Na první pohled mě hra Azkend 2: The World Beneath moc nenadchla. Vypadala tak obyčejně, jako nějaká hra na chytrý telefon. Azkend 2: The World Beneath je hra žánru „spojte tři“, což není žánr mně příliš blízký. Ale prostředí, o kterém hra tvrdila, že se v něm hra odehrává (což mi nedávalo úplně smysl, protože hry typu Candy Crush, nebo Pokemon Shuffle, nejsou zrovna známy pro svůj příběh, ani pro svůj svět), vypadalo moc pěkně a podnítilo mou zvědavost. Jak by mohla takováto hra mít dobrodružný příběh a nějaký svět? Má očekávání nebyla velká, ale zvědavý jsem byl.

Starý nápad, nové provedení!

Jako u mnoha jiných her žánru „spojte tři“, i v Azkend 2 je vaším úkolem tvořit ze stejných předmětů na ploše minimálně trojice, za které budete následně odměněni. Předměty se pohybují pouze tím, že utvoříte minimálně trojici na místě, díky kterému se sesunou předměty nad trojicí na jejich místo. Je to zábavná a návyková herní mechanika, která je ve své podstatě ve většině her svého žánru pořád stejná.

Azkend 2: The World Beneath se ale liší tím, že má spoustu modů, ve kterých můžete hrát. Většinou se vám předměty doplňují, takže vaším jediným soupeřem je časovač.

Nuda zde nehrozí

V jednom modu musíte spojit minimálně trojce přes všechna béžová/šedá políčka (přes béžová stačí udělat trojici jednou, šedivá však vyžaduje trojici udělat dvakrát). Sám o sobě tento úkol není příliš obtížný, co vám v hladkém průběhu spojování bude někdy zabraňovat, jsou zámky. Zámky blokují příchod nových předmětů pod ně, takže vám mohou výrazně poškodit vaše možnosti nalézt potřebné trojce na správných místech. Zámků se pochopitelně zbavíte utvořením trojic vedle nich.

Dalším typem je rychlé spojování květin, které postupně opadávají. Tento typ se ve hře nenachází příliš často a je poměrně jednoduchý.

Poměrně napínavé jsou levely, ve kterých bojujete proti ohni. Na ploše máte rozmístěné papíry, které se nehnou. Oheň se rychle rozšiřuje přes předměty na ploše a vaším úkolem je ho zastavit, než spálí všechny vaše papíry.

Nejtěžší jsou levely s brouky. V levelu jich je několik a každý má dost životů. Brouci se snaží dostat na vrchol obrazovky, avšak to vy nesmíte dopustit, poněvadž… protagonistka hry nemá ráda brouky? No, důvod je nepodstatný. Musíte brouky zabít, což děláte tvořením minimálně trojic kolem nich. Tento typ levelů je obtížný, protože brouci umí přelétnout přes mezery v poli, čímž se mohou velmi rychle dostat na vrchol obrazovky. Navíc je velmi obtížné hledat trojice kolem většího množství brouků, obzvlášť když brouk dokáže zablokovat vaši pracně připravenou skupinu jednoduše tím, že se pohne.

Asi nejzábavnějším typem jsou puzzlové levely. V nich nemáte žádný časový limit, pouze předem dané množství předmětů na ploše. Musíte je spojit tak, aby žádný předmět nezbyl, což vyžaduje strategii. A pocit úspěchu je zde mnohem větší, než v ostatních typech, protože na každém vašem tahu záleží.

Posledním typem je časovaný level, u kterého je vaše skóre srovnáváno s ostatními hráči. U něj nemáte dostupné tradiční power-upy, ale nové typy předmětů, které vám zvýší skóre nebo odrovnají předměty vedle nich. Je to skvělý způsob, jak si hru po dlouhém hraní trochu zpestřit.

Příběh je zbytečný, nicméně vítaný

Samozřejmě má hra své vlastní unikátní power-upy. Ty postupně sbíráte hraním příběhu a můžete si je navolit z vašeho výběru podle svého (hra má dva typy power-upů a z každého typu si můžete vybrat jeden).

Když už jsem u příběhu, musím říct, že mě mile překvapil. Azkend 2: The World Beneath sice není hra, od které byste měli očekávat příběh na úrovni Zeldy nebo Fire Emblemu, ale má příběh, který hře dodává motivaci na další hraní. Celý příběh je hlavně o průzkumu světa, ve kterém se ocitáte po té, co vaše loď byla vsáknuta do vodního víru. Hezké prostředí, které můžete vidět na eShopové stránce hry, je vždy více méně neměnné (někdy se na obrázcích něco mění, ale jsou to většinou jen drobnosti). Neovládáte zde žádnou postavu, jsou to jen hezké obrázky, přes které je vám příběh prezentován (dobře) dabovaným vyprávěním.

Po poražení části hry nastává minihra, ve které se snažíte nalézt na obrázku nějakou specifickou část, která vám je zobrazena v rohu obrazovky (někdy je tato sekce otočená, aby bylo její nalezení těžší). Je poměrně zbytečná (jejím poražením pak v nacházející sekci levelů budete mít  drobnou výhodu), ale je to příjemná změna tempa.

Těžký výběr

Drobným problémem této hry je její ovládání. Můžete ji ovládat pomocí dotykového ovládání (když hrajete v hand-held modu) nebo pomocí ovladače. Ovladačem je hraní příjemnější, ale za to pomalejší. A dotykovým ovládáním si rukou zakrýváte část obrazovky, takže často přehlédnete možná spojení.

Největším problémem je ale vybírání předmětů. Mnohokrát se mi stalo, že jsem chtěl utvořit určitou skupinu předmětů, ale při výběru mi trochu ujel kurzor, takže moje vybraná skupinka obsahovala nechtěné předměty, nebo byla příliš malá. Problémem je, že ke zrušení výběru musíte kurzorem manuálně zajet po každém vybraném předmětu zpátky, což kolikrát vede k dalším chybám. A pustit váš výběr znamená aktivaci nechtěné skupinky, což vede k pozdějším přebytečným/samotným předmětům, kterých se budete špatně zbavovat a samozřejmě i horšímu skóre (nemluvě o slušném zdržení, které každá chyba způsobí). Tenhle problém ale neznamená, že levely díky němu nejsou zábavné, jen je to mírně otravné.

Azkend 2: The World Beneath je překvapivě skvělá hra. Má přiměřenou obtížnost, skvělou hratelnost a spoustu modů, díky kterým hra zůstává neustále svěží. I přes někdy trochu otravné ovládání je hra velmi zábavná a pocit spojení skupinek předmětů je velmi návykový.  Myslím si, že je skvělým příkladem svého žánru. Pokud milujete hry typu „spojte tři“, tuto hru si bezpochyby náramně užijete.

Kategorie Dobrodružná, Puzzle Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář 10tons