Připravte se na to, že svou konzoli Switch prohodíte oknem. Na všechny tuzemské „přepínače“ totiž dorazila indie hra od nezávislého studia Raw Fury, u které se násilně projeví snad i ten největší pohodář. GoNNER otestuje vaše hbité prsty a také prověří vaši přesnost a schopnost reagovat. A pokud jste si doposud mysleli, že řeč bude o nějaké vědomostní nebo hádankové hře, tak vás teď vyvedu z omylu.

Hlavní je neztratit hlavu!

GoNNER není žádnou novinkou, ostatně se objevil už v říjnu 2016 na počítačích. Konzolová premiéra však na sebe nenechala dlouho čekat a dnes si kritiky oceňovanou a cenami ověnčenou plošinovku můžeme zahrát i na Nintendo Switch. Pro hráče jsou tu „nachystané“ procedurálně generované levely a bojový systém, který vás nenechá ani na pár vteřin živé. Tedy alespoň ze začátku. GoNNER je totiž těžký. A to opravdu těžký. Ve hře se stanete roztomilou kapkou vody, která se jmenuje Ikk a dokáže si odejmout a znovu připojit hlavu, stejně tak jako batůžek nebo zbraň. A jeho posláním je jak příběh vystřižený z harlekýnky – snaží si získat a vyznat lásku ještě roztomilejší obrovitánské velrybě jménem Sally, která umí cestovat mezi prostorem a časem. A aby se k tomu vůbec dostal, musí procházet řadou levelů plných pastí, příšerek a také minibossů. A jak už jsem v úvodu zmínil, všechny úrovně jsou generované a pokud v nějaké z nich zemřete, vrátíte se úplně, úplně na začátek. A tím automaticky dojde i k vynulování vašeho skóre. Žádný záchytný bod tu nehledejte. A taky nezkoušejte přemýšlet, že tu úroveň zdoláte jiným způsobem. Pravděpodobnost, že shledáte stejný level, se totiž blíží nule tak těsně, že mezi dvě úmyslné rovnoběžky nenacpete ani atom.  Tenhle mechanismus se mi neuvěřitelně líbí a ten pocit, že dopředu nedokážete očekávat, co vás v další úrovni čeká za hrůzu, je k nezaplacení.

Kamarádka Smrt

Abych tedy více osvětlil svět „nahoře“, musíme se nejprve podívat tam dolů. Vždy po úmrtí hráče nebo i ze zvolené nabídky v menu se můžete dostat ke Smrti. Level s ní slouží ve hře jako takový inventář, kde si můžete vybírat zakoupené hlavy, zbraně a batůžky, jež chcete použít v boji pro záchranu Sally. Každá hlava dělá něco jiného, každá zbraň má samozřejmě jiné vlastnosti, od rychlosti jednotlivé střely, až po počet střel na jedno zmáčknutí a batůžek zase doplňuje náboje, některé batohy to dělají rychleji a tak podobně. Asi se ptáte, kde vlastně nové hlavy, zbraně a batůžky zakoupíte? Přímo ve hře, tím, jak budete procházet mezi jednotlivými úrovněmi. Za zabité nepřátele získáváte skóre, které je klíčové pro vaši pozici v globálních statistikách (jež se spustí brzy) a vždy za 5 zabitých nepřátel během pěti vteřin získáte piktogram. Když budete mít dostatek piktogramů, automaticky se sám spustí obchod, kde za ně nakoupíte nové předměty. Bude vám tedy chvilku trvat, než objevíte svou nejoblíbenější kombinaci těchto tří předmětů. No a to je prakticky celá synopse hry. Nikdo vám nediktuje, co máte nebo nemáte dělat, jen procházíte jednotlivé světy, pozabíjejte příšerek, co hrdlo ráčí a co nejrychleji, za získané piktogramy odemkněte nové předměty a snažte se nahnat co nejvíce bodů, abyste se pochlubili svými výsledky v žebříčku. Napoprvé to bude těžké a možná trochu hektické, ale nevzdávejte to, hra se vám odmění.

Výborně, takže jsem mrtvej. Dobře, stejně mám té proklaté hry dost.

V průběhu hraní si užijete pestrobarevnou grafiku, úžasné malby a skvělý soundtrack. Není tedy divu, že sami tvůrci vás při prvním zapnutí vyzvou k zapojení sluchátek. Ikk má kolem sebe světelnou auru, ale zbytek světa čeká na to, než se vaším příchodem odhalí. Tím hra vytváří efekt, že se svět hýbe s vámi. A tady to funguje dokonale. Každé tlačítko, které zmáčknete, vydává jiný zvuk a to dokonce i v menu, a tak se hráčům dostane i po zvukové stránce zajímavého zážitku. Jedinou výtkou je snad herní doba. Mně osobně to trvalo asi přes 10 hodin, ale dohrát se dá i do půl hodiny. Také mě mrzí, že kromě neustálého vylepšování skóre hraním znovu a znovu pořád dokola se hráči neotevře žádný nový obsah. Jistě, v průběhu hraní můžete narazit na skryté místnosti a další tajnůstky a neomrzí ani denní výzvy, kde můžete každý den bojovat o první příčky v globálních žebříčcích, ale nějaký post-herní obsah by se určitě hodil.

GoNNER je proklatě dobrá hra, kterou budete proklatě dlouho proklínat. Budete ujíždět na vizuálním stylu, pomalu se zažírat do hudby, o hratelnosti ani nemluvě. Vydrží vám dlouho a nabídne obrovskou dávku výzev, které i přes neúspěch budete chtít pořád překonávat. A pokud hledáte něco, čím byste se tohle léto zabavili, jde o ideální volbu.

Kategorie Plošinovka, střílečka Hodnocení
4/5
Vývojář Art in Heart