Dragon Quest patří k nejstarším RPG videoherním sériím. Svou premiéru si odbyla v roce 1986 na první Nintendo domácí konzoli (Famicom/NES) a často bývá srovnávaná s podobně starou sérií Final Fantasy, která rovněž pochází ze stáje Square Enixu. Zatímco Final Fantasy sází na vytříbené realistické postavy, moderní Dragon Quest přichází s roztomilými postavičkami a „komiksovým“ světem. Můj první Dragon Quest byl IX. díl na handheldu DS a jednalo se o lásku na první pohled. Proto jsem netrpělivě odpočítával dny do vydání spin-off dílu s podtitulem Builders. Ano, některé díly Dragon Questu už pro Switch vyšly (X a spin-off Heroes I & II), nicméně zatím pouze v Japonsku a recenzovaná hra je tak prvním vstupem této série na evropské Switche. Rozhodně nepatřím mezi fanoušky Minecraftu, proto jsem měl nějaké ty obavy, nicméně postavička stavitele na krabičce hry a modré slizy v traileru mě přesvědčili, abych jim dal šanci.

Vítej ve… zničeném světě

Probudíte se ve tmavé místnosti. Hlas bohyně Rubiss vás provede základy hry a vyšle vás na nelehkou misi – obnovit a zachránit Alefgard, který ve své moci drží zákeřný Dragonlord. Vybaveni jste ale jedinečnou schopností – úkol se vydáte plnit jako legendární stavitel, jediný člověk široko daleko, který může stavět. Vydáte se tedy zasadit do země vlajku naděje a budovat své město. Postupně vám budou přibývat obyvatelé, kteří budou mít specifické požadavky na životní úroveň a budou vám zadávat úkoly. Časem budete objevovat nová místa, materiály a recepty na výrobu vybavení i dekorací. Objevovat budete i něco málo z historie a také informace o vás a vašem úkolu. Po objevení a vyrobení všeho důležitého vás čeká souboj s finálním bossem, při kterém osvobodíte místní obyvatele, skočíte do portálu a můžete začít od začátku v jiné zpustošené zemi. Předtím se ale podíváte do hlavního menu, kde se vám odemkne Terra Incognita a zobrazí ocenění. Do dokončených zemí se můžete kdykoliv vrátit, abyste se znovu setkali s vašimi přáteli, vylepšili město nebo splnili další achievementy a odemknuli si tak nové možnosti v Terra Incognita.

Dragon Quest každým coulem

V žádném Dragon Questu nesmí chybět drak!

Že hrajete Dragon Quest vám bude strkáno pod nos skoro pořád, což je jen dobře. První známkou klasických her je font, který se objevil už v dřívějších hrách a provázet vás bude nejen v dialozích, ale i v menu, které se tomu v hlavních hrách série nápadně podobá. Volitelnost postavy při prvním spuštění hry je také známá věc, i když tady si můžete vybrat jen pohlaví, barvu vlasů a barvu očí. Potkávat budete klasické nepřátele, jako modré slizy nebo draky, členové vaší party budou běhat dva kroky za vámi a narazíte i na nějakého toho draka. O příběhu a stylu vyprávění nemluvě. Tady se ale trochu zastavím. Ačkoliv má hra PEGI 7, kvůli chybějící lokalizaci a velkému množství textu se mohou mladší hráči často zaseknout. I já jsem měl občas problém přijít na to, co přesně mám udělat, a to jsem angličtině rozuměl bez problémů. Na druhou stranu i bez textu se často dá odhadnout váš úkol, třeba podle ikonky „Q“ na kompasu, internetová fóra a YouTube také dokáží pomoci. Moc se mi ale líbí, že opravdu máte pocit, že hrajete „normální“ Dragon Quest se vším, co k němu patří, a to včetně vzhledu modelů ve hře nebo odkazů na minulé díly. I příběh a umístění naráží na první díly – odehrává s v Alefgardu, stejně jako první, tuším, 3 díly. Děj navazuje na alternativní konec prvního dílu, kdy se hlavní hrdina rozhodne k Dragonlordovi přidat.

Pamatuj – nejsi hrdina.

