S těžkými hrami je to občas opravdu těžké. Umíráte už v tutoriálu a jen s vypětím všech sil nekončí ovladač zabodnutý hluboko do vaší obrazovky. Jakmile hru dohrajete a přijde pocit uspokojení, nedáte si říct a hned hledáte další obtížnou hru. Jednou z nich je Blasphemous, která prvky z Dark Souls kombinuje se stylem prvního Metroida a nebojí se vyrazit proti proudu.

Poslední přeživší

Hra začíná vaším probuzením – jste jediný, kdo přežil Masakr Tichého Zármutku a probouzíte se na hromadě těl až příliš podobných vám. Díky tomu, že jste uvízli v nekonečném cyklu smrti a znovuzrození jste jediný, kdo může odvrátit kletbu uvrženou na Cvstodii. Celé dobrodružství prožíváte ve formě plošinovky, která je celá vyvedená v pure pixel artu – tedy opravdu jen čisté pixely, žádné moderní triky a vychytávky, všechno je ručně animované pixel po pixelu. A že se to podařilo. Z počátku máte k dispozici jen meč Mea Culpa. Pro ten můžete na několika místech získat vylepšení a odemknout další bojové schopnosti.

Španělská inkvizice

Vývojáři pochází z jihu Španělska a rozhodli se svou domovinou inspirovat. Zejména tedy v období inkvizice, a to jak texty, tak uměním. O tom svědčí i předměty, které můžete posbírat. Takzvané modlitby vám umožní používaní speciálních schopností (jejich používání spotřebovává „Zápal“, který doplňujete zásahy nepřátel). Korálky na růženci vám mohou propůjčit odolnost vůči bleskům či vyšší obranu. A relikvie zase umožňují dostat se na místa, kam jste bez nich nemohli, třeba když s nimi získáte odolnost vůči jedovatému plynu. To vše je zamícháno do velmi temného fantasy, které vám místy může připomínat třeba Jméno Růže od Umberta Eca.

Bojovat. Zemřít. Ožít. Opakovat.

Tahle čtveřice slov dokonale popisuje průběh hraní. Míst, u kterých se oživíte mnoho není, takže k dalšímu se budete muset dostat beze smrti. Pokud zemřete, zůstane navíc na daném místě vaše „vina“ a sníží se vám maximální množství zápalu, pokud vinu neseberete či se nenecháte viny zbavit na příslušném místě (moc jich není). Smrt ale ovlivní jen vaši polohu, vinu a oživí nepřátele, postup nikoliv, takže pokud otevřete zkratku nebo získáte měnu – slzy usmíření, o nic z toho nepřijdete. S tvorbou mapy, nepřátel a překážek byli tvůrci opravdu kreativní a s každou oblastí nacházíte něco nového, s čím si musíte poradit. A úplně tu chybí fast travel. Jen několik míst je propojeno portálem či výtahem, takže se budete muset dívat po zkratkách a nezapomínat si je z druhé strany odemknout. I přes časté umírání je hra velmi zábavná – je tu dost zajímavých oblastí a tajemství k prozkoumávání a příběh k dokončení. Možná vás ale taky bude místy rozčilovat. Obtížnost je sice férová, ale ne vždy a někdy se vám způsob smrti nebude úplně zdát. Nelíbí se mi ani to, že zatímco nepřátelé vás mohou dostat do slepé uličky – každý zásah vás (občas i proti logice) kus odhodí a vy chvíli nemůžete nic dělat, než se zvednete, čehož nepřítel může využít a zničit vás, aniž byste měli šanci reagovat. Vaše útoky ale nepřátele většinou nijak neochromí a mohou se do vás pouštět vesele dál.

Blasphemous je opravdu zajímavou hardcore dark fantasy plošinovkou. Kromě vypiplaného vzhledu je vynikající i kreativní prostředí a herní mechaniky, k tomu všemu ještě příběh, který má svou hloubku. Místy možná budete mít sto chutí prohodit ovladač televizí, ale raději si doneste misku na slzy – těmi se tu totiž platí!

Kategorie Akční, RPG, Adventura, Plošinovka Hodnocení recenze
4/5
Vývojář The Game Kitchen