Mezi nadšenci do indie her Trine rozhodně není ničím neznámým. Trojice hrdinů se zde ve třech dílech vydává za třišťálem, každý má jiné schopnosti a jen díky spolupráci se jim může podařit dostat se k cíli. Jednalo se o výbornou kooperační hru, která kromě skvělé hratelnosti nabízela i vizuálně krásný a zajímavý fantastický svět. Zmínka o nové hře z tohoto světa mě nadchla, ačkoliv se jedná o typově odlišnou hru. Zatímco v Trinu máte rytíře Pontia, zlodějku Zoyu a čaroděje Amadea v pohledu z boku, v Nine Parchments hrajete za mladé studenty magie v pohledu shora. Všichni navíc umí pouze čarovat, nikdo z nich nemá luk nebo štít a máchat kolem sebe můžete jen kouzelnickou holí. Aby se obě hry ještě více spojily, do nové byl přidán Amadeus, jeden z hlavních hrdinů Trinu, jako odemykatelná postava. Má tento svět ještě co nabídnout, nebo se po třech dílech už vyčerpal?

Zase se neučili na zkoušku

Při spouštění hry si můžete vybrat jednu ze 4 obtížností. Kromě Easy, Normal a Hard je tu ještě Hardcore, která umožňuje odemknout předměty na nižších stupních nedostupné. Následuje obrazovka, kde se mohou lokálně připojit až 4 hráči, stačí ale pouze jeden. Každý si zde může nastavit postavu, jaký klobouk bude nosit a jakou kouzelnickou hůl bude používat. Krátká nahrávací obrazovka s tipem a můžete hrát. Objevíte se na univerzitě, kde vás otevřené knihy informují o herních mechanikách a způsobu hraní, nebo odkazují na příběh. Třeba že jste se na nadcházející zkoušku moc neučili a asi nedostanete za jedna. Kromě těchto textů vás také provází hlas vypravěče – ano, přesně ten stejný jako v Trinu, který hře dodává příjemnou atmosféru. Ještě než dorazíte na zkoušku, můžete si jako kouzelnickou hůl chytit koště nebo najít základní klobouk. U zkoušky samozřejmě všichni studenti nepochodili. Zatímco dostávají vyhubováno od vyučujících, stane se nehoda a všech 9 magických svitků se ztratí. V tomto momentu začíná vaše výprava – musíte najít všechny svitky a přinést je zpět. Odtud pochází název hry – Nine Parchments, tedy devět svitků.

Ve dvou čtyřech se to lépe táhne

Občas dá docela práci zorientovat se

Jak zmiňuje nadpis, samotné hraní trochu připomíná oblíbenou Magicku. S jedním nebo až 4 čaroději procházíte krajinou a potýkáte se s obludkami, které na vás vyskakují. V menu na mapě nebo při načítání vidíte jednotlivé úrovně jako body a boss fighty jako svitky. Zabitím bosse získáte svitek a každý si může vybrat jedno ze tří kouzel. Postupně si rozšíříte svoji knihovnu o kouzla různých typů a elementů, která se každé hodí k něčemu jinému. Ano, kromě mlácení holí (případně koštětem) tu moc jiným způsobem, než kouzly nikoho nezlikvidujete. Máte jich k dispozici širokou škálu typů – plošná, „laser“ a další. Ty můžou být jednoho ze 6 elementů, které se navzájem negují – oheň a led, život a smrt, blesk a pára. Potěší ale třeba to, že kombinací ohnivého a ledového paprsku můžete element páry vytvořit. Každé kouzlo má svůj ukazatel „many“. Jakmile u daného kouzla dojde, musíte přepnout na jiné nebo počkat, až se doplní, abyste jej mohli zase používat. Míření je vyřešeno poměrně prakticky – pravým joystickem otáčíte svou postavou bez ohledu na to, kam zrovna běžíte. Kouzla volíte pomocí L a R z kruhu kouzel, který se ukazuje okolo vaší postavy. V něm si kouzla můžete uspořádat dle libosti tak, abyste měli po ruce ta důležitá. To oceníte při obzvlášť těžkých soubojích, kdy kouzla rychle vyčerpáte nebo se potýkáte s potvorami různých elementů a potřebujete rychle přepínat. Jedná se spíše o kooperační hru – ve více lidech se hraje prostě lépe a je to větší zábava. To, že jeden druhého může oživit se také hodí, navíc se dá lépe strategizovat při soubojích. Aby to ale nebylo v jednom tak těžké, je v single i multiplayeru na 3 prvních obtížnostech Last chance, tedy jakmile všichni padnou, jeden náhodný hráč je oživen, aby mohl pokračovat a oživit své spoluhráče. Hodit se může i blink – teleportování na krátkou vzdálenost, které můžete použít dvakrát za sebou, než se opět načte.

Dohráno? Znovu od začátku!

