Je tomu už téměř rok a půl, co na evropské Switche vyšla první Dragon Quest hra – kostičkový spin-off Builders, který spoustu z nás naprosto uchvátil. Hra to byla vskutku skvělá, ale přeci jen jsme dokázali vymyslet pár věcí, kde by se dala vylepšit. Druhý díl už je skoro tady, proto dnes vyrazíme na výpravu za zjištěním, zda dohání nebo dokonce předčí svého předchůdce.

Ve stopách legendárního stavitele

Druhý díl Dragon Quest Builders se stejně jako ten první odehrává v Alefgardu, světě prvních tří her z hlavní série. My jsme uvrženi do přímého pokračování druhého dílu. Ujmeme se role stavitele či stavitelky, jejichž vzhled si opět můžeme přizpůsobit, a vydáme se stavět. Tedy, tutoriál si rychle proběhneme na lodi pod vedením nepřátel, po jejím ztroskotání nás však moře vyvrhne na pobřeží Ostrova Probuzení, který se stane naším centrálním pískovištěm. Pokud ale budeme následovat příběh, záhy nasedneme do lodě směrem k farmářskému ostrovu. Oproti prvnímu dílu se tady mezi jednotlivými ostrovy nepohybujete pomocí portálů a hlavního menu, ale plynule a přirozeně (ačkoliv vás na chvíli přeruší načítací obrazovka). A abychom upřesnili ještě jednu věc, tady nejste legendární stavitel, ale stavitel začátečník, který si na zádech nosí knihu, do které zapisuje všechny objevené plány. Na legendárního stavitele tu ale narazíme, resp. na vzpomínky na něj, o které se s vámi podělí místní obyvatelé, kamkoliv půjdete.

Každý může být stavitelem

Ačkoliv svět tu neovládá temný a děsivý diktátor, pořád není vyhráno. Vše tu ovládají potomci Hargonu, kteří potlačují stavění a vyrábění a prosazují destrukci. Náš stavitel však naštěstí své schopnosti nezapomněl, a dokonce je dokáže předávat dál. Po dokončení každého ostrova za sebou zanechá vesnici plnou schopných stavitelů, kteří dokáží stavět a udržovat svoji vesnici. Opět jsou mimochodem ostrovy rozdělené tematicky, takže zatímco na jednom pomáháte farmářům vybudovat farmu a pěstovat zeleninu či cukrovou třtinu, jinde zase pomáháte horníkům obnovit důl, aby mohli těžit železo a drahé kovy. Změněné je tu mimochodem i levelování vesnice. Už nejde o množství a druh postavených budov, ale o nasbíraná srdíčka. Ta vypadávají ze spokojených vesničanů, takže se vyplatí udržovat je v co nejlepším komfortu. Třeba tím, že postavíte to, co si přejí – například sprchu, u které se každý večer utvoří komicky působící fronta.

Konečně spolu

Jedna z novinek, kterou bych rád vypíchnul, je multiplayer. V prvním díle byl omezený jen na sdílení staveb, tady se zašlo o něco dál. V prvé řadě můžete sdílet screenshoty pořízené ve foto módu pomocí nástěnek, to si ostatně můžete vyzkoušet i v demu. Kampaň je sice pořád pouze pro jednoho hráče, na ostrově probuzení ale můžete stavět až ve čtyřech hráčích, a to buď online nebo pomocí lokálního bezdrátového spojení. Škoda jen, že to nejde na jedné konzoli s rozdělenou obrazovkou. V singleplayeru ale sami nezůstanete – společníka celou hru vám bude dělat Malroth, který si nepamatuje na nic před ztroskotáním na ostrově a spousta dalších postav, na které narazíte. Nově ale můžete potkat i zvířata a třeba takový pes je skvělý společník. Když se s ním spřátelíte (stačí pohladit), klidně vám může pomoci najít to, co potřebujete.

Jen několik kostiček vedle

Co je velmi potěšující, že z celkového pohledu se jedná o výbornou hru a vývojáři se příliš přešlapů nedopustili. Drobných vylepšení se dostalo i bojovému systému – ještě aby ne, když na hře pracovalo studio Omega Force, které se proslavilo sérií Dynasty Warriors. Stále mi u bojů ale chybí možnost úskoku/úhybu. Přibyly hádanky, které nejsou příliš těžké, ale i tak se nad nimi občas budete muset aspoň trochu zamyslet. Někomu možná budou vzdáleně připomínat Shriny z Breath of the Wild. Když už mluvíme o Zeldě, Dragon Quest Builders 2 si od ní půjčuje glider, který je vítanou novinkou. Je využívaný i k postupu v příběhu, ale díky tomu, že s pár bloky se můžete do výšky dostat prakticky kdekoliv, se jedná o skvělý dopravní prostředek. Konečně se hrdina neutopí a může plavat pod vodou, kde se tu a tam ukrývá něco zajímavého. Snaha byla vylepšit i ovládání. Ačkoliv na jednu stranu je možná o něco pohodlnější a přirozenější, na tu druhou jsou s ním občas problémy. Třeba taková tlačítka A nebo Y mohou provádět bezpočet činností v závislosti na tom, jak blízko jste u lidí či vybavení. Ypsilonem navíc útočíte, takže pokud s monstry budete bojovat v kovárně, čas od času budete přerušeni otázkou, zda skutečně chcete zrušit zpracování rudy. Uživatelské rozhraní se také dočkalo pár změn, a i když už všechno nevypadá 100% Dragon Questově, nikdy nezapomenete, jakou sérii hrajete – z hlavních her tu je téměř vše, od slizek až po Healixe a co se nevešlo, na to je aspoň nějaká reference. Nakonec ještě zmíním, že ač většinu času hra drží stabilních 30 fps, v náročných scénách se občas dostaneme na nižší číslo, ne však nijak drastické – zážitek z hraní to nezkazí, ale asi si toho všimnete. Všimnout si také občas budete moct i snížené vzdálenosti vykreslování světel a stínů, ale na to už jsme na Switchi tak nějak zvyklí.

Dragon Quest Builders 2 je skvělým nástupcem kostičkového spin-offu velké RPG série. Jako minule je hodně o příběhu, který zabere pěkných pár hodin, to ale neznamená, že stavební složka zůstává pozadu. Naopak je velmi vylepšená a troufnu si říct, že v mnohém dohání či poráží konkurenční Minecraft. Vítaná je možnost multiplayeru, byť stále chybí splitscreen a potěšilo nás rozvinutí všeho, co se nám líbilo na první hře. Skvělé pokračování se spoustou vylepšení a bez zbytečných přešlapů.

Kategorie Akční, RPG Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Omega Force, Square Enix