I přes všechny tyto prvky se nejedná o klasickou Dragon Quest hru. Když pomineme stavění, významným prvkem je postoj ostatních vůči vám. Tady nejste proto, abyste brali ty nejnáročnější úkoly a byli velký hrdina s velkými rameny. Jste trochu jiný, skromnější hrdina. Jste tu pro záchranu druhých a pro stavění – to hlavně. I bohyně Rubiss vás několikrát varuje, že nejste žádný hrdina. Netradiční, ale zajímavé. Zbraně a brnění si přesto budete vyrábět – abyste se poprali s monstry, která se snaží zničit vaše město a ze kterých občas můžete získat důležité materiály pro stavbu. Po záchraně svých přátel pak bude vaším největším hrdinstvím třeba postavení vlastního pokoje, dílny nebo zahrádky. Možností je tu hodně, pořád odemykáte další, a pokud se vám zrovna chce radši vylepšovat město, nemusíte v příběhu nějakou dobu pokračovat.

Země, kámen, cihla

Stavět můžete podle sebe i podle plánu.

Jak jsem zmiňoval, nejsem fanouškem Minecraftu. Tady se ale srovnání neubráním. Princip hraní při příběhu je hodně podobný třeba nejnovější hře s Linkem, která je majitelům konzole Nintendo Switch velmi dobře známá. Běháte, bojujete (je tu velmi podobný soubojový systém založený na správném načasování úhybů a útoků), bavíte se s postavami, plníte úkoly a sbíráte materiály. V momentu, kdy ale vezmete do ruky blok stavebního materiálu, hra se přetransformuje na sandbox, velmi podobný právě Minecraftu. Můžete stavět, jak se vám zlíbí – místnost nebo cestu na strmou skálu, ale i vyrábět, „craftit“ předměty a vybavení. Vyrábění je celkem jednoduché – pokud jste u správné pracovní stanice – pracovního stolu, kovárny nebo kuchyně, můžete si vybrat ze seznamu dostupných receptů a pokud máte správné materiály, můžete danou věc vyrobit, a to buď jednu, nebo maximální možný počet. Tady bych ocenil, pokud by šel vyrobit i přesný počet. Někdy prostě nechcete vyčerpat všechny zdroje, které se hodí i na jiné výtvory, vyrábění věcí po jedné pak dokáže být trochu otrava. Se stavěním místností je to maličko jinak. Každá místnost má svá pravidla, která musí splňovat. Všechny musí mít zdi minimálně dva bloky vysoké, musí mít dveře a zdroj světla. Pokud ale přidáte třeba dvě postele, získáte pokoj, s pracovním stolem a truhlou zase postavíte dílnu. Experimentováním i stavěním podle plánů pro splnění úkolů můžete objevovat nové recepty na místnosti, přičemž každá místnost vám může dát jiný bonus.

Jednoduché, geniální

Na rozdíl od jiných RPG a zejména JRPG her se složitým ovládáním a komplikovanými mechanikami tady nic příliš komplikovaného nenajdete. Vyrábění a stavění je jednoduché a přehledné, stavění jakbysmet. I vývojářům se to zdálo příliš snadné, proto do hry přidali prvek času – v noci je tma, nevidíte moc daleko a objevuje se víc příšer. Pokud máte málo života, žádnou léčivou mast a zastihne vás noc uprostřed výpravy, zemřete. Smrt vás ale moc nezdrží, jen upustíte část předmětů a probudíte se ve středu svého města. Dalším mechanismem, který hru maličko ztíží je hlad. Musíte se starat o svůj žaludek. Při úplném vyhladovění se vám budou pomalu ubírat životy. Hladovění mi většinu času přišlo jako zbytečný prvek, v některých částech příběhu mi ale přišlo opravdu zajímavé a atmosféře to pomohlo. Příběh, ač se zdá při hraní krátký, zabral zhruba 40 hodin, a to při vylepšování města a občasném zoufalém hledání, co mám udělat. Ono budování a vylepšování může být činnost poměrně návyková a pro pohodlí vašich obyvatel i své tak budete ochotní obětovat nejednu hodinu hraní.

Dobro zvítězilo… Co dál?

