Kdo by neznal Monopoly – hru na obchodování s nemovitostmi, která potrápila nejedno přátelství. Našinci, kterým její název nic neříká, možná budou aspoň z doslechu znát její české varianty a obdoby – Business či Dostihy a sázky. Monopoly jako desková hra je na světě už od roku 1943 a za tu dobu vzniklo ohromné množství různých verzí. Ať už tematických jako Star Wars nebo Doctor Who, tak speciálních s jinými pravidly jako Empire nebo Revolution. Dostalo se i na mnohé elektronické verze a digitální spin-off hry, například Monopoly Banking jako Java aplikace pro „hloupé“ mobilní telefony. Nám se do rukou dostala verze pro Nintendo Switch, která se přímo hodí na hraní s partou ve vlaku nebo na dovolené. Má po svých předchůdcích stále co nabídnout?

Virtuální desky, tak jak je znáte i neznáte

U nové hry máte na výběr ze dvou možností – klasické desky a živé desky (living boards). V klasických deskách máte pouze dvě – originální hrací desku, nebo její Rabbids verzi, která má navíc jen obrázky šílených králíků ze stejnojmenné série (objevili se i v Mario+Rabbids: Kingdom Battle). Živé desky jsou celkem tři – město, zábavní park a mrtvé strašidelné město. Ty už jsou zajímavější, jelikož nejsou placaté, ale nabízí ve 3D vymodelované své téma, třeba právě zmíněný zábavní park. Uprostřed plochy je samotný park, všechny nemovitosti, se kterými obchodujete, se různě hýbou a staví a okolo herní plochy jezdí vlaky a auta. Hra je ale úplně stejná, jako na klasických deskách, akorát má hezčí animace a prostředí. Tady přichází první zklamání, a to, že zde nenajdeme žádné variace původní hry, třeba Empire nebo Gamer, které bych tu čekal. Co potěší, je možnost začít hru s upravenými pravidly (ve hře označenými jako „House Rules“) a cílem hry. Stejně jsem ale většinu času volil rychlejší hry s prvkem „Speed Dice“, kdy v průběhu hry dostanete třetí hrací kostku, která může ovlivnit váš tah. Co může někomu vadit jsou pouhá tři úložná místa na rozehrané hry. Mě nijak neomezovaly, u Switche navíc stačí vytvořit nový profil s vlastními savy, takže to nevidím jako problém.

Virtuální tah – občas trochu zdlouhavý

Jak jsem již zmiňoval, hra je úplně stejná jako klasické Monopoly. Na začátku si každý hráč hodí kostkou a ten s nejvyšším hodem začíná. Házení kostky probíhá buď držením áčka nebo třepáním s ovladačem. Já osobně preferuji krátké zmáčknutí tlačítka A, to je podstatně rychlejší a efekt to má stejný – kvedláním s ovladačem jen „natáhnete“ hod. Co se mi ale líbí je, že v průběhu hry kostky letí na herní plochu a reagují na okolní prostředí, klidně i shodí váš token. Políčko, kam jdete je také vysvíceno, stejně jako vaše cesta. Animace pochodu je ale zbytečně zdlouhavá a téměř vždy jsem ji přeskakoval tlačítkem B. Hezké je vyznačení již koupených nemovitostí stojící kartičkou, takže vždy poznáte, že se blížíte k místu, kde budete platit. Během svého tahu můžete kromě pohybu také kontrolovat své nemovitosti, stavět domečky a hotely nebo nabízet obchody. Systém obchodů se zdá zpočátku nepřehledný, jakmile se ale jednou zorientujete, okamžitě oceníte jeho výhody, třeba ukazování hodnoty nabízených subjektů. Co mi trochu vadí na průběhu hry, je nemožnost otáčet herní deskou pomocí analogových páček. Herní desku si pouze můžete přepnout na pohled shora, nicméně pro rychlejší a snadnější orientaci na ploše by se volný pohyb kamery hodil, často vám může nějakou dobu trvat, než si uvědomíte, na jaké straně hrací plochy se nacházíte. Obzvlášť když přeskakujete dlouhý pohyb tokenu.

Achievementy – příjemný bonus

Některé věci mě trochu zklamaly, ale co mě opravdu potěšilo, byly achievementy. Nintendo se jich zatím nechopilo, ledaže by je přidalo se spuštěním placené online služby, takže snaha vývojářů se zde cení. Jedná se také o skvělý způsob, jak odemknout nové tokeny. Těch máte na začátku k dispozici 8, dalších 12 lze odemknout. Je trochu škoda, že tokeny se šílenými králíky tu nenajdeme, ani s jinými motivy, třeba Nintendo konzolemi.

Updaty – opravdu pomůžou

Před jedním z nedávných updatů měl herní engine při hře více hráčů opravdu problém udržet stabilní framerate, nebo jste mohli narazit na nekonečnou černou načítací obrazovku, kterou vyřešil jen restart konzole (restart hry nepomohl). Po updatech jsem se s podobnými problémy zatím nesetkal, nebo ne v takové míře. Co mě ale udivuje, je náročnost takové jednoduché hry s ne příliš složitou grafikou. I při hraní na klasické ploché desce bez zbytečných efektů Switch funí jako o život a procenta baterie jdou dolů víc, než by se mi líbilo. Při hraní ve vlaku nebo na dlouhých cestách vám nemusí nutně vydržet baterie. Je ale vidět, že vývojáři si jsou problémů vědomi a pracují na nich, v dalších aktualizacích se třeba dočkáme i optimalizace spotřeby.

Na výlety a cesty

Musím uznat, že snaha vývojářů aspoň trochu oživit klasické Monopoly není úplně marná. Živé desky jsou příjemné zpestření (moje oblíbená je „Haunted Board“) a odemykání tokenů plněním achievementů je skvělá věc. Je škoda vyšší náročnosti na spotřebu a velká škoda je nepřítomnost dalších variant Monopol, třeba se dočkáme v dalších aktualizacích, ale nespoléhal bych na to. Oproti deskové hře tu tak mnoho nového nenajdeme a hra tak asi nejvíc těží z povahy Switche – kdykoliv, kdekoliv, s kýmkoliv. Na hráče stačí jeden Joy-Con, případně jeden Joy-Con pro všechny hráče, takže i když s sebou nemáte dost ovladačů, až 6 lidí si může zahrát a zkrátit tak dlouhou cestu nebo čekání. Ačkoliv hraní na televizi není k zahození, doma jsem vždy raději sáhnul po „analogové“ verzi, nebo třeba zmíněné variantě Empire. V posteli je ale docela fajn hraní online.

Monopoly for Nintendo Switch jsou vším, co byste čekali od klasických Monopol, navíc s vizuálními vylepšeními, jako třeba živé desky. Nelíbí se mi nepřítomnost dalších variant hry a celková náročnost na hardware a baterii. Oceňuji péči vývojářů, achievementy a hraní s upravenými pravidly. Hru bych doporučil těm, kteří často cestují s několika lidmi – i s jedním ovladačem si 6 lidí může užít spoustu zábavy. V obýváku je pořád příjemnější varianta desková, ledaže byste byli sami doma a chtěli hrát s přáteli online.

Kategorie Desková hra Hodnocení recenze
Počet hráčů 1 – 6
3.5/5