Není žádným tajemstvím, že Nintendo Switch zatím nemá oproti konkurenčním konzolím velké množství exkluzivních her. Her na eShopu sice najdete mnoho, ale do značné míry jde o porty starších her. O to lepší je tedy fakt, že jsme na tuto konzoli dostali titul, jako je Octopath Traveler. Těšil jsem se na jeho vydání od původního oznámení během loňského Nintendo Directu, ve kterém byla hra ohlášená. Zasloužila si tato hra hype, který ve mne vybudovala?

Pixel Art v moderním pojetí

Octopath Traveler je hra žánru JRPG, která vás na první pohled zaujme svými vizuály. Žijeme v době, kdy nové AAA hry tohoto žánru mívají luxusní grafiku a překrásné cutscény, jako by byly vytržené z nějakého anime. Pixel Art je sice překrásný typ umění, avšak je svým způsobem zastaralý. Většinou bývá ve hrách využit převážně pro pocit nostalgie. Octopath Traveler se však pokusil Pixel Art zmodernizovat. Tato hra propojila nostalgii s moderní hrou, efekty, které trochu připomínají sérii Paper Mario, ve které máte taktéž 2D sprity ve 3D světě, ovšem Octopath Traveler je 2,5D hra. Máte při ní pocit, že hrajete hru z 16bitové éry videoher, zatímco mechanikami a efekty je vám stále připomínáno, že jde o hru z dnešní doby. Jednoduše řečeno, vizuály hry nespoléhají na nostalgii hráče, místo toho propojují nejlepší prvky starých her a těch nových.

Abych vám trochu přiblížil pocit, který z těchto vizuálů budete mít, představte si knihu s pop-up obrázky. Kdykoli otočíte stránku, čeká na vás další skvělý papírový obrázek předělaný do rozměru s hloubkou. Tento pocit máte i zde, jen místo otáčení stránky vám stačí udělat krok. Pocit pop-up obrázku je nejsilnější, když se nacházíte v budovách, díky skvěle užitým efektům hry.

Bylo mi trochu překvapením, že hra neměla již zmíněné cutscény, čekal jsem aspoň obličeje ukazující emoce postav v dialogových okýnkách. Není to na hře vada, spíš jen zajímavé rozhodnutí. Jestli jste nevyrůstali s JRPGčkama již zmíněné 16bitové éry, poznáte, co na těchto hrách bylo tak imponující.

Absence častějších detailních portrétů postav by mi možná vadila, kdyby nebyl dialog hry tak skvělý, jaký je. To, v kombinaci se skvělým mluveným slovem (které můžete přepnout na japonštinu, jestli preferujete původní dabing) a příběhy hry vám umožní si postavy představit dost dobře i bez portrétů.

Dobré propojení

Mou největší obavou u této hry byla přítomnost několika příběhů. Nelíbí se mi, když se hry skládají z mnoha menších částí, které jsou dohromady jen ledabyle slepené, ať už je to sbírka náhodných miniher bez společného motivu, která dohromady tvoří párty hru, nebo je to hra, která slibuje mnoho herních žánrů a tím vlastně několik her v jedné, což je jen výmluva pro absenci hlubšího příběhu a přítomnost špatně provedených mechanik. Z mé zkušenosti bývají hry, co v sobě slibují mnoho něčeho, špatně provedené a odfláknuté. A 8 příběhů v jedné hře mi tak celkem znělo. Naštěstí je Octopath Traveler výjimka k tomuto pravidlu, a to hned z několika důvodů.

Asi nejpodstatnějším je propojenost jejího světa. NPCčka vám neustále připomínají, že jste součástí něčeho většího. Často narážíte na náboženství, které obyvatelé království vyznávají, slýcháváte o rytířích, kteří za něj bojují a dovídáte se o historii, která ovlivňuje do nějaké míry každé město, na které narazíte. Zároveň objevíte i pár postav, co odkazují přímo na činy ostatních protagonistů. Díky tomuto propojení nebudete mít pocit, že jsou zkušenosti vašich postav pro tento svět irelevantní.