Dokončením první země si odemknete Terra Incognita, zemi neznámou, která je mimo Dragonlordův dosah. Jedná se o jakýsi mód volného stavění. I tady najdete portály na jiné ostrovy nebo obyvatele, kteří potřebují zachránit ze spárů příšer. Pokud něco vybudujete v území speciálního vyvolávacího kamene (Summoning Stone), můžete svůj výtvor nahrát na internet a podělit se o něj s ostatními. Stejně tak si můžete vyvolat stavby vašich přátel nebo jakéhokoliv jiného hráče. Co se exkluzivního obsahu týče, můžete zachránit Great Sabrecuba – čtyřnohého společníka, na kterém můžete jezdit. Pokud s ním přejedete příšery, získáte pixelové bloky, ze kterých pak můžete postavit Dragon Quest Game Pack – Cartridge prvního Dragon Questu pro Famicom.

K dispozici je i pohled z ptačí perspektivy

Ta funguje jako jakákoliv výrobní stanice, můžete v ní ale vyrábět různobarevné bloky a pixelovaté obrázky hrdinů a předmětů z osmibitové éry. Zabíjením příšer a otevíráním truhel můžete získat karty, které se pak hodí v Terra Gladiatoria, což je ostrov – bitevní aréna, kde můžete změřit své síly se skupinami monster a získat speciální, těžko získatelné předměty na vaše stavění. Terra Incognita a Gladiatoria rozhodně patří k něčemu, co byste neměli vynechat. Dá se v nich strávit dalších pěkných pár hodin, kdy se nekladou meze vaší kreativitě a krvěžíznivosti. Pokud hledáte výzvy, i vy si tu přijdete na své. V gladiátorské aréně je připraveno velké množství silných protivníků. Mimo to se také můžete pokusit splnit všechny achievementy v příběhovém módu a odemknout si další možnosti do režimu volné hry. I když nejsem velký fanoušek tohoto systému, trochu smysl přeci jen dává.

Epické RPG nebo sandbox à la Minecraft?

Blíží se konec recenze, a tedy čas vrátit se k první otázce. Jak to s Dragon Quest Builders vlastně je? Je to RPG? Je to Minecraft, jen pod jinou značkou? Odpověď je nesnadná, jelikož se jedná tak trochu o obojí. Na jednu stranu tu máte kvalitní vyprávění a příběh Dragon Questu, na druhou zase stavění a vyrábění. Ač se to nezdá, dohromady to funguje kupodivu velmi dobře a hra je opravdu zábavná a pohlcující. Pár výtek bych ale přeci jen měl. Při stavění se někdy špatně zaměřuje, kam váš hrdina bude bloky pokládat. Není to žádná překážka, občas ale budete skřípat zuby při několikerém přestavování. Malou výtku dostává i množství textu, a to i kvůli chybějící lokalizaci – děti tak často nebudou přesně vědět co dělat. Hudba ujde, ale není jí tu příliš mnoho, a tak se za pár hodin omrzí. Pochvalu dostane rozhodně geniální spojení dvou světů – RPG a sandboxu. Moc se mi líbily i vizuály celé hry a perfektní je atmosféra Dragon Questu v průběhu celé hry. Ač se to nemusí zdát, chytit se tu můžete na dlouhé hodiny a stavění je zábava i ve dvou – ačkoliv hrát může jen jeden, druhý může vymýšlet a radit. Vyblbnout se tu mohou děti, i dospělé děti, protože roztomilým postavám odolá málokdo.

Square Enix opět překvapil. Geniálně se jim v Dragon Quest Builders podařilo sloučit RPG a sandbox do jedné náramně zábavné hry. Samozřejmě na vás zavane atmosféra Dragon Questu, dostanete ale i svobodu stavitele. Najdete tu to, co Minecraftu chybí – epický příběh, postavy, smysl… a HD textury. Vyblbnout dle libosti se můžete v Terra Incognita stavěním nebo v Terra Gladiatoria bojováním, věrní fanoušci a kompletáři si přijdou na své u plnění výzev jednotlivých částí příběhu. Dragon Quest Builders rozhodně patří k těm skvělým hrám, ke kterým sednete a jen tak vás nepustí. Má svoje nedokonalosti, ale získá si srdce každého – hráče, který se s touto sérií setkává poprvé, i milovníka prvních, pixelovatých dílů. Pokud mi nevěříte, doporučuji vyzkoušet demo, které umožní vyzkoušet si začátek příběhu a díky kterému si o hře uděláte docela dobrou představu. Záchrana Alefgardu je prostě zábava a byla by škoda si ji nechat uniknout.

Kategorie Akční, RPG, Sandbox Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Square Enix Business Division 5