Point-and-click hry jsem hrál od mala. Jedna z vůbec prvních her, kterou jsem kdy hrál, byla z dětského kresleného seriálu “Arthur“. Nikdy jsem ji však nedokázal porazit, poněvadž tyto hry bývají dost kryptické. Chcete přejít rozbitý most? Nejprve musíte nalézt určité předměty. Než je naleznete, musíte splnit tento náhodný úkol, který s nimi nesouvisí. Tak často tyto hry fungují. I přes to jde o jeden z mých nejoblíbenějších herních žánrů, zejména díky hororovým hrám, které ho dokáží skvěle využívat. Bad Dream: Coma je právě takovou hrou. Udělala čest svému žánru?

Kreativita nad děsy

Ze samotného názvu hry je jasné, o co půjde. Nemůžete se probudit ze špatného snu. To, že je příběh, který protagonista prožívá jen v jeho hlavě, by u většiny her bylo na škodu, ale zde je tento bod využíván efektivně. Hra plně využívá faktu, že svět před vámi je pouhá fikce i v jejím světě. A díky tomu ospravedlňuje logické skoky někdy potřebné k řešení jejích hádanek. Protagonista je navíc dítě, což těmto situacím dává také určitý smysl.

Může se třeba stát, že část světa chybí (např. neexistují schody do jiného patra nějakého domu, nebo předtím průchodná cesta kompletně zmizí). Řešením pak často bývá svět opravit, například dokreslením chybějících částí nějakým předmětem v inventáři, nebo vystřižením potřebné věci z nějakého obrázku. Některá řešení jsou skutečně úsměvná a celá hra má nádech dětské nevinnosti. Narazil jsem třeba na situaci, kde jsem potřeboval vytisknout z počítače obrázek, ale tiskárna neexistovala. Vedle počítače byl prázdný koš. Nejprve jsem si nevěděl rady, ale to především díky mé mysli poničené realitou. V duchu tak dětském a nevinném jako z Malého prince, řešením bylo obrázek na počítači přesunout do koše na ploše a pak ho z koše skutečně vytáhnout. Takové momenty mě až skoro dojaly.

Dětská vize

Z ikony hry, názvu a vizuální prezentace jsem od této hry očekával něco ve stylu Fran Bow (což je má nejoblíbenější point-and-click hororová hra), ale Bad Dream: Coma není hra děsivá, ale dojemná, melancholická a krásná. Naleznete zde příšery a mrtvoly? Rozhodně. Naleznete zde krev a brutalitu? Zajisté. Ale máte se bát? Nemyslím si. Je to asi stejně děsivé, jako jsou loutkové snímky Tima Burtona.

Celá hra je poměrně krátká. Má jen 8 kapitol a ty jsou celkem krátké, když víte, co dělat. Naštěstí má vícero konců. Další skvělou věcí na Bad Dream: Coma je, že kdykoli můžete vidět, které konce můžete dostat. Během vaší cesty budete mít možnost zabíjet a dělat nemorální rozhodnutí. Zabijete otravné havrany na mostu? Tak to už na vás konec pacifisty čekat nebude. Vybodnete oko, které se kouká na tekoucí vodu? Vaše zlo vám dá rovnou nejzlejší konec. Výhodou však je, že se po těchto rozhodnutích hra sama neukládá, takže jí můžete restartovat a zvolit správnou metodu pro získání cíleného konce. A hrát celou hru vícekrát není problém, protože úrovně jsou skutečně jednoduché, jakmile je jednou vyřešíte (odpovědi k těm nejtěžším hádankám si zajisté pamatovat budete).

Bad Dream: Coma je nádherná hra, která zpracovává vážná témata jako je smrt čí ztráta velmi uvěřitelným a dětským způsobem. Je to hororová hra, která vás nevyděsí, ale dojme. Je nádherně kreslená, má skvělý humor a atmosféru, na kterou jen tak nezapomenete. Možná v ní jde o špatný sen, ale je to sen, který stojí za to mít.

Kategorie Adventura Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Ultimate Games