České studio Amanita Design asi není třeba dlouze představovat. Studio tvoří už mnoho let a za dobu své existence vypustilo do světa několik velmi vydařených her. Poznáte je snadno, vyznačují se výraznou stylizovanou grafikou, silným hudebník podkresem a zábavnou herní mechanikou. Řeč je samozřejmě o hrách jako Machinarium, Samorost, Botanicula a z novějších vykutálený Chuchel, pohádkové Pilgrims nebo naposledy vydané Creaks.

U většiny předchozích her byl společným jmenovatelem žánr point’n’click. Creaks jde ale jinou cestou. Tato hra je čistokrevnou logickou plošinovkou. Hlavní postavu hned zkraje hry pozlobí žárovka, která přestává vydávat světlo a při snaze o její výměnu nalézá cestu do tajuplného místa. Posléze zjišťuje, že je obýváno několika ptačími bytostmi, které se podobně jako vy vypořádávají se svým problémem a vy jim můžete být nápomocen. Tedy za předpokladu, že překonáte svůj strach a podaří se vám projít přes všechny místnosti jejich rozlehlého sídla. V celé hře totiž hraje velmi důležitou roli koncept světla a tmy coby metafora strachu. Jistě to dobře znáte. Někdo vás pošle do sklepa pro brambory a v jeho šeru se každý předmět, každý záhyb zdá tak trochu neobyčejný, nebezpečný a vám se po zádech začíná plazit strach. Ale jen do doby než rozsvítíte světlo a zjistíte, že ony předměty jsou vlastně obyčejné věci, které používáte každý den. Jako třeba věšák na kabáty… Podobná situace vás bude provázet během celé hry. Jde totiž o základní stavební prvek všech zádrhelů na cestě dál. V průběhu procházení sídlem ptačích bytostí budete narážet na překážky tvořené nebezpečnými entitami, které se vás pokusí zmocnit. Pokud si na ně ale trochu posvítíte, zjistíte, že jde o obyčejné předměty, které tvoří organickou součást sídla ptačích bytostí. Na vás je překonat strach, posvítit si a samozřejmě přelstít svůj strach k tomu, abyste se dostali do dalších částí sídla. Takto projdete přes mnoho a mnoho místností a budete řešit jak se dostat dál.

Na jednotlivých místnostech oceňuji jejich akurátní obtížnost. Pravidla jsou jasně nastavena podstatou entit a vám nezbývá než přijít na správný postup. Rozhodně se nemusíte obávat možné nastupující frustrace jako třeba v Braid, což v tomto případě považuji za výhodu, ale výzvu vám určitě nabídne. V každé z jednotlivých místností budete využívat dualistické podstaty zmíněných entit, žebříků, mostíků a pak pro úspěšný postup do dalších místností a pater sídla ptačích bytostí. Nicméně hra neobsahuje žádnou nápovědu, a tak pokud se zaseknete, budete muset přemýšlet nebo se kochat všemi detaily, které místnost nabízí. V některých pozdějších místnostech nebo úrovních, chcete-li, je řešení komplexnější a tak oceňuji, že se hra dokáže uložit v momentu kdy se vydáváte správnou cestou, ale čeká vás ještě několik dalších kroků. Také změna hudby vás upozorní, že už je to v kapse. Koncept světla a tmy jsme mohli vidět už dříve v jiných hrách, nicméně Creaks k nim přistupuje originálním způsobem a celé to korunuje perfektním grafickým zpracováním.

Když jsem zmínil grafické zpracování, musím říct, že Creaks není výjimkou a stejně jako u předchozích her hraje prim. Na první pohled vás okouzlí nádherná perokresba kombinovaná s prací s akvarelem, která na první pohled připomíná Machinarium, ale hned ukazuje svou originalitu a hutnou atmosféru. Během celého hraní jsem se neustále musel zastavovat, zkoumat a pozastavovat se nad genialitou a prací výtvarníků, kteří stvořili tento svět. Je detailní, z celého sídla je cítit teskná atmosféra a od začátku do konce ve mě hlodal pocit, že se mi něco snaží říct, že místo se snaží vyprávět svůj, možná smutný, možná veselý příběh. To je samozřejmě umocněno hudbou tentokrát z rukou Hidden Orchestra. Bonusem jsou navíc skryté malby, které jsou umístěné v různých místnostech nebo skrýších, které musíte buď objevit nebo jen vymyslet řešení pro její získání v rámci daného puzzlu v místnosti. Na těchto malbách najdete výjevy ze života ptačích lidí, které ve mně silně evokovaly ilustrace z deskové hry Dixit (takovou Dixit Creaks edici bych si hned koupil…). Některé malby dokonce fungují jako jakési herní automaty, kde můžete odehrát určitou scénu. Jsou to malé příjemné minihry, které vám převypráví obsah ukrytý na plátně. Takový mechanický předchůdce YouTube. Pokud patříte mezi notorické vyhledávače podobného obsahu a některou z maleb minete, máte možnost se skrz menu vracet do jednotlivých obrazovek nebo si hru projít znovu, jen nevím jestli je to pro všechny dostatečně silná motivace.

Pokud bych měl na Creaks vrhat trochu stínu, bylo by to asi jen kvůli absenci nápovědy. Jak jsem zmínil, samotná obtížnost je nastavená rozumně, ale pokud dojde skutečně na nějaký zádrhel musíte se spolehnout čistě jen na svou hlavu nebo internet. Některé puzzly, ve kterých bylo nutné pracovat se správným načasováním, občas pozlobily u používání přepínačů světla, kdy zareagovaly opožděně a já zbytečně vyvolal akce kvůli opětovnému stisknutí. Problém je samozřejmě hlavně u “časovacích” místností, nicméně se neobjevoval pravidelně.

Hry od Amanita Design jsem vždy obdivoval především kvůli jejich uměleckému přesahu než kvůli samotným herním mechanikám a hratelnost obecně. Myslím si, že Creaks je ale mnohem přístupnější všednějším hráčům právě kvůli změně herního žánru, ale stále si zachoval Amanití esenci, kvůli které máme jejich hry rádi.

Creaks je vydařenou logickou hrou, která vám zlehka zapojí mozkové závity, podmaní hudebním doprovodem a učaruje překrásným výtvarným zpracováním. To může být důvodem, který by vás mohl přimět zahrát si hru znovu, detailně si prohlédnout každou jednu obrazovku a vychutnat tak každičký detail, který nabízí.

Kategorie Logická plošinovka Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Amanita Design