Dungeon Crawler je poměrně starý žánr her, existující již od roku 1975. Máte v nich většinou hrdinu, který obvykle prozkoumává nějaký dungeon. Velmi časté jsou prvky RPG a zážitek, který z těchto her můžete čekat, je podobný něčemu jako je Dungeons & Dragons. Když už existuje v takovýchto hrách multiplayer, většinou jsou ostatní hráči s vámi v jednom týmu. Jaká by ale byla hra, ve které ostatní hráči ovládají příšery dungeonu? To je konceptem hry Crawl.

Střídání stráží

Cílem hrdiny je dosáhnout minimálně levelu 10 a porazit bosse dungeonu, kterého hráči ovládají. Hry obvykle trvají okolo půl hodiny, takže dává smysl, že je jenom jeden souboj s bossem. Ve skutečnosti jsou souboje nejvýše tři, ale pokaždé proti tomu samému bossovi (bossů je ve hře víc, ale pokaždé, když začnete novou hru, se vám jeden vybere). Po třetí prohře je hrdina, který se vydal bosse zabít, sežrán příšerou a hra končí.

Jak už jsem zmínil, Crawl je hra pro více hráčů. Dá se hrát i v jednom, ale s přáteli je to mnohem zábavnější (multiplayer je pouze lokální). Hráči se střídají v ovládání hrdiny (od hrdiny má tato postava daleko, ale pro jednoduchost jí tak budu nadále říkat) a duchů. Jeden hráč je hrdina a ostatní jsou duchové. Po zabití hrdiny se duch, který hrdinu zabil, stává hrdinou a hrdina se stává duchem.

Za půl hodiny si s přáteli projdete napínavým dobrodružstvím, při kterém se budete smát některým příšerám a některým vašim hloupostem (můžete si například koupit prokleté předměty, které jste mohli identifikovat už v obchodě, jen vás to nemuselo hned trknout).

Vzhledem k tomu, že každý switch přichází se dvěma Joy-Cony, z nichž každý slouží jako jiný ovladač, můžete si multiplayer už rovnou zahrát. Hru lze hrát i jen ve dvou, nebo si zbývající hráče doplnit počítačem.

Proč se bijete?

Začátky v této hře jsou vždy zábavné. Jako úvod vidíte cutscénu, ve které jsou představeni hrdinové a nějaký důvod, proč se mají pozabíjet. Hráč, který ostatní pozabíjí, se stane prvním hrdinou. Cutscéna je dabovaná hlasem, který má působit hororově, ale většinou nakonec působí komicky. Vždycky se na tento segment těším.

Člověk vs. monstrum

Jakožto hrdinovi se vám zabíjením příšer zvyšuje level a smíte si kupovat v obchodech různá vylepšení (zbraně, speciální schopnosti, amulety a elixíry). Levely a vylepšení se vám zachovávají i po smrti.

Duchům se při zvyšování levelů hrdiny zvyšuje vztek, za který si mezi jednotlivými koly mohou upgradovat své příšery, jež se vyvolávají, když je duch vsáknut do pentagramu (hráči pak příšery ovládají). Duchové také dokáží posednout nábytek, který pak může hrdinovi ublížit.

Díky evoluci příšer a zvyšování úrovně hráče je hra neustále velmi vyvážená, protože čím je hrdina silnější, tím jsou mocnější i příšery duchů.

Tato vyváženost se obzvlášť projevuje, když hrajete ve dvou hráčích. I špatný hráč se díky ní rychle stane velkou hrozbou pro lepšího hráče. Je to skvělá motivace, která hru dělá velmi zábavnou i pro vaše přátele, kteří ji nikdy předtím nehráli.

Pixelový zmatek

K soubojům mám jen jednu výhradu. Někdy se stává, že se toho na obrazovce děje příliš a díky tomu je skoro nemožné přesně identifikovat vaši postavu. Částečně za to může pixel-art grafika. Je sice hezká a retro, ale neumožňuje podrobnější zobrazení předmětů, což právě vede k tomu, že jsou bitvy někdy zmatené. Není to velký problém, jenom nečekejte klidné, uspořádané bitvy, spíš zábavný chaos.

Komu se nelení…

Co se vývojářům také velmi povedlo, je možnost tréninku. V menu si můžete prohlídnou již objevené zbraně, předměty a hlavně příšery, včetně jejich evolucí. Zvolením příšery dostanete možnost challenge, ve kterém s danou příšerou bojujete dané množství kol. Díky této možnosti se můžete zlepšit ve hraní s příšerami, za které neumíte dobře bojovat.

A na takové příšery určitě narazíte, protože pentagramy vyvolávají náhodnou z vašich tří příšer. Samozřejmě, že všechny příšery nejsou stejně silné, ale s dostatečným tréninkem zvládnete hrdinu zabít i s tou nejhorší příšerou.

Celkové tajemno

Po prvním spuštěním hry ještě nebudete mít tolik příšer odemčených, další vám přibudou hraním. Někdy se stává, že náhodně generovaná místnost má v sobě sochu příšery. Pokud ji duch ovládne, socha se přemění ve svou příšeru. Později se za ni můžete naučit hrát v již zmíněném tréninku. Je skvělé, že Crawl má svá tajemství, která sami objevujete opakovaným hraním.

Atmosféra hry je také tajemná. Při zapnutí hry se titul Crawl jakoby glitchne a po odemknutí nových věcí se v pozadí objeví kód erroru, čímž máte dojem, že hrajete nějakou hacknutou, nebo prokletou, hru. Myslím, že hra má nějaký skrytý příběh, ale nejsem si tím jist, možná že jsou to jenom husté efekty. A husté jsou bezesporu.

Závěrečný verdikt

Crawl je velmi povedená hra, při které se můžete s přáteli dokonale pobavit, přitom se však nudit nebudete ani při hraní v jednom. Hra je spravedlivá, zábavná a tajuplná. Atmosféra je skvělá a hlavní mechanika hry, střídání hráčů v rolích hrdiny a příšer, se povedla dokonale. Pokud se vám tento nápad líbí, neváhejte, tahle hra stojí za to.

Kategorie Akční, RPG, Multiplayer, Párty Hodnocení recenze
Počet hráčů 1 – 4
4.5/5
Vývojář Powerhoof Pty Ltd
Vydavatel Powerhoof
Jazyk Angličtina
Cena 375 Kč
Dostupnost Nintendo eShop Hodnocení PEGI
16
Datum vydání 19. prosince 2017