Myslím, že anglický džentlmen, profesor Layton, nedosahuje mezi hráči v našich končinách takové proslulosti jako třeba kníratý instalatér Mario, avšak nelze tvrdit, že by si za svou kariéru nevydobyl určitý věhlas. Všech šest titulů, ve kterých se profesor i se svým věrným učedníkem Lukem Tritonem objevil, získaly od kritiků i hráčů velmi dobré ohlasy. Mě nevyjímaje. Zpráva, že studio LEVEL-5 v momentální době nechystá žádné pokračování s touto charismatickou dvojkou, mě celkem překvapila a rozesmutnila zároveň. O to větší překvapení bylo, když došlo k oznámení nového titulu na konzoli 3DS, ovšem s novou hlavní postavou – Katrielle Laytonovou. Nejspíše hádáte správně. Rodinný podnik přebírá Laytonova dcera a co si budeme povídat, nebude to mít vůbec snadné. Z 3DSka hra přeskočila na mobily a po delší odmlce v té nejlepší verzi přichází i na Nintendo Switch.

Překročit hranici profesorova stínu totiž není vůbec snadné, ale hned z kraje můžu říct, že jablko nespadlo daleko od stromu. Nicméně řekl bych, že spíš, než by Katrielle z tohoto stínu vykročila, nesměle přešlapuje někde u jeho hranice. Oproti původním hrám totiž ztrácí v několika důležitých bodech. Původní verze her nabízela několik skvělých prvků, díky kterým si vás dokázala omotat kolem prstů nebo lépe řečeno okolo konzole. Jedním z nich byla skvěle fungující chemie mezi hlavními postavami. Na jedné straně charismatický, vždy rozvážný a bystrý profesor Layton, který dokázal s klidnou hlavou vyřešit i ty nejzapeklitější hádanky a jeho učedník, který se na věc dokázal dívat svým mladickým pohledem a dokázal tak odlehčit atmosféru. Zkrátka Layton a Luke se skvěle doplňovali. Dalším důležitým prvkem byly výborně napsané dialogy a každý díl předkládal velmi zajímavý, a nebojím se říct, že i velmi tajemný případ, který měl dost nečekané rozuzlení. A samozřejmě to nejdůležitější, na čem staví všechny tituly z této série – hádanky. Za těmi stál profesor Akira Tago, který bohužel před třemi lety zemřel. Hádanky jsou nedílnou součástí všech titulů série, přesněji řečeno jsou základním kamenem a na mnohých z nich jsem si dokázal vylámat zuby.

Než se přesunu k vysvětlení záhady, proč Katrielle nedosahuje kvalit svého otce, přiblížím ve zkratce neznalým hráčům, o co vlastně v těchto titulech jde. V sérii Professor Layton and the „jméno konkrétního dílu”, stejně jako v Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy, jde o řešení určitého detektivního případu. To s sebou nese prozkoumávání nejrůznějších lokací, jaké můžete znát z mnoha adventurních her, vyslýchání svědků a řešení hádanek. Na těch je postavena logika celého světa, na kterou je třeba ihned přistoupit. Hádanky se zkrátka skrývají všude. V křoví, v kaluži, v kapse podezřelé osoby a mnoho lidí s vámi bude ochotno komunikovat jak jinak, než až potom co vyřešíte zapeklitý hlavolam. Za plnění hádanek jste odměňováni body. Pokud se vám nepodaří uhodnout hádanku, část bodů se vám bude strhnuta. Body slouží k určení, jak velká hlavička makovička jste a také k získání dodatečného bonusu. Jak prosté!

V novém přírůstku, který se z konzole 3DS přesunul na Switch, se ujímáme role profesorovy dcery Katrielle, které dělá společnost mladý džentlmen Ernest a zvířecí kámoš Sherl. Pes, který se objeví před dveřmi detektivní kanceláře, se ostatně stává jejím prvním klientem. Ačkoliv tato trojice nedosahuje kvalit Laytona a Luka, musím přiznat, že jsem si ji rychle oblíbil a přirostla mi k srdci. Katrielle samozřejmě podědila detektivní schopnosti i rádoby šestý smysl, ale jako mladá dívka je přímo posedlá jídlem a zájmem o módu, a nechá se těmito lákadly lehce strhávat. Na druhé straně stojí její asistent, skoro se mi chce říct sluha, který je do Katrielle bláznivě zamilován a neustále od ní dostává košem. Pes Sherl má ke všemu co říct, je velmi sarkastický a snaží se tuhle dvojici usměrňovat.

V čem hra oproti předchozím dílů viditelně zaostává, je výprava a především hádanky. Nově je celý titul rozdělen do jednotlivých uzavřených případů, které můžete od určité části libovolně vybírat, řešit, či se do nich později vracet. Případy jsou relativně krátké, a ačkoliv některé z nich jsou zajímavé právě svou délkou, uzavřenost narušuje dynamiku a napětí, kterými vynikal jeden dlouhý případ. V mnoha z nich lze dopředu vytušit, v čem je zakopán pes. U jednotlivých případů se mi ale líbilo parodování slavných filmů, postav i reálných osob, jejichž jména byla chytře pozměněna nebo upravena.

Druhým problémem je kvalita hádanek. Vzhledem k zmíněné smrti autora hlavolamů byla do tato role přisouzena Kuniaki Iwanamimu, který stejně jako Akira Tago, vydal mnoho titulů věnujících se hádankám. Nicméně ty, které můžeme nalézt v této hře, nedosahují Tagových kvalit. Přiznám se, že jsem se nedokázal na žádné hádance zaseknout na nějakou delší dobu a většinu jsem byl schopný odhalit řešení ještě dříve, než jsem si dočetl vysvětlení. Možná je to tím, že jsem do puntíku odehrál veškeré tituly a mám již trochu vycvičené smysly. Stejně si myslím, že kvalita je zkrátka níž. Naštěstí úroveň dialogů si stále drží svoji kvalitu a skutečně jsem si rád vyslechl každý, na který jsem narazil.

Nenechte se ale zmást. Ačkoliv tu kritizuji dva velmi důležité prvky, na kterých hra stojí, je Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy stále velmi povedený titul. Přestože jsou jednotlivé hádanky slabší a případy jako celek nemají takový spád, jde o veselé případy, které spolu úzce souvisí. A vzhledem k tomu, že je Katrielle nová, dokážete jí to prominout. Každý detektiv musí začít od těch menších soust. Kromě toho hlavního tu máme mnoho dalšího doplňkového obsahu, který zkušení hráči znají z předchozích dílů. Několik typů různých hádankových miniher – možnost vyšňořit vzhled Katrielle a také její detektivní kanceláře, a v bonusové sekci také dávku denních hádanek, které můžete každý den stáhnout. Za jejich plnění získáváte body, které lze proměňovat za bonusový obsah, který se váže k předchozím případům a postavám. Pro nostalgiky, jako jsem já, je to ráj v konzoli.

Chválu si zaslouží i technický stav portu na konzoli Switch. Standardně totiž hru ovládáte pomocí dotykové obrazovky a trochu jsem se bál, jaké bude hraní s ovladačem v ruce, když bude konzole připojená v TV módu na velké obrazovce. Byl jsem překvapen, jak dobře se dá pátrat po obrazovce i bez použití stylusu. Komu navíc vyhovuje ovládání pomocí ukazovátka, může použít pravý Joy-Con ovladač a mířit s ním na obrazovku podobně jako s Wiimotem. Stejně tak dobře, jako funguje ovládání, vypadají dobře jednotlivé lokace na velké obrazovce, ačkoliv u několika málo obrazovek jsem měl podezření, že unikly spárům zručných grafiků a nebyly převedeny do HD. Deluxe verze oproti té z 3DS obsahuje také čtyřicet zcela nových hádanek a některé prošly změnou kvůli novému ovládání. Takže pokud vás hra bavila na 3DS, můžete zvážit pořízení verze pro Switch. Dále hra nabízí také mnohem více oblečků a přiznám se, že jsem před každým případem Katrielle náležitě ošatil. Nedůležitá maličkost, ale hravé osoby možná potěší. Na závěr bych Katrielle chtěl popřát hodně štěstí, věřím že má na to dostát kvalit svého otce, možná jej dokonce i předčit, a také věřím, že jsme se s ní neviděli naposledy. A doufám, že ani s Professorem Laytonem.

Layton’s Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires’ Conspiracy je povedeným přírůstkem do série, ačkoliv nedosahuje takových kvalit jako předchozí díly. Nabízí mnoho hlavolamů a veselé případy, které vás budou bavit, a pokud jste nehráli žádný z původních dílů série, může se Katrielle stát vstupní branou do tohoto detektivního světa.

Kategorie Adventura, Puzzle, Hádanky Hodnocení recenze
4/5
Vývojář LEVEL-5