„Já chtěl bych být ten nejlepší, jak nikdo přede mnou. Tu zkoušku musím zvládnout sám, a trénink je věc má!”

Tato část ikonické písně rezonuje v hlavách mnohým fanouškům pokémonů již téměř třicet let. Když se v mysli vracím do svého dětství, kdy jsem sedával na zahradě s Game Boyem Color a toulal se regionem Johto, ani ve snu by mě nenapadlo, že o mnoho let později budu dělat něco podobného. Že je Pokémon fenomén mi bylo jasné hned, ale že vydrží tak dlouho, to ne. A vida! Teď je mi třicet, sedím ve vlaku, v rukou mám Nintendo Switch a toulám se po regionu Galar.

Region Galar je zemí, do které vás zavede nejnovější přírůstek v herní sérii Pokémon. Po minuloroční herní odbočce (Pokémon Let’s Go Pikachu/Eevee) je Sword a Shield, jak se nové díly nazývají, plnohodnotným pokračováním série. To víceméně znamená, že hra v konceptu zajíždí zpět do starých známých kolejí, na které nabaluje různé zajímavé novinky. Nezměnil se cíl hry ani základní mechaniky. Tedy stát se mistrem pokémonů. K tomuto cíli, resp. titulu, vedou v podstatě dvě cesty. Pochytejte všechny pokémony a porazte v zápase místní šampiony. Jako obvykle z kraje hry získáte jednoho z trojice startovacích pokémonů jako svého prvního věrného parťáka a vydáte se i se svým kamarádem-rivalem na cestu skrz jednotlivá města a divočiny. Tam chytáte nové a nové přírůstky do pokédexu, bojujete s dalšími trenéry a ligovými trenéry na stadionech pomocí klasického tahového soubojového systému a šplháte na vrchol. Samozřejmě nechybí ani příběhová linka, která se točí okolo legendárních ochránců regionu Galar a fenoménu Gigantamaxing, o kterém se dočtete níže.

Zatímco první díly série zasazovaly jednotlivé regiony do různých prefektur Japonska, další série si vybraly pro inspiraci rovnou celé státy. Byla tu Amerika (Unova v Black & White a jejich druhém díle), romantická Francie (Kalos v X a Y), prosluněná Havaj (Alola v Sun a Moon) a poslední díl nás zavede na upršené Britské Ostrovy. Z prvních trailerů vypadal region Galar zajímavě, ale rozhodně mě nezaujal tolik jako Alola z předchozích dílů. Po hraní jsem ale Galar vyhodnotil jako ten dosud nejkrásnější z celé série. Atmosféra inspirována průmyslovou revolucí, viktoriánskou architekturou i britským venkovem na vás dýchá ze všech stran. Samozřejmě tomu hodně pomáhá nová grafika, ale jednotlivá města jsou díky mnoha detailům konečně živoucí. To je něco, co ostatním dílům scházelo. Je tu mnoho drobných, za to působivých detailů. Lidé ve městech chtějí více vyměňovat, více obchodují, více rozdávají, někteří vám dokonce i zadají úkol. Někdy se dokonce změní dialogy nebo monology jednotlivých postav na základě vývoje hry. Jako příklad uvedu moje oblíbené Stow-on-Side, malé horské město, které je unikátní svými nástěnnými malbami/sochami na kterých staví svou turistickou ekonomiku. Atmosféra regionu Galar je také skrz na skrz prosáklá britskou fotbalovou kulturou. Na stadiony se chodí v dresech ne nepodobných těm fotbalovým a tým záporáků jsou prostě pokémonoví hooligans, kteří škodí ve prospěch jiného trenéra, svojí favoritky Marnie.

