O tom, že hry jsou uměleckým dílem, už snad dnes nikdo pochybovat nebude. Obzvlášť pokud dojde řeč na hry vyloženě umělecké. Jednou z nich je i akční hudební hra Just Shapes & Beats, u které, jak název napovídá, jde „jen o tvary a beaty“. Přinést má přes 35 úrovní se skladbami od více než 20 chiptune a EDM umělců.

Chuť na tvaroh

Když si vzpomenu na hodiny výtvarné výchovy, vybavuji si příměr, který naše učitelka používala pro vysvětlení abstraktní tvorby. V té totiž klidně můžeme vidět třeba chuť na tvaroh a tady tomu není jinak, jen ten tvaroh bude s jahodami. Obzvlášť příběh je až po uši ponořený v abstrakci a marně v něm budete hledat jakoukoliv konkrétnost. Občas se tváří vážněji a občas je to zběsilá jízda. Hlavním hrdinou je obdélník. A trojúhelník. Vy jste obdélník a snažíte se vyhýbat tvarům, které se většinou objevují a pohybují v rytmu hudby. Říkám většinou, protože ne všechny se rytmu drží. Na konci každé úrovně pak seberete trojúhelník, který vám obvykle odemkne další cestu. Jádro hraní tedy spočívá v zaposlouchání se do rytmu a rychlém reagování a úhyby objektům, které se okolo vás objevují. Naštěstí pro vás se umíte teleportovat, a tak můžete objektem proletět bez úhony. Když náhodou dojde ke srážce, ubude vás kus. Když ubudete celí, vrátíte se k checkpointu, když umřete dvakrát, musíte jít na skladbu od začátku. Tvary se ale zjevují a hýbou pořád stejně, takže při několikátém opakování už budete mít jasno, kde se co objeví. Pro ty, kteří chtějí hru hrát spíše relaxačně tu je k tomu všemu Casual Mode, který vám dá dvakrát tolik životů. Tuto možnost si cením, protože bez ní bych asi hru po večerech rozhodně nehrál.

Červená je nepřítel

Když jsem na začátku mluvil o tvarohu s jahodami, měl jsem na mysli zbarvení celé hry do červena. Vy jste sice modří a modrou má i cokoliv jiného dobrého, příběh se ale točí okolo zamoření červenou. Červené jsou i tvary, kterým se vyhýbáte. Vizuální stránka hry je tak obvykle z největší částí černo-červená. Takovýto vzhled a hlavně jeho animace jdou skvěle dohromady s moderní EDM a chiptune hudbou, která se mi povětšinou líbila. Pokud se vám hudba bude líbit hodně moc, můžete zapnout party mód, kdy se hudba nikdy nezastaví a po vaší smrti jen nepůjde chvíli hrát. Klidně tak můžete ovladač položit a nechat v obraze jen jakýsi abstraktní videoklip. Kromě Party tu pak je režim Challenge, kde už není k dispozici Casual Mode, ale můžete hrát až ve 4 hráčích a to i online. Když jeden z vás ztratí všechny životy, spoluhráči se ho mohou dotknout a oživit ho. V režimu Playlist si zase můžete vybrat ze všech odemknutých skladeb a podívat se, kde se nachází v příběhu. Úrovně jsou nicméně vždy stejné, takže jakmile je ovládnete, musíte se přesunout na jiné. Autoři se ale o hru starají a v nedávném updatu přidali 5 nových skladeb. Just Shapes & Beats je vskutku velmi netradiční hra a proto všem, kteří si nejsou jistí, zda se jim bude líbit, doporučuji vyzkoušet si demo.

Just Shapes & Beats si stojí za svým názvem a skutečně nabízí jen tvary a beaty. V jednoduchosti je ale síla, skladby v elektronickém žánru jsou dobré a líbí se mi i rozdílnost jednotlivých úrovní. Trochu škoda je, že tu jde jen o uhýbání – mnohem víc by se mi líbily další možnosti akce, pro které tu potenciál určitě je. Místy příliš vysokou obtížnost vyvažuje Casual Mode a abstraktní příběh hodnotím spíše jako plus. Pokud hledáte netradiční rytmickou/hudební hru, právě jste našli.

Kategorie Akční, hudební, arkáda Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Berzerk Studio