Představte si, že jednoho krásného dne naleznete mapu, která nikam nevede. Jasně, mapa, co nikam nevede, to je tak trochu oxymóron. Zkuste si ale představit, že ten malý potrhaný cár papíru, který držíte v rukách, je skutečně mapa. Mapa, která vede k různým cílům. K takovým cílům, kdy samotné cesty jsou vlastně cílem. Vy jste v tuto chvíli ten, co určuje směr a dává tak tomuto papíru smysl a skutečnou podstatu mapy. Začíná se vám v rukách rýsovat dobrodružná cesta.

Taková situace se přihodila i trojici hlavních postav titulu Burly Men at Sea. Trojice bodrých námořníků – prchlivého, rozvážného a statečného, kteří svými povahami připomínají variaci na dlouhého, širokého a bystrozrakého, jednoho dne ve své síti naleznou lahev s mapou, která nikam nevede. Na takový nález samozřejmě každý rázně zareaguje dle svých povahových predispozic a vydají se do své vesničky hledat informace. Nad šálkem horkého espressa se jim dostane tajemné, ale dobře mířené rady a právě na tomto místě začíná příběh nebo lépe řečeno mnoho možných příběhů. Burly men at sea je minimalistickým počinem plným  mnohých příběhů spjatých se skandinávským folklórem. Titul, jak jej sami tvůrci definují, je na rozhraní mezi point-and-click adventurou a visual novelou. Že tvůrci čerpali ze skandinávského prostředí lze cítit hned na první pohled. Námořníci, rybářské městečko, červeně a žlutě zbarvené domečky. Především to ale pocítíte až ze samotného vyprávění resp. z toho s čím nebo kým se na cestách setkáte.

Burly Men at Sea je plné postav a bytostí ze skandinávského folkloru. Myslím, že není vhodné vyzradit, jaké konkrétní entity na své cestě potkáte, protože jde o gró celého titulu, ale představím alespoň jednu, abyste měli alespoň nějakou představu. Je to obří velryba, kterou tvůrci pojali méně destruktivně než ji můžeme znát z jiných příběhů. V Burly men at sea jde spíš o neutrální postavu, jejíž ničivá síla vychází z její podstaty, tedy velikosti. V tomto příběhu plní funkci dopravního prostředku. Prostředku pro další nečekaná setkaní. Podobně jako v našem světě. Jak jsem zmínil, jde o point-and-click adventuru, ve které je zorné pole hráče omezené většinou na kruhovou výseč, ze které vidí jejich počínání a tahem do stran tento pohled rozšiřuje. Vždy ale nakonec skončí v tomto kruhu. Tento systém je dalším důkazem minimalistického přístupu tvůrců, kteří omezili i množství interakce. Hráč si tak vystačí s občasným kliknutím, roztahnutím obrazovky a určováním cesty námořníků. Jak jsem zmínil na začátku, hráč je tím, kdo určuje cestu námořníkům a píše vlastní příběh.

Takto jednoduchý systém ovládání a interakce s okolím je pro takový titul, jakým je Burly Men at Sea, ideální. Zároveň ale osciluje na hraně toho, kdy se o něm můžeme bavit jako o hře se zábavnými mechanikami nebo o visual novele s interaktivními prvky. Z pohledu vyprávění mu nedokážu nic vytknout. Jednotlivé entity jsou volně propojeny a nenásilně vedou jedna k druhé, podle drobných voleb hráče. V tomto ohledu je vyprávění z hlediska hráčových voleb výborně ukočírován. Stejně tak bych mohl chválit výtvarnou a stránku titulu, která je rovněž pojata velmi minimalisticky, ale zachovává si přitom svou osobitost. Vystačí si se základními geometrickými tvary, jednoduchými pastelovými barvami a drobnými detaily. Stejně tak působí i hudební podkres se svými ambientními prvky a nesmyslnými sborovým mumláním, který ve mě evokoval hudbu a zvuky od DVA ze hry Botanicula českého studia Amanita Design. Paradoxně jediným problém je právě ono ovládání, resp. míra interakce, která začne velmi rychle nudit. Jedinou motivací proč hrát nebo vytvářet a konzumovat příběh je potom chuť setkat se se všemi entitami. Otázkou je, jestli to hráč dokáže překousnout a obětovat tomu svůj čas. Přiznám se, že já jsem nedokázal objevit všechny, leč absolvoval jsem několik různých příběhů a setkal se s novými entitami. Pro ty hráče, kterým by se vyprávění a především vizuální zpracování titulu zalíbilo, má možnost od tvůrců hry zakoupit jednotlivé knihy, které zachycují různé průchody hrou. Přiznám se, že už mám jednu v košíku.

Burly Men at Sea je překrásný minimalistický titul s jednoduchou herní mechanikou, který lze jen obtížně označovat za hru. Nicméně zaslouží si pozornost především kvůli svým vypravěčským, vizuálním a zvukovým kvalitám, které vás vtáhnou do prostředí severského folklóru.

Kategorie Adventura Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Brain&Brain