Když hrajete obtížnou hru, často si musíte klást otázku, proč je tak obtížná. Je to díky špatnému provedení herních mechanik? Nebo možná jejich nespravedlivostí? Třeba je hra skvělá, ale vyžaduje od vás úroveň dovedností, kterou prostě nemáte. Je velmi těžké definovat obtížnost takových her. Ale nakonec, ať je váš důvod pro jejich hraní jakýkoli, překonání takové překážky vám vždycky dá velký pocit úspěchu, který za tu práci prostě stojí. Problém (nebo lákadlo) obtížnosti je věc, kterou je série Dark Souls známá. Je Dark Souls Remastered tak těžká hra, jak lidé říkají a pokud ano, je i přes to dobrá?

Ovládání z hlubin pekla

Dark Souls se odehrává v temném fantasy světě, vizuálně podobném (ale mnohem temnější) třeba světu ze série The Elder Scrolls. To je zhruba vše, co by vás o něm mělo zajímat. Nečekejte žádný hlubší příběh. Pravda, když se budete hodně snažit, narazíte na něj a třeba ho i pochopíte, ale po většinu doby, co budete hrát, máte spíš pocit, že cestujete bezdůvodně po světě a zabíjíte každého protivníka, který vám stojí v cestě. Což na druhou stranu není vůbec špatné.

Hned, jak zapnete hru, setkáte se s největším problémem Dark Souls Remastered na konzoli Nintendo Switch. Potvrzování tlačítkem B a zamítání tlačítkem A. Jak vám nejspíš potvrdí většina fanoušků Nintenda, hraní na jiných konzolích je pro nás velice nepříjemné, protože jak Xbox, tak Playstation mají potvrzování a zamítání mapované naopak, než Nintendo. Mají to mapované přesně tak, jako to má Dark Souls Remasterd na Switchi. Takže si zvykněte na zmatečné navigace v herních menu, ze kterých budete permanentně omylem odcházet. Je to sice drobnost, ale to nic nebere na její otravnosti.

Tutoriálem je internet

Po první bitvě ve hře (s jejím menu) vás čeká tvorba postavy a výběr její třídy (bojovník, zloděj, střelec apod. ). Už tady jsem si Dark Souls zamiloval. Dobré nástroje pro tvorbu postavy dělají hru vždy lepší a tady povedené jsou. Navíc je skvělé, že si můžete zvolit bonusový předmět, se kterým začnete (může být i kompletně zbytečný). Také skvělý je fakt, že na vaší volbě třídy příliš nezáleží. Během hry si můžete libovolně vylepšovat staty a požívat jakoukoli zbraň/kouzla (jestli vám to vaše staty dovolí). Díky tomu můžete mít lepší pocit, když si sami naklikáte lepší staty místo toho, aby vás vodila za ručičku různá doporučení ve hře. A nebo si kliknete něco úplně mimo a budete nadávat, jak je to blbá hra.

Postavu již tedy máte a tak hra začíná doopravdy. Čeká vás její tutorial. V něm se naučíte základy boje a jak fungují checkpointy této hry. Když zemřete, vrátíte se k němu a přijdete o veškeré nasbírané Souly (herní měna, za kterou si můžete kupovat nejen předměty, ale také levely). Ve hře narazíte na pár chvil, ve kterých máte pocit, že by checkpointů mělo být vícero, ale popravdě jich je dost, a penalta za smrt také není příliš drastická, jelikož se pro vaše nasbírané body můžete vrátit k místu smrti (pokud před návratem znovu nezemřete).

Bohužel vás tutorial na zbytek hry příliš nepřipraví. Řekne vám sice, jak funguje souboj, ale na jiné mechaniky trochu zapomíná. Například celá mechanika lidskosti, síla ohně, covenanty (frakce), PvP, vylepšování zbraní nebo obchodníci nejsou vysvětlení vůbec. Nebýt vševědoucnosti internetu, museli byste hru několikrát dohrát, než byste začali chápat její základy. S navigací je na tom hra podobně – opět jste odkázáni na online návody od jiných hráčů, protože se často stane, že nedostanete ani nejmenší radu nebo nápovědu o dalším místě či směru, kam se máte vydat. Naštěstí žijeme v době, kdy tohle nejsou problémy, které by hru nějakým způsobem dělaly nehratelnou, nicméně Switch má ve sloganu mimo jiné „kdekoliv“ a tento stav tomu moc nepomáhá.

Propojený svět

Jedním z nejlepších aspektů této hry jsou její zkratky. Například se vám stane, že překonáte dlouhou sekci bez nového checkpointu, jen abyste zjistili, že jste se vrátili zpátky k předchozímu z nové strany, čímž se vám odemkne zkratka, která vám umožní tuto dlouhou pasáž v budoucnu přeskočit. Tyto zkratky jsou ale i dostupné často dříve. S bonusovým předmětem Master Key můžete přeskakovat spoustu částí hry skrz zamknuté dveře, které dokážete hned od počátku hry odemykat. Svoboda, kterou díky této volnosti máte, vám dodá na pocitu epičnosti vaší postavy. A to i přes četné smrti, které běžně podstupujete.

Skutečná obtížnost této hry tkví v boji. I když hru hrajete tak, jak vývojáři nejspíš předpokládali, narazíte na nepřátele, kteří vás jednoduše v boji zničí. Může to být velkým množstvím životů, silným útokem, spoustou dalších nepřátel kolem nich nebo i kombinací všech těchto bodů. Hned první boss hry vám skvěle ukáže, jak silní nepřátelé vás čekají. Pravda, můžete ho zabít několika způsoby, které také odrážejí diverzitu slabin budoucích nepřátel. Ale běda vám, jak na něj vlítnete se zbraní ze startu hry. Pak vás bude čekat jeden z nejobtížnějších zápasů vůbec, ještě když si k tomu připočtete, že ještě pořádně bojovat neumíte. (A zas si budete říkat, jak je to blbá hra.)

Ale je to právě díky těmto náročným soubojů, proč je tato hra tak návyková a zábavná. Prohráváte opravdu jen díky svým chybám. Tento svět má pevně stanovená pravidla, kterými se řídí. V jistém smyslu je Dark Souls trochu jako první hra ze série The Legend of Zelda. V té hře se předpokládá, že hráč bude často umírat a smrt nemá žádnou velkou penaltu. A ztrátu bodů, kterých je nekonečno, nepovažuji za velkou penaltu, protože chytrým spotřebováním byste na sobě stejně neměli nikdy mít Soulů příliš. A tak jako Zelda je i Dark Souls hra, která testuje vaše vytrvání.

Dark Souls Remastered si v mých očích naprosto zaslouží svou reputaci skvělé těžké hry. Jde o obtížnost, která se s vaší zkušeností zmenšuje a která je nakonec jen o vašem vytrvání. Má skvělou atmosféru a dobře propracované mechaniky. Jestli rádi testujete svou výdrž, a máte přístup k internetu (kde budete často hledat informace o hře, které vám hra bohužel sama nedá), neváhejte a Dark Souls si zahrajte. Takhle má opravdu vypadat obtížná hra ve dnešní době. Ti, kteří nemají velkou trpělivost, si ji nejspíš neužijí, ale myslím si, že průměrný hráč snad ano. Teď jen musím doufat, že brzy vyjdou na Switch i porty zbylých dílů této série.

Kategorie Akční, RPG, Dobrodružná Hodnocení recenze
Počet hráčů 1 – 6
4,5/5