Jako člověk, který rád hostuje nebo se účastí herních dýchánků, považuji Nintendo Switch za nejlepší párty konzoli na trhu. Díky možnosti hraní na cestách si tak ve více lidech zahrajete při jízdě ve vlaku nebo pod širákem při letním kempování. Vždy jsem ale čelil malému problému – absenci multiplayerových kooperativních her. Když nepočítám Snipperclips, hru kterou Nintendo vydalo se začátkem cyklu Nintendo Switch a později téhož roku dokonce znovu s novým obsahem, těch dobrých a opravdu zábavných je k dispozici jenom troška. Jednou (ne-li úplně nejlepší) z nejlepších kooperativních her vůbec, které jsem měl možnost okusit, je bezpochyby i provařené Overcooked. Vtipná, chaotická a občas i šílená arkáda o vaření, kterou si statisíce lidí oblíbilo a díky portabilitě Switche se stále otevírá novým hráčům, byla zdárným příkladem pořádné kooperativní hry. Nebylo tak vůbec překvapením, že na letošní výstavě E3 anglické studio Ghost Town Games a vydavatel Team17 spojili síly s Nintendo a vyrukovaly s pokračováním, které právě vyšlo. Jak si vede oproti svému předchůdci a co přináší nového? Je titul pořád stejně tak zábavný? Na to vše a ještě více se pokusím odpovědět v dnešní recenzi.

Opětovná záchrana Cibulového Království

Příběh nového dílu je stejně tak roztomilý jako předtím a svým ostrovtipem nastavuje velmi vysokou laťku pro celou hru (pozn. red.: filmoví znalci při hraní pocítí jistou podobnost s legendární filmovou sérií The Evil Dead). Po odvrácené masokalypse způsobené obří špagetovou příšerou se Cibulový král, Onion King, snaží se svým věrným kumpánem, psem Kevinem, obnovit říši a rovnováhu. Jednoho dne však králi padne do rukou kuchařka Necro-nomnom-icon, která slibuje prosperitu a nová jídla pro království a všechny podané. Při čtení a přípravě receptu se však něco zvrtne a místo slíbené hojnosti povstane z mrtvých armáda Unbreadů, tedy nemrtvých chlebů, a začnou království terorizovat. Do služby jste povoláni vy, případně vy a vaši kamarádi, abyste prošli důkladnou zkouškou týmové práce a pomocí nově získaných kuchtících schopností vrátili svět do normálu. Příběh je samozřejmě velmi průhledný a nenabízí nic překvapujícího, ale přesto vám skrze vyprávění a zasazení do děje vykouzlí úsměv na tváři. A pokud ne, nezapomeňte, že je tu ještě Kevin. Psy má přece rád každý!

Ve hře hrajete za kuchtíky, kde od samotného výběru surovin až po vydání jídla plníte objednávky ukázané v levém horním rohu obrazovky. A to samozřejmě předtím než vyprší čas. Objednávky se objevují náhodně a daná jídla se mění level od levelu – jednou můžete připravovat jen burgery, jednou jen burrito a jedenkrát si v rámci jedné úrovně vyzkoušíte přípravu několika různých jídel naráz. Stejně jako v reálné kuchyni musíte sáhnout pro suroviny, nakrájet je, dáte je vařit (nebo péct, nebo smažit apod.), zkompletovat objednávku a vydat dlabanec zákazníkovi. V některých levelech dokonce musíte po zákaznících umýt nádobí. Objednávky se do konce časového limitu stále náhodně objevují, a pokud některé nestihnete nebo je pokazíte, přijdete o drahocenné body a možnost tak získat tří hvězdičkovou reputaci úrovně.

Jako každé pokračování původní hry, nabízí i Overcooked 2 stejné herní mechanismy jako jeho předchůdce a pokračuje v tom, co první díl dělalo tak skvělý a tvůrci se to samozřejmě nebojí okořenit něčím novým. Jednou z prvních novinek, kterých jste si už v traileru mohli všimnout, je možnost házení surovin. Házet jdou jen suroviny v syrovém stavu a zdá se mi, že právě na házení je většina úrovní založená. Při hodu navíc ušetříte drahocenný čas, protože nakrájené maso můžete hodit přes pult přímo na pánev, rýži zase přímo do hrnce a tak dále. Dalším úžasným překvapením je několik nových receptů, včetně sladkých jídel jako dorty nebo palačinky, noví kuchtíci, jako např. ptakopysk, krokodýl nebo mimozemšťan a také vyjádření více emocí (to se hlavně hodí v multiplayeru). Za zmínku také stojí upravená pestrobarevná grafika a skvělá hudba, která se ani postopadesáté neomrzí. V neposlední řadě se hra chlubí úrovněmi, kterých je celkem 47, tedy o dost více než u předchůdce (nemluvě o tom, že se vývojáři na stránkách prokecli o tom, že se hře chystají i po vydání stále věnovat – vůbec bych se tedy nedivil, kdybychom se stejně jako u prvního dílu dočkali několika DLC). Další novinkou jsou i tzv. dynamické kuchyně, které se v průběhu jedné hry mění. Začínáte tak třeba v letícím balónu, kde pro hosty připravujete saláty, a když během pár minut spadne na zem a strhne půlku cizí restaurace, stáváte se šéfkuchaři tam a připravujete sushi.

Cibulový Král oslavuje vítězství!

Multiplayer a další módy

Hru si kompletně zahrajete v singleplayeru, kde se objeví dva kuchaři, mezi kterými si přepínáte. Všechny kuchyně jsou uzpůsobeny tak, aby se dali hrát min. ve dvou kuchařích, takže pokud nepočítáme kopec srandy, o nic nepřijdete. Více si jí ale samozřejmě užijete na gauči s kamarády, a pokud nikdo z nich nemá zrovna čas, můžete vůbec poprvé skočit i do online multiplayerového lobby. A pokud máte víc kamarádů se Switch konzolí a vlastní také hru Overcooked 2, můžete dokonce každý hrát na své díky bezdrátovému multiplayeru. Mně při zkoušení čekali drobné problémy s připojením, kdy se vůbec nepodařilo navázat spojení nebo během hry docházelo k drobným výpadkům a zpoždění, které ve výsledku zapříčinilo nežádoucí skóre.

Z minulé verze se také vrací hráči oblíbený mód Versus, kde můžete až ve čtyřech hráčích skočit do kuchyně a bojovat o kuchtíka dne, a Arcade, kde můžete bez příběhu skočit rovnou do nějaké kuchyně a zahrát si. To se hodí, obzvlášť pokud nechcete procházet dialogové části příběhové kampaně, ale prostě si rychle zahrát. Vývojáři na konkurenčních platformách zakomponovali i možnost hlasového chatu, v Nintendo Switch verzi však tato možnost chybí a autoři doporučují využívat externí aplikace. Je škoda, že volání pro tuto hru není obsaženo v Nintendo Switch Online aplikaci na mobilních telefonech, stejně jak to má např. Splatoon 2.

Overcooked 2 je perfektním pokračováním původní hry a nejlepší kooperativní hra na Nintendo Switch vůbec. Kombinuje prvky šílenosti se skvostem a svým vtipným podáním zaujme všechny věkové generace, navíc vše v nádherném kabátku. Jednotlivé úrovně jsou dobře nadesignované a výborně spolu fungují. Rozhodně doporučuji všem, kteří hledají nějakou párty hru a všem nově sezdaným párům. Pokud se totiž nepohádáte tady, tak už nikdy. 🙂

Kategorie Arkáda, Párty hra Hodnocení recenze
Počet hráčů 1 – 4 hráči
4,5/5