Asi nejzajímavější novinkou celého titulu, která propojuje jednotlivá města a je unikátní pro region Galar, je Wild Area – Divočina. Jsou to obrovské uzavřené lokace, ve kterých můžete chytat pokémony, mění se zde počasí a tím i jejich výskyt. To zajímavé je ale to, že se zde můžete pohybovat a využívat rozhlížení díky volné kameře. Ta kompletně mění pocit z hraní a po přechodu do měst jsem se neustále snažil pohybovat pravým analogem, abych se mohl pokochat městem z jiného úhlu. Je to velmi návykové. Doufám, že Wild Area byl zároveň test pro budoucí generace a v příštím díle se jí třeba dočkáme pro celou hru. Divočina je navíc unikátní ve výskytu jiných reálných hráčů, pokud jste připojeni online. Sice s nimi nemůžete nijak moc komunikovat, ale dodávají lokaci pocit živosti a navíc je můžete využít ke skupinovým bojům (Max Raid Battle) proti Gigantamax pokémonům. Po divočině i mimo ni se v trávě potloukají různé druhy pokémonů. Někteří se klidně pasou, jiní jsou agresivní a bez varování na vás zautočí. Lze také narazit na velmi silné jedince, kteří pro vás na dané úrovni mohou představovat přímo nepřekonatelnou výzvu. Díky nim působí divočina jako divočina.

Na poli soubojového systému nelze mluvit o velkých změnách. Klasický tahový systém, jaký můžeme znát z předchozích dílů. Jedinou výraznou novinkou je používání fenoménu Gigantamaxing, který je také unikátní pro region Galar a točí se kolem něj příběh tohoto dílu.  Těžko říct, jestli se tvůrci inspirovali anglickou pohádkou Jack and the Beanstalk, ale v novém díle se vyskytují pokémoní obři. Ve zkratce je Gigantamaxing proces, kdy pokémon dočasně změní svou velikost do gigantických rozměrů a v některých případech do proměny zahrne i podobu. Podobně jako region Galar ve mně ani tato novinka nevyvolávala žádné velké vzrušení, možná dokonce naopak. Po vyzkoušení jsem ale rychle změnil názor. Max Raid Battle, do kterých se můžete zapojit s dalšími třemi hráči, jsou náročné a zábavné a po klasických soubojích jde o další možnost, jak ve hře trávit čas. Doupata s těmito pokémony naleznete rozesety po celé Wild Area. Některé jsou v jednu chvíli aktivní, jiné naopak ne. Do soubojového systému pak přinášejí silný prvek, který dokáže zahýbat s výsledkem zápasu, ale neznamená automaticky obrovskou převahu, kterou jsem pociťoval při využívání Z-Moves a Mega evolucí, které byly ekvivalenty Gigantamaxingu v předchozích titulech.

Hráče jistě potěší nové metody, jak trénovat pokémony. Kromě klasického grindování zkušeností můžete posílat pokémony do práce (Poké Jobs). Tam získají zkušenosti a taky nějaký ten peníz pro vás. Nejrůznější zakázky naleznete v počítači v pokémonovém středisku. Pokémoni se mohou podílet na stavebních pracích, vaření, výrobě sítí a mnoha dalších. Dalším způsobem, jak s pokémony trávit čas, je rozbalení stanu. Nový herní prvek, kde si můžete s pokémony hrát a vařit jim chutné pokrmy v jednoduché minihře s kotlem. Vařením a krmením pokémony léčíte a zároveň pro ně získáváte další zkušenostní body. Velmi oceňuji přidání těchto prvků, především Poké Jobs, protože tímto způsobem mohu svoje bojovníky trénovat i pasivně, když jsem např. v práci a nevěnuji se hraní. Stan je navíc skvělou pomůckou, pokud jste v divočině a zapomenete nakoupit důležitá léčidla. Zároveň jsou to dobré způsoby jak si ve hře vydechnout po úmorném grindu nebo zápasech.

Samozřejmě vše není úplně perfektní. Ačkoliv jsem si průchod divočinou velmi oblíbil, působí Wild Area oproti městům trochu prázdněji, což ještě není takový problém. Horší je technické zpracování při přechodu do online režimu. Tam se hra umí zacukávat, postavy jiných hráčů vyskakují nepříjemně odnikud a také se zasekávají. Není to něco, co by vám vyloženě kazilo zážitek, ale přehlédnout se to nedá. Na hře mě také občas štvaly absolutně nesmyslné, a především zbytečné dialogy. Např. ten, kdy mi postava oznámila, že mě teď dovede ke stadionu, který stál hned vedle nás. V roce 2019 bych také očekával, že systém online soubojů a výměn pokémonů s kamarády bude jednodušší bez nutnosti používání nesmyslných párovacích kódů, nicméně stále je tu najdeme. