„Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán“ – asi to známe všichni. Zde je „potrestání“ tím hlavním důvodem pro naši zápletku. Váš mladší bratr dal kousek jídla roztomilému stvoření, které vypadalo hladově. Nicméně se z něj vyklubal bůh chudoby, který se k němu, a zároveň k vám a celé vaší rodině, přisál jako klíště a neopustí vás, dokud nebude plně nasycen. Tento fakt má neblahý důsledek, že se najednou octnete na ulici úplně švorc. Starosta města vám nabídne starou opuštěnou tavernu v centru ke zvelebení a postavení se na vlastní nohy. K tomu budete potřebovat mít nějaké recepty na vaření a také shánět suroviny. Pro mě konkrétně to je největší žánrový „crossover“, jaký jsem dosud hrál. Dost bylo úvodu, jde se na to.

Hej, hrachu, nech mě!

Hra je tahová, takže podobně, jako například v proslulé sérii Heroes of Might and Magic na PC, je i zde dění rozděleno na týdny a dny. Každý den končí otevřením taverny a sečtením výdělku. Začínat naopak budete většinou sběrem surovin. Na mapě herního světa naleznete oblasti krajiny a města. Sběr surovin lze provádět dvěma způsoby – vybíráním sběrných míst, česáním stromů apod. nebo v soubojích s nejen rostlinnými nepřáteli.

To si takhle jdete od očesaného stromu pro rajčata a najednou vás přepadne banda složená z jednoho ptáka, jakéhosi šíleného hrachu a nějakého blobu želé. Souboje po nějaké době začnou být notně stereotypní a jelikož bude časem potřeba farmit, vývojáři přidali možnost nechat za sebe bojovat AI. Většinou se daří v pohodě, nicméně má i slabé chvilky a potom vám nic nebrání se vmísit. Po souboji vaše postavy (celkem tři, na začátku jsou to bratr a sestra, kteří mají obchod ve vsi, postupem ve hře se vám budou odemykat další parťáci) získají nová kouzla a hlavně odměna v podobě surovin. Pozor, zkušenosti žádné, ty získáte jedením. Z každé potvory padá něco jiného a je snaha, aby loot zhruba odpovídal povaze příšery, takže z kytky vám fakt nevypadne maso, spíš nějaké koření, maso dostanete například z prasete nebo ptáka. Během dne můžete absolvovat kolik chcete soubojů, dokud máte manu a zdraví, nic se neděje.

Další žánr do sbírky

Naproti tomu sběr surovin lze provádět pouze jednou za den z jedné oblasti. V té jsou konkrétní sběrná místa (například stromy na očesání) a truhly, které se po otevření neobnovují. Na začátku to musíte přetrpět a poctivě každé místo vykliknout, později se vám zpřístupní automatický sběr z celé oblasti. Teď se sem připlete další žánr, protože si po čase budete moci zvelebit kousek půdy a chovat na něm krávy nebo pěstovat vlastní ovoce a zeleninu, podobně jako v Harvest Moon/Story of Seasons. Pokud máte rádi herní rybaření, také nepřijdete zkrátka, prostě najde se tu každý.

Na své si přijde úplně každý

Ještě si musíme říct něco k vaření a samotnému chodu taverny. V taverně vaříte (kdo by to byl řekl) a servírujete hostům, což je automatická činnost hned po tom, co vašemu rodinnému sluhovi řeknete, že se otvírá. Na vaření jídla potřebujete recepty, k jejichž získání je více způsobů. Můžete si ho prostě koupit, někde najít, doplnit nebo „objevit“ úplně sami. Co se rozumí doplněním? Jak ve vaření postupujete, objevují se vám na seznamu neúplné recepty, které mají zobrazeny třeba dvě ze čtyř surovin, přičemž ten zbytek musíte sami uhádnout. Když se vám to podaří, získáte jídlo a recept, když ne, nemáte nic a přijdete o suroviny. Objevením receptu mám na mysli možnost, že jednoduše vezmete nějaké suroviny, zplácáte je k sobě a uvidíte, co z toho vypadne. Je ovšem více než vhodné jídlem neplýtvat, protože pomocí něj zvyšujete úrovně vašich postav namísto obvyklých zkušeností ze soubojů.

Všechny suroviny, recepty a náčiní máte přehledně rozškatulkované v inventáři, takže není problém cokoliv rychle najít, je zde i filtr na zobrazení pouze toho, co jste schopní ukuchtit. Každý recept má u sebe dva druhy hodnocení, jeden je znázorněný barevnou šipkou a druhý smajlíkem. Šipka znázorňuje aktuální postoj zákazníků vůči jídlu – šipka nahoru, jídlo půjde na dračku, šipka dolů, bude vám v nabídce nějakou dobu hnít. Je to i jeden z důvodů, proč musíte nabídku obměňovat, jídla se lidem přejí a přestanou je kupovat. U smajlíka si popravdě nejsem jistý, jestli jsem jeho funkci pochopil správně – měl by ukazovat vztah k jídlu z dlouhodobého pohledu, tzn. u jídla s úsměvem by měl znamenat, že pokud vážně jiné jídlo v nabídce nebude, no tak ho sní. S postupným vylepšováním taverny vám bude růst i počet zákazníků, vylepšovat se vzhled apod.

Závěrečný verdikt

Musím uznat, že když jsem si hru vybíral, vůbec jsem nevěděl, kolik žánrů v sobě vlastně má. Pokud máte rádi hardcore RPG, tak asi půjdete jinam, ale jestli máte rádi tak nějak všechno, tady se vám toho všeho dostane. Rádi farmaříte? Není problém. Baví vás Overcooked? Bezva, tady budete vařit, až se z vás bude kouřit. Hra se ovládá pouze Joy-Cony, podpora pro dotyky není vůbec žádná. To na druhou stranu ani nevadí, výchozí je logické a dobře provedený tutoriál vás jím provede. Jediné, co mi vadí, je cena v porovnání s mobilními telefony s Androidem a iOS. Na druhou stranu na Switchi nejsou in-app nákupy, takže je to nejspíš vydavatelův způsob kompenzace. Celkově bych hru doporučil úplně každému, minimálně za vyzkoušení stojí.

Kategorie adventura, RPG, simulace, strategie Hodnocení recenze
Počet hráčů 1
4/5
Vývojář Rideon, Inc.
Vydavatel KEMCO
Jazyk Angličtina
Cena 499 Kč
Dostupnost Nintendo eShop Věkové hodnocení PEGI
Datum vydání Vydáno, 29. listopadu 2018
12
Webové stránky Oficiální webové stránky