S příchodem Halloweenu jsem chtěl využít slev na e-shopu Switche a koupit si nějakou novou, temnou hru. Jsem ale od přírody srab, takže když říkám „temnou“, myslím tím jakýkoli horor nebo smutnou hru, která nemá jump-scary. Jedna z her, pro které jsem se rozhodl, byla hra I and Me. Žánrově jsem se spletl, hra nakonec nebyla temná, jak jsem doufal, ale stála za koupení?

Záhada, než začnete

První věc, které si potenciální hráč na e-shopové stránce této hry všimne, je krom obrázků tento text:

“If there were another me, observing myself from the perspective of a spectator, how would i regard another me? How would i get along with the other me?”

v překladu:

“Kdyby existovalo další já, sledující mne z perspektivy přihlížejícího, jak bych vnímal dalšího mne? Jak bych si rozuměl s druhým mnou?”

Tento text působí hluboce. Můžete říct, že vůbec, že je to úplná blbost, ale pokud se chvíli nad těmito větami zamyslíte, zjistíte, že by mohlo jít o poměrně zajímavý příběh hry.

Příběh, nebo název?

I and Me je Puzzle game/ plošinovka. Ovládáte v ní dvě kočky, které se za normálních okolností ovládají najednou.

Mezi levely máte na loading screenu vždy krátký text, sloužící jako příběh nebo název levelu či rada. To je první věc, která se mi na hře líbí. Levely reprezentují samotný příběh, který vy nehrajete. Pokud se level jmenuje „S druhým já si někdy ve všem nerozumíme“, nehrajete příběh, ve kterém se dvě postavy pohádají, ale level, ve kterém se jedna z vašich postav ztratí ve stínu. Je to doslovné. A mnohokrát to levelům dodá trochu hloubky.

Když už jsem u hloubky, krom příběhu hra bohužel moc nenabízí. Je krátká (přes 90 levelů možná zní jako dost, ale během několika málo hodin je budete mít dohrané) a po dokončení všech levelů už hra nic nenabízí.

I and Me má levely rozdělené na roční období, začínající jarem a končící zimou, přičemž příběh hry se stává s ročními obdobími temnější a s každým novým obdobím je představena i nová herní mechanika.

I and Me nabízí pouhé 1 a půl vedlejších aktivit, ale upřímně bych je nazýval spíš běžnou součástí hry, nežli bonus. Můžete posbírat 20 svitků, na kterých je větší kus textu, nežli mezi levely, a po posbírání všech 20 svitků se vám odemkne několik dodatečných levelů v obdobích (1 a půl, protože tahle aktivita vychází z té první). Pokud chcete celý příběh hry, jsou svitky nutné.

Jemná a příjemná melancholie

Co se mi ale na hře velmi líbilo byla hudba a grafika. Skrz celou hru panuje ponurá atmosféra, která se s ročními obdobími prohlubuje. Grafika hry je nádherná. Podél hranic obrazovky běží pěkný rozplývající efekt, tvořící okno kolem hry. Zároveň jsou během každého období jiné vizuální efekty ve světě (např. sníh v zimě).

Skladeb ve hře není mnoho, ale jsou poměrně dlouhé a mezi každou je chvíli pauza. Většina hudby je klavírní, ale ve hře jsou i jiné zvuky, jako zpěv ptáků, zvuk chůze či mečení ovcí. Díky všem těmto faktorům tedy mohu říct, že mne skladby neomrzely a naopak ve mně zanechaly dojem. Kdykoli hudba skončila, těšil jsem se na další a celou hru jsem hrál se zapnutou hudbou.

Hra není obtížná, ale kombinace žánrů puzzle a plošinovky znamená, aspoň v případě této hry, že bude obtížnost spíše v přepravě, nežli hádankách. Většinu levelů rozluštíte jedním pohledem, ale jak se dostat z místa A na místo B se dvěma kočkami, které se ovládají najednou, je často obtížné.

Pohlcující lyrika

A teď k příběhu. Jak už jsem řekl, velmi se mi líbil. Po dokončení příběhu mohu říci, že je abstraktní. Zde je má interpretace příběhu, buďte však varováni, obsahuje spoilery, které mohou ovlivnit vaši budoucí interpretaci hry (zvýrazněním textu si ji můžete přečíst):

[Příběh je o dospívání. Protagonista, který byl samotář, zjistil, že ho ostatní nějakým způsobem vnímají (objevil své druhé já z perspektivy druhých). Snažil se s tímto objevem žít, žít život, který psali ostatní. Díky společnosti druhých už nebyl sám. S lety se ale představa druhých začala lišit od jeho vlastní představy sama sebe, takže se začal cítit mnohem víc sám. Už nebyl sebevědomý samotář, už poznal společnost druhých, ale na to, aby v ní žil, by musel přijmout sama sebe za takového, jakého ho vnímají ostatní. Protagonista se začne propadat do depresí, až se rozhodne, že bude raději žít kompletně sám, nežli přijmout druhého sebe za skutečného. Díky tomuto uvědomění se probudí z dosavadního snu, snu, že je závislý na názorech druhých.]

Znovu zdůrazňuji, že jde pouze o mou interpretaci abstraktního příběhu hry, je možné, že po dohrání hry zjistíte, že pro vás v ní nebyl příběh žádný, nebo naopak že příběh byl mnohem hlubší, nežli byla moje interpretace. Myslím si však, že je příběh na této hře jednou z nejzajímavějších věcí.

Takže, stála hra za to? Rozhodně. Jde o velmi abstraktní, uměleckou a hlavně atmosferickou hru, ve které je gameplay druhořadý. Ten samotný je však poněkud slabý, délka hry je asi nejslabší částí hry. Kombinace puzzle a plošinovky také znamená, že hra může být dost frustrující, ale díky atmosféře hry je spíš návyková, i časté porážky vás nedonutí ke vzteklému ukončení hry. Pokud ale nejste fandou plošinovek, budou pro vás levely bolestivé. Jinak hru doporučuji. Nenazýval bych ji halloweenskou, ale pokud se se někdy cítíte sami, ponuře a smutně, doporučuji tuto hru na spravení nálady, nebo aspoň na utěšení. I and Me je hra, jejíž koupi vůbec nelituji a jsem rád, že jsem ji prožil.

Kategorie Akční, Plošinovka, Logická Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Wish Fang