Tím však neříkám, že by nebylo pěkné mít v této hře nějaký mnohem hlubší příběh, jen, že to v ní nevadí. Víc než cokoli je to jen nezvyk hrát hru, ve které nejde o apokalyptické ohrožení světa, ale jen o menší osobní trable a příhody lidí této hry. Již jsem zmínil, že je dialog ve hře fantastický. Příběhy jsou to sice menší, ale jsou velmi silné. Objevují se v nich srdceryvné motivy a témata, která jsou skvělým odrazem skutečnosti. Proto hře dokáži kompletně prominout nepřítomnost nějaké velké hrozby, byť je to pro mě celkem nezvyk v tomto žánru. Na druhou stranu je to příjemné osvěžení po těch všech záchranách světa, za což si hra zaslouží nějaké plusové body.

Nezapomenutelná cesta

Jméno této hry se vám může zdát na první pohled trochu zvláštní, ale při hraní ho velmi rychle pochopíte. Cestovatel osmi cest. A cestovat budete skutečně dost. Mapa hry je dost velká a její průzkum je velmi zábavný. Sice si po návštěvě města odemknete možnost fast travel, ale cestování je tak velkou součástí hry, že vám silně doporučuji tuto možnost nevyužít. Sice je hra pak podstatně delší a vás budou čekat časté návraty do jistých lokací, ale budete se díky tomu cítit jako velcí dobrodruzi, což je pocit, který tato hra ráda podporuje.

Během vašeho putování také samozřejmě narazíte na velké množství side-questů. Jsou zajímavé, ale ne podstatné. Dostáváte za ně hlavně příjemné odměny, které vám poslouží jako motivace pro hraní, ale nejde o aktivitu, kterou musíte provádět.

Co by bylo JRPG bez soubojů? Je normální, že každá hra mívá svou vlastní mechaniku, kterou je unikátní, u Octopath Traveler je tomu taktéž. Zápasy jsou řadové, čímž myslím, že nejsou časově ovlivněné, jako tomu bylo třeba ve hře Chrono Trigger. Unikátní je zde obrana nepřátel, která snižuje sílu vašich útoků. Není však těžké ji prorazit, protože po použití efektivního druhu útoku se vám tato slabina zobrazí. Když narazíte na stejný druh nepřítele, jehož slabinu jste již porazili, uvidíte ji i u něho.

Jako u většiny her svého žánru je i u Octopath Traveler vhodné aspoň trochu sbírat zkušenosti. Tato hra je však zajímavá způsobem, jakým vaši sílu omezuje, aby se nestala příliš jednoduchá. Nepřátelé jsou totiž silní podle průměrného levelu vaší skupiny. Neškálují se nekonečně, takže když dost grindíte, stejně budete silní, ale potrvá vám to déle, nežli ve většině hrách. Díky častému cestování není grindování ani příliš zapotřebí, ale pro takové fanatiky, jako jsem já, jde o tradici, kterou vždy v těchto hrách dodržuji. Pokud jste na grindovaní ale příliš líní, nezoufejte. Je totiž šance, že narazíte na nějaký druh příšery Caita, která vám po zabití dá velké množství zkušeností. Je to jen takový skvělý způsob, jak vaši píli odměnit (pokud vám tedy před zabitím neuniknou, jak mívají ve zvyku).

Octopath Traveler je jedno z nejlepších JRPGček, které jsem kdy hrál. Jestli jste nikdy nehráli hru tohoto žánru, silně vám doporučuji začít zde. Kombinace skvělých vizuálů, povedených dialogů a skvěle fungujících mechanik z této hry dělá must have pro milovníky těchto her a jednu z nejlepších her na konzoli Nintendo Switch, jakou jsem hrál. Je vidět, že do ní šlo mnoho úsilí a ani po více než 50 hodinách hraní jsem se při ní nezačal nudit. Jestli si chcete za tyto prázdniny koupit jednu hru, jděte do Octopath Traveler.

Kategorie Dobrodružná, RPG Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Square Enix