Snad každý zná Maria. Je jedním z nejikoničtějších maskotů videoher všech dob a jeho vliv je vidět ve většině her žánru plošinovek. Od první hry této série uteklo mnoho let a došlo ke spoustě inovacím ve videohrách, klasické 2D Mario hry jsou však ve své podstatě více méně stejné. Pravda, v nových hrách máte k dispozici nové pohyby a bonusy (power ups), ale vzhledem ke stáří této série je překvapivé, jak věrné jsou nové hry originálu. Největší inovací posledních let pro tuto sérii byly podle mě 3D Mario hry (nemyslím tím Super Mario Galaxy, ani Super Mario Odyssey, ale hry Super Mario 3D World a Super Mario 3D Land). Na rozdíl od svých větších sourozenců se tyto hry nesnažily být úplně novými a převratnými tituly s novými mechanikami, ale o převedení klasického konceptu Mario her do třetí dimenze, přitom však skvěle zachytily původní kouzlo klasických her. Šlo o dokonalou kombinaci retra a moderny. Přesto, že tyto hry přinesly svěží vánek, klasický 2D styl Maria zůstává stále aktivní. Má v dnešním světě hra, jako New Super Mario Bros. U Deluxe, vůbec nějaký význam, kromě nostalgie?

Mario je zpět!

Jak Deluxe v názvu této hry napovídá, jde o port hry New Super Mario Bros. U z Wii U. Klasická 2D Mario hra. Princezna byla unesena, zachraňte ji, a tak dále, však to znáte. Součástí tohoto portu je i hra New Super Luigi U. a tři další módy, se slušným množstvím vlastních levelů.

Základní část hry, New Super Mario Bros. U, je standardní moderní Mario. Tato série je známá svým skvělým designem levelů a vynikajícím ovládáním a i tentokrát rozhodně tato očekávání doručila. Levely mají často spoustu tajemství, která objevíte až při opakovaném hraní, jako například tajné východy, které vám odemknou další skryté levely, nebo zdi, které jsou jen iluze. Spolu se skvělou hudbou a krásnou grafikou jde o skvělý zážitek. Je však těžké neklást si otázku, zda existence Mario Makeru, hry, ve které si můžete dělat vlastní levely, nebo hrát levely jiných hráčů s Marioplexem možných levelů, nedělá všechny tyto body zbytečné. Pravda, Mario Maker si zatím zahrajete jen na konzoli Nintendo Wii U, ale má vůbec smysl vydávat nové 2D Mario hry, když fanoušci vydávají ohromné množství skvělých nových levelů každý den?

Na obranu této hry musím zmínit, že jsou v ní přítomné bonusy, které třeba v Mario Makeru nemáte, miminka Yoshiho, která jsou také pouze zde, nebo již míněné falešné zdi. To, v kombinaci s poměrně velkou mapou, checkpointy, omezenými životy a minihrami podle mně odůvodňuje stálou existenci této hry. Je to nakonec dost bodů, kterými se levely v New Super Mario Bros. U odlišují od těch z Mario Makeru.

Drobné inovace

Další skvělou věcí na této části hry je přítomnost bonusových levelů po nasbírání veškerých hvězd z každého světa (stejně jako v předchozích hrách, i zde je 8 světů se 3 hvězdami v každém levelu). To dodává mnoho hodin hraní navíc, potřebných ke kompletnímu dokončení hry.

Obtížností patří New Super Mario Bros. U spíš k lehčím plošinovkám. Není těžké nasbírat si dost životů navíc, abyste se vyhnuli obrazovce Game Over, bonusů naleznete dost, hra je velmi spravedlivá a bossové si jsou z velké části v souboji podobní. Myslím, že právě v soubojích by mohla být větší variabilita, ale i tak jsou zábavné. Přítomnost Baby Yosiho je také skvělá, existuje několik barev a každá má unikátní schopnost. Nemůžete na nich sice jezdit, tak, jako na normálním Yoshim, ale to vynahrazují jejich schopnosti, ať je to přeměna v létající balón, rozsvícení temné místnosti, nebo transformace nepřátel do mincí. Malí Yoshíci byli rozhodně mou oblíbenou částí hry.

Dva bratři, dvě hry

Kdyby hra New Super Mario Bros. U Deluxe obsahovala pouze tuhle jednu hru, nebyl bych z ní až tak nadšen. Ale ona naštěstí obsahuje i dobrodružství Mariova zeleného bratra, Luigiho. V New Super Luigi U. není Mario k dispozici. Příběh je stejný, jen je v něm Mario nahrazen Luigim. Mapa světa je také stejná. Ale levely stejné rozhodně nejsou. Nejen, že jsou jinak postavené, ale i ovládání je pozměněné. Vaše skoky jsou zde mnohem vyšší a při dopadech musíte počítat s větší kluzkostí země. Levely jsou také kratší a nemají checkpointy. Celkově mi hra New Super Luigi U. přišla těžší, než New Super Mario U. a její inovace z ní v mých očích dělají lepší hru. Nelze ji ani srovnávat s Mario Makerem, díky jejímu ovládání. Navíc díky ní má New Super Mario Bros. U Deluxe celkem dvojnásobek levelů, což samo o sobě dělá celou hru mnohem lepší.

Zábava na hodiny

Krom Luigiho můžete v obou hrách hrát i za Toada, Toadette a Nabbita. Toadette nejspíš znáte z mnoha memů, které vznikly po jejím ohlášení. Když se dotkne korunky, přemění se v Peachette a pak dokáže pomalu padat. Hlavní rozdíl je však v celkové obtížnosti. Když někdo totiž hraje za Toadette nebo Nabbita, dostáváte místo houbiček s jedním životem měsíce se třemi a máte na každý level víc času. Nabbit je ještě lehčí, protože mu nepřátelé neubližují. Nedoporučuji za ně moc hrát, protože je hra potom opravdu lehká, ale pokud máte s nějakým levelem vážně velký problém, nebo chcete hrát s mladším hráčem, jde o dobrou možnost.

Jestli máte stále obavy, zda má tato hra dost velký obsah, možná vás uklidní přítomnost dalších několika módů. Challanges, Boost Rush a Coin Battle. V Challenges máte levely, ve kterých máte vždy nějakou limitaci (např. nedotkni se země). Postupně se vám budou plněním těchto levelů odemykat další a odemknutí všech vám zabere slušnou chvíli. Boost Rush vám také nabídne spoustu levelů. V tomto módu je musíte projít co nejrychleji. Za vámi se pohybuje konec obrazovky a s nasbíranýma mincemi se její rychlost zvětšuje. Opět zde můžete odemknout další levely. Posledním modem je Coin Battle. V něm hrajete s dalším hráčem/hráči. Snažíte se získat víc mincí než oni a dostat se na konec levelu. Je to jednoduchý mód, který je i přes to celkem zábavný.

Máte-li jen trochu rádi 2D Mario hry, New Super Mario Bros U. Deluxe si užijete. Inovacemi se nepřibližuje k Super Mario 3D World, ani Super Mario 3D Land, ale svou existenci si zaslouží a jsem rád, že tato hra dostala port na Switch. Do této hry pro její kompletní dohrání nasypete tolik hodin, že jej její cena rozhodně spravedlivá. Je to 2D Mario, jak má být, kterého si užije hráč každého věku.

Kategorie Akční, Dobrodružná, Multiplayer, Plošinovka Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Nintendo