Miluji plošinovky. Když mám chuť vyzkoušet své odhodlání a trpělivost, sáhnu právě po nich. Ten nával adrenalinu, který cítíte při náročné bitvě s bossem, je ohromný. Jedním z nejzásadnějších prvků plošinovek je jejich ovládání. A právě tím mě Dandara zaujala.

Originalitě se meze nekladou, ale…

V této hře je ovládání velmi netradiční, protože nemůžete skákat ani chodit, alespoň ne tak, jak jste zvyklí. Dandara se pohybuje skákáním mezi plošinami. Vy si volíte, kam chcete, aby Dandara přesně dopadla, ale jste omezeni jen na konkrétní místa. Tento způsob pohybu vede k velmi povedeným pasážím hry, ale častěji spíš překáží. Protože si volíte, kam Dandara má dopadnout, trávíte čas volbou toho daného místa. Tento čas byste při hře s tradičním skákáním a chůzí mohli využít k vyhýbání se nepřátelským ranám. Ale v Dandaře právě kvůli tomu budete nejčastěji umírat. Krom toho se vám s tímto způsobem pohybu nezřídka stane, že se překliknete a skočíte na špatné místo.

Je opravdu škoda, že tento systém pohybu je tak často na obtíž. Místa, ve kterých funguje (a není jich málo), jsou skutečně zábavná. Tento způsob ovládání umožňuje Dandaře velmi rychlý pohyb skrz místnosti, což celé hře dodává podobnou dynamičnost, jako tu, kterou můžete znát třeba z her Sonica. Obzvlášť efektivní je tohle ovládání v úzkých uličkách, kde není příliš prostoru. Pak ani nemusíte moc vybírat, kam má Dandara jít, protože stačí držet tlačítka pro směr a skok.

Pohledný labyrint

Dandara je stylem velmi podobná 2D hrám série Metroid. Svět této hry je tíživý a temný, hudba vám dává pocit tísně a velmi jednoduše se v tomto světě ztratíte. Příběh je podřadný, Dandara musí zachránit své lidi od invazní nepřátel (nejspíš je inspirován skutečným příběhem brazilské bojovnice Dandary). Vizuálně je velmi příjemná, všechno je pěkně namalováno a vzhledy postav jsou vytvořeny velmi dobře.

Struktury místností jsou opravdu velmi kreativní. K tomu navíc přispívá i neustále se měnící rotace obrazovky. Když vejdete do jiné místnosti, vaše perspektiva místnosti se často otočí, což je nejdřív velice zábavné. Avšak po chvíli se tyto rotace stávají dezorientující. Jediným řešením, jak se ve světě Dandary neztrácet, je každou chvíli použít mapu jako alternativu k nějakému kompasu. Sice není moc podrobná, ale vidíte v ní, ve které místnosti se nacházíte, což pro orientaci stačí. Tahle nutnost pro neustálé soustředění se do hry, jako je Dandara velmi hodí. Bohužel v kombinaci s kreativními strukturami některých místností i někdy na obtíž. Zejména v první části hry je velmi snadné chodit v kolečku a nenacházet správný východ z první sekce hry.

Cestování je nebezpečné

Jeden z hlavních motivů hry, který má Dandara společný se sérií Metroid, je průzkum. V Dandaře nevíte, kam máte jít, takže často objevujete nová skrytá místa, kde na vás čeká odměna. Tato místa ale často není snadné najít, cesta k nim bývá obtížnější, než ta správná. Odměny bývají různé, většinou však jde o sůl, za kterou si kupujete upgrady – více životů, větší množství energie, kterou používáte na schopnosti a podobně. Protože jde o metroidvanii, schopností si samozřejmě našetříte houfu. Sůl také získáváte zabíjením nepřátel.

Když zemřete, ztrácíte veškerou našetřenou sůl. Pokud ji chcete získat zpátky, musíte dojít zpět k místu vašeho úmrtí. To někdy bývá velmi těžké a jde to i trochu proti tomu skvělému pocitu průzkumu. Proč byste chtěli procházet novými uličkami, když tím pouze riskujete ztrátu našetřené soli?

Další věc, která jde proti tomuto motivu hry, jsou checkpointy. V Dandaře jsou chcekpointy opět podobné těm z Metroidu. Musíte projít mnoha obrazovkami, než nějaký najdete. A to je velmi náročné. Penaltou za smrt je tedy nejen ztráta soli, ale i návrat k poslednímu checkpointu, který může být od vašeho místa smrti opravdu velmi vzdálený. Kdyby šla Dandara po vzoru první hry ze série The Legend of Zelda, kde je průzkum také silným motivem a kde je penaltou za smrt jen návrat k checkpointu (začátek dungeonu nebo místo před jeskyní, kde hra začíná), byla by hra mnohem zábavnější a méně frustrující.

Dandara je hra pro skutečné fanoušky her typu metroidvania. Je to hra plná kreativity a průzkumu světa, ale bohužel je to taky hra s nevhodně užitou herní mechanikou. Pokud skutečně milujete hry, ve kterých se hodiny ztrácíte, postupně se vylepšujete a ozkoušíte si trpělivost a dokážete ocenit uměleckou hodnotu her, Dandara vás bude bavit, ale díky svým problémům to rozhodně není hra pro každého. S pohybem se budete prát neustále, nikdy si na něj nejspíš nezvyknete. Pokud však neobvyklý způsob pohybu překousnete, čeká vás opravdu napínavý zážitek.

Kategorie Akční, Plošinovka, Dobrodružná Hodnocení recenze
3,5/5
Vývojář Long Hat House