Plošinovky jsou jedním z mých nejoblíbenějších herních žánrů. Miluji adrenalin, který dostanu při překonávání obtížného levelu, a zbožňuji automatičnost, kterou získáte opakováním jedné úrovně. Dobrá plošinovka by měla mít dobré ovládání, příjemné vizuály, vhodně užité herní mechaniky a obtížnost, která je spravedlivá (její pokoření má být vaší dovedností, ne štěstí). Ink je hra s poměrně zajímavou herní mechanikou, ale dokázala splnit tyto podmínky?

Budiž barva!

Ink je hra, ve které levely začínají tmou. Vaše postava, kostka bez jména, obarvuje svět kolem vás, s každým dotykem plochy a dvojskokem rozšiřujete barvu jak slimák sliz. Každý skok vás přivádí o krok blíže k cíli, protože barva ve světě zůstává i po vaší smrti. K zajímavosti světa přispívá i pestrost barev, které kostka vypouští. Neustále tím přebarvujete i již nabarvené plochy úrovní, díky čemuž zdi vypadají jak od sprejerů.

Tato barva má bohužel i své problémy. Když se po ní pohybujete, máte pocit, že jste v ledovém levelu z Maria. Předměty jsou velmi kluzké a díky tomu může být hraní po chvíli až otravné. Přece jen, kdo má rád ledové levely?

To je ale spíš taková drobnost, je to část ovládání, na které byste si normálně i zvykli. Skutečným problémem je citlivost ovládání. Mnohé hry umožňují změnu citlivosti v nastavení, což bohužel v téhle hře nejde. A kluzká plocha v kombinaci s velmi citlivým ovládáním znamená mnohé zbytečné smrti. Takto citlivé ovládání také dělá delší levely s obtížnými překážkami (které budete běžně nacházet posledních 20 levelů hry) nepřiměřeně těžké.

Ovládání má i jeden další velký problém, který doufám, že vyřeší budoucí patch. Mělo by být při každém výskoku možné udělat double jump, jenže velmi často se mi přihodilo, že kostka po prvním výskoku reagovala, jakoby už dělala druhý výskok. Nevím, jak k tomuto glitchi došlo, ani jak se mu vyhnout. Jen vím, že velmi kazí zábavu celé hry a způsobí vám velké problémy.

Ink není Ikk

Zmínil jsem, že mechanika obarvování světa je zde povedená, ale bohužel, i přes pestrost barev zůstává hra stále příliš obyčejná. Protagonista je kostička, nepřátelé jsou kostičky (jinak zbarvené), kruhy a trojúhelníky. Kdyby se tato hra pokoušela o retro pocit starých her na atari, mohl bych to prominout, ale při hraní jsem měl spíš pocity, jako při hraní GoNNERa (recenze zde). Jejich světy jsou podobně strukturovány (ačkoli jde o hry ze dvou odlišných žánrů, přičemž Ink má level select), jsou to hry s celkem jednoduchými vizuály a pozadí obou her je jednobarevné. GoNNER však s touto jednoduchostí aktivně pracuje a využívá spoustu dalších efektů, díky kterým jsou nepřátelé a jednobarevné pozadí zajímavější, zatímco Ink kompletně spoléhá na obarvování světa jako zdroj zajímavosti. Je škoda, že i v posledních úrovních hry zůstává pozadí stále černé, bez jakýchkoli efektů. Pozdější úrovně v již zmíněném GoNNERovi si udržely zajímavost i díky změně barvy v pozadí. Pravda, barvy v Ink na černé skvěle vynikají, ale stejně si myslím, že by prohození pozadí možné bylo. Nabízí se třeba bílá, nebo i červená, za předpokladu, že by v takových levelech byla barva pozadí vyňata z možných barev vypouštěných z kostky beze jména.

Kreativitě se meze nekladou…

O této kostce mluvím dost dlouho jako o nějakém slimákovi. Je to proto, že zvolit kostku pro něco tak kreativního, jako je nápad této hry, je líné. A díky schopnostem a pohybům této kostky budete mít při haní opravdu spíš pocit, že hrajete za slimáka, nebo nějaký kus želé. Jednoduchost této hry je skutečně její velká slabina.

Ještě musím zmínit, že Ink se dá hrát ve dvou hráčích. Oba hráči hrají najednou (každý má svou vlastní kostku) a úrovně lze dokončit i po smrti jednoho z hráčů. Ve dvou je hra dokonce trochu zábavnější, poněvadž se do ní přidává i efekt split screenu, když jsou kostky od sebe příliš vzdáleny. Svět je tím trochu zkreslený a tudíž i zajímavější. Pokud máte s kým si tuto hru zahrát, rozhodně doporučuji hru hrát v multiplayeru.

Ink je dobrá skákačka, která toho nemá moc, co říct. Má ovládání, které by mohlo být o dost lepší a vizuálně jde o hru celkem podprůměrnou. Obarvování světa je však pro hru velmi povedený gimmick. Nestačí sice k utvoření z jinak průměrné skákačky hru výjimečnou, ale dělá ji aspoň trochu zajímavou. Pokud milujete tento žánr a nemůžete se ho nabažit, Ink je velmi slušná hra, ale pro průměrného hráče jde o celkem nezábavný zážitek.

Kategorie Akční, Arkádová, Plošinovka Hodnocení recenze
3/5
Vývojář kittehface / Spaceboy