Během své cesty můžete sbíráním pírek, otevíráním truhel nebo zabíjením některých bossů získávat klobouky a kouzelnické hole. Zatímco klobouky jsou pouze kosmetický doplněk (škoda), každá hůl má jiné vlastnosti a některá se víc hodí například healerovi. Se správnou holí na správném místě jdou také splněním úkolů odemknout nové postavy, včetně zmíněného Amadea z Trinu.

Svoje nepřátele, spoluhráče i sebe můžete zabít různými způsoby

Za plnění achievementů si na jednotlivé postavy můžete odemknout skiny, které kromě jiné barvy mají i jiná počáteční kouzla. Celý systém ještě podtrhuje podobný styl jako má třeba FTL. Hrajte příběh dokola, dokud vše neodemknete. Za dohrání na Hardcore jde získat ještě víc, třeba zvýšení maximálního levelu postavy. To je docela příjemné, jelikož na hraní s kamarády se Nine Parchments opravdu hodí a je tomu skvěle přizpůsobeno. K dispozici je kromě singleplayeru hraní až 4 hráčů na jedné konzoli, kde se obrazovka nijak nedělí, všichni jsou vedle sebe na jednom místě. Potěší podpora jednoho Joy-Con ovladače na hráče – ač to není nějak extra praktické, funguje to a na zábavě to neubere. Dále jde hrát online nebo lokálně bezdrátově s více konzolemi. Všechny hry se vypadají prakticky stejně – procházíte příběh, jdete společně a kdo se příliš vzdálí, neuvidí se na obrazovce. Věci odemknuté lokálním hraní jdou použít v online a naopak, pokud nechcete hrát sami, můžete se připojit ke komukoliv cizímu online. Odemykatelné předměty a postavy si můžete projít v hlavním menu, u postav a skinů také často najdete, jak je odemknout.

Málo příběhu, hodně bojů

Ačkoliv vás hrou provází tu a tam hlas vypravěče, výjimečně i cutscéna, moc příběhu tu nenajdete. Ano, hrdinové spolu občas prohodí pár slov, spíš se to ale děje jen tak mimochodem, žádný vývoj postav tu nečekejte. O to víc vás ale čeká bojů s draky, elektrickými berany a dalšími potvorami. Vlastně celá hra je tak trochu jen o bojích, sem tam si střihnete nějaký vedlejší úkol, po něm na vás opět budou čekat obludy. Naštěstí musíte hlídat správné elementy kouzel a jaký typ se hodí použít, protože jednodušší styl by byl nuda. Nedostatek příběhu ale trochu kompenzuje opět krásné herní prostředí. Cestu tak lemují svítící květiny a jiné fantastické rostliny. Navíc na vaší cestě procházíte různými prostředími – od hor přes zahrady až do hlubokých dolů, kde se svezete na vozících na uhlí. Občas je hezké zastavit se a kochat se krajinou nebo se snažit projít svítící kytkou, zatímco si myslíte, že se jedná o pírko.

Krásná krajina nabídne i přírodní gejzírový výtah

Během hraní dost možná budete často padat z útesu, ať už nepozorností, neviditelností díry, nebo jen nevypočítaným teleportem. To mohli vývojáři přeci jen trochu ošetřit, hrací plocha je občas opravdu malá a při více hráčích se snadno člověk splete a chvíli sleduje postavu spoluhráče místo té svojí. Rád bych ještě doplnil, že hra běží v 30 fps v handheld i TV módu, nikdy jsem ale nezaregistroval záškuby. Načítání je poměrně rychlé a jen zřídka se glitchnula mrtvá postava, která pak chvíli poskakovala po obrazovce. Použitý engine je ten stejný jako u verzích pro jiné platformy a v jednom z rozhovorů s vývojáři jsme se dozvěděli, že se nejedná o port hry, ale přidání podpory do celého enginu. Další hry od tohoto studia tak nejsou nereálné, ba naopak jsou spíš pravděpodobné. Případné DLC s dalším obsahem do hry prý údajně také není vyloučeno, zatím však není plánováno. Chcete-li si hru sami vyzkoušet, v Nintendo eShopu je zdarma stažitelné demo, které, ač se v detailech mírně liší od finální verze, dokáže udělat dostatečný obrázek o tom, jaká hra je.

Frozenbyte opět dokazuje, že kooperativní hry umí. Podobně jako dříve i teď je to větší zábava ve více lidech a možností je k tomu hodně – lokálně na jedné nebo více konzolích, online a také jen s jedním Joy-Con ovladačem na hráče. Moc se mi líbí herní prostředí nebo systém elementů a kouzel, který není nudný. Talentové stromy, odemykatelné předměty a postavy jsou další skvělou věcí, která vás může motivovat k postupu i poněkolikáté. Některé souboje budou občas trochu výzvou, na některý z dalších pokusů se ale přeci podaří. Možná se může zdát cena mírně vyšší, než by člověk čekal od hry, která je téměř jen boj, jakmile si ji ale zahrajete ve více lidech, pochopíte. Nine Parchments je prostě kvalitně udělaná hra, ať už ji zvolíte na hraní se sourozenci, spolužáky při přestávce či partou lidí online, neuděláte chybu.

Kategorie RPG Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Frozenbyte