Už v roce 2014, kdy se Donkey Kong Country: Tropical Freeze podíval na Wii U, jsem si Donkeyho oblíbil. Nejen, že jsem s ním strávil svoje první brigádní dny u ConQuestu, ale i kvůli tomu, že je to super chlupáč. Donkey Kong Country: Tropical Freeze je pokračováním úspěšné plošinovky z Wii, ale zároveň s sebou přináší i další inovativní prvky, díky kterým si hru užijí i takoví noobové, jako jsem já sám. Nyní se titul s příchodem na Nintendo Switch může pyšnit nejenom hezčí grafikou, ale dokonce i novou hratelnou postavou, díky čemuž se fanoušci mohou těšit na ještě lepší, imerzivnější a netradiční herní zážitek. Společnost Nintendo je obecně kritiky považována za „infantilní společnost“, která dělá hry „jen pro děti“ a které navíc nejsou vůbec obtížné. Toto tvrzení v případě Donkey Konga rozhodně neplatí. Přijdou si zde na své jak příležitostní, tak hardcore hráči. Jak si tedy hra po čtyřech letech od vydání vlastně vede?

Pokud jste se doteď schválně, leč záhadným způsobem novému Donkey Kongovi vyhýbali, věřte, že jste učinili obrovskou chybu. Hra má pro milovníky plošinovek připravené jen to nejlepší z žánru a někdy je to dokonce tak vychytané, že ani po dohrání nedáte Switch z ruky. Nádherná grafika, přímá hratelnost, různé druhy úrovní, promakaní protivníci a bossové, a rostoucí obtížnost jsou přesně to, co od tohoto žánru sám hledám a kromě tohoto titulu se u mě tyhle pocity naposledy dostavily se hrou New Super Mario Bros. 2 na zařízeních z rodiny Nintendo 3DS. Retro Studios, které je kromě Donkeyho známé i tvorbou her ze série Metroid, své kvality rozhodně nezapřelo a je vidět, že do každého kousku hry dali část svého srdíčka, z čehož pak těžíme i my, samotní fanoušci.

Banánová republika

Příběh hry začíná krátkým videem, které zachycuje oslavence Donkey Konga a jeho rodinu, jak se chystá zfkouknout svíčky na svém narozeninovém dortu. Než se tak ale stane, ledový vítr spolu se sněhovými vločkami udělají práci za něj – na obzoru je vidět obrovská loď s nepřáteli, jež celý ostrov zahalí do sněhu a ledu a je tedy na vás vrátit vše do pořádku. Hratelnost zůstává stejná jako u svého předchůdce – Donkey Kong umí běžet, skákat, šplhat, vytahovat předměty, házet protivníky, sbírat banány a také se pořádně naštvat, až kolem sebe ničí všechno ostatní a odhaluje tím skryté průlezy, místnosti a tajné předměty dané úrovně. Občas také narazíte na sudy, které obsahují jednoho z vašich příbuzných – s jejich pomocí získáte jejich unikátní schopnosti. Diddy Kong tak pomůže Donkeymu skákat více do dálky a dědeček Kranky Kong vás se svou holí ochrání před bodláky a pády. To ale neznamená, že je obtížnost snadná. Asi nejpřekvapivějšími a nejnevypočitatelnějšími jsou zde hlavní záporáci (bossové), na jejichž zničení je potřebujete několikrát porazit. Obvykle, jako v Mario hrách, vystupují ve třech fázích, kdy je následující vždy těžší než ta předešlá. Umírat budete často, ale skončit úplně snad nejde (to už byste museli být totálními antitalenty). Po cestě se totiž můžete zastavit v obchodu, který vede Funky Kong, hipísácká opice, jež vám za získané mince a banány prodá speciální předměty, co v jednotlivých úrovních a hlavně těch s bossy, zaručeně pomůžou.

Ku bratrské lásce

Protože byla hra častým terčem kritiků ohledně její obtížnosti, rozhodli se vývojáři přidat nový hratelný mód – Funky Mode. V něm hrajete výhradně za nového člena rodinky, Funky Konga, který s sebou přináší mnoho zjednodušení, aby si hru užilo i mladší publikum. Až na nevýhodu toho, že nemůžete přivolávat na pomoc členy své rodiny, je Funky Kong vybaven pěti životy, nekonečně dlouhými kotrmelci a také umí dvakrát skočit do vzduchu za sebou. A aby toho nebylo málo, má ještě svoje cool a príma skateboardové prkno, na kterém může přejet bodláky a kopí, aniž by se mu cokoliv stalo. Za mě osobně doporučuji tento mód alespoň vyzkoušet, ale ostříleným veteránům potom může titul přijít až moc snadný. Ve výsledku ta snadnost vadila tak trochu i mně.

Celou hru dohrajete asi za deset až patnáct hodin, v závislosti na tom, jak vám to půjde. I nad tím ale Retro Studios přemýšlelo a tak hra skýtá nepřeberné množství sběratelských kousků potřebných ke 100% dohrání hry – takové to pošušňáníčko pro kompletáře. Užívat si budete pokročilých vibrací HD Rumble a hru běžící v 60 snímcích za sekundu. V handheldu je potom rozlišení hry jen 720p, ale při hraní v TV Módu budete oslněni plnohodnotným FullHD. Oproti Wii U také prošel titul malým faceliftem a vývojáři aplikovali kvalitnější textury, ale upřímně to skoro není poznat. Taktéž je škoda, že ve hře nejsou žádné nové úrovně.

Donkey Kongova první hra na Switch je více než dobrá hra. Když to suma sumárum sečtu, Donkey Kong Country: Tropical Freeze je skvělá a velmi úspěšná plošinovka, kterou by nadšení fanoušci plošinových her neměli minout. Vypadá pěkně, hraje se dobře a svým ostrovtipem nikoho neurazí. Celé tomu ale kazí dojem cena, poněvadž hra vás stojí jako každý jiný AAA titul, ale přitom si jí na starším Wii U můžeme užívat za zlevněnou cenu díky výběru Nintendo Selects.

Kategorie Plošinovka Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Retro Studios, Nintendo