Pokud mě znáte dobře, víte, že mám hrozně rád adventury, ať už ty české (série Polda, 6 ženichů a jeden navíc), nebo zahraniční. Speciální skupinou mně blízkou jsou pak adventury hororové, mou úplně nejoblíbenější jest asi série Posel Smrti. Bulb Boy od polského studia Bulbware je klikací adventurou o roztomilé chlapecké žárovce, která musí zachránit svou rodinu před děsivým zlem a nočními můrami. A od té doby, co jsem tuto hru okusil, už k mému srdci přirostla taky.

Máte rádi tmu? Bojíte se obživlých kuřat? A co takhle obřího chapadla? Po hraní této hry už se vám nebude chtít na záchod, to vám garantuji. Samotný příběh hry je velmi jednoduchý – poté, co si spokojeně chrníte v pelíšku, na váš dům zaútočí záhadná temnota a ukradne vám celou rodinu. V domě se nachází několik lokací, mezi kterými můžete procházet a slídit po předmětech, které vám pomůžou při záchraně svých bližních. Ve hře se snažíte dopracovat k jednomu hlavnímu cíli, ale v každé místnosti vás čeká menší výzva, kterou je pro to nutné pokořit. Tyto výzvy jsou hráčovi prezentovány jako logické hádanky (např. jak se dostat do dveří, kde na vás čeká obří pavouk) a občas na vás vyskočí i příšera, se kterou bude nutné nějakým způsobem bojovat. Pokud budete zkoušet dát dohromady něco, co prostě nefunguje, hra bude prostřednictvím roztomilé animace žárovky dávat nesouhlas. A taky obráceně, když se zadaří, hra vás odmění jinou roztomilou animací. Můžete tak zkoušet různé kombinace a možnosti, abyste vyřešili danou úroveň a dostali se dál. Samozřejmě můžete využít i sami sebe jako plnohodnotnou žárovku, našroubovat se na závit a posvítit si.

Ovládání hry je neuvěřitelně jednoduché, všechny interakce provádíte skrze mačkání jednoho tlačítka a o přechod mezi věcmi v inventáři se postarají zadní tlačítka R a L. Chodíte pomocí analogové páčky, a když bude v úzkých, můžete i sprintovat. I přesto, že jde o klikací adventuru, při cestování v handheld módu by hře nejvíce slušelo dotykové ovládání, bohužel se ho nedočkáte, což je velká škoda. Vývojáři si dali práci se všemi lokacemi a přizpůsobili je tak, aby byla využita maximální přesnost při hraní s Joy-Con ovladači nebo Switch Pro Controllerem, takže nehrozí, že by postava běžela jen ve čtyřech směrech, což je rozhodně plus. Hra nabízí podmanivou atmosférickou hudbu a také roztomilou, leč ujetou grafiku, běží hladce v TV módu i na cestách. Velkým mínusem je doba hraní, kdy mluvíme o řádu pár hodin, mně osobně se to podařilo při rozsáhlém prozkoumávání za dvě.

Většinu času sice budete hledat svou rodinu, ale dočkáte se i šťastných záblesků z minulosti. Tam hrajete buď za sebe, za svého petrolejovo-lampového dědečka či svého mazlíčka můropsa. Hratelnost je velmi jednoduchá, ale občas vás titul vystaví situaci, ve které musíte rychle reagovat a tam se připravte, že můžete umírat, umírat a umírat. Naštěstí se veškerý postup automaticky ukládá, takže předejdete zbytečným frustracím z neúspěchu. I já sám jsem se několikrát ztratil a dokola umíral, protože jsem nemohl najít ten poslední předmět, který vývojáři nejapně schovali – klasické Murphyho zákony. Ovšem i toto má řešení – stačí zmáčknout tlačítko pro pauzu a hra vám ukáže grafickou nápovědu. Neodhalí vám však co, jak a kde máte přesně udělat, pouze to nastíní skrze myšlenkové bubliny, takže až se dostaví slastný pocit z vyřešené hádanky, nemusíte si nic vyčítat a plně si tak přiznejte patřičné zásluhy.

Musím přiznat, že největší prodejní potenciál celé hry má právě výše zmíněný grafický styl hry. Má svou vlastní osobitost, vytříbený vkus, je vtipný a přesto ujetý, jde o jakýsi odraz vývojářů. Je to přesně ten styl, co je vidět u většiny nejlepších nezávislých her. Postavičky neumí mluvit a vše vám tlumočí skrze nesmyslné špitání nebo obrázkové bubliny nad hlavami. Občas se neubrání udělat něco opravdu špatného a nechutného, ale hráči se přesto dostane humorné animace, takže vám to násilí a spousta krve nebude vůbec vadit. Abyste pochopili název recenze, řekněme, že totiž neexistuje jiná hra, kde se můžete vyprázdnit a pozorovat, jak z toho roste příšera, která na vás bude stříkat vodu z trubek a odstrkovat vás větrákem. To mi věřte.

Bulb Boy je humornou hrou, která se díky svému stylu a zpracování udrží ve vašich vzpomínkách ještě nějakou dobu po dohrání. Nabízí překrásnou grafiku, báječný, ačkoliv krátký příběh a dokonale spojuje dva unikátní žánry – horor a komedii, což se doopravdy podaří jen málokdy. Není úplně originální, ale vaše srdce si prostě získá.

Kategorie Hororová, Adventura, Logická Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Bulbware