraz. Tuhle hru budete zkrátka milovat, ať už budete hrát sami nebo s dalšími živými hráči. Uvolněte se, hra nemá cíl, nemusíte nikoho zabíjet ani s nikým nesoupeříte. Prostě si jen tak užívejte život na malebném ostrově, který může být ještě krásnější. Záleží jen na vás.

Nový díl s podtitulem New Horizons mohu s čistým svědomím doporučit jak zkušených hráčům série, tak úplným nováčkům. Hra je přístupná oběma kategoriím. Nabízí starou známou hratelnost vylepšenou o mnoho nových zajímavých herních mechanik a především specifickou, ale nádhernou a klidnou atmosféru, kterou nabízí jen málo titulů. Díky tomu odpustíte i několik málo drobných nedostatků.

Kategorie Simulátor komunity Hodnocení recenze
Počet hráčů 1-4 na jedné konzoli (1-8 online nebo LAN multiplayer)
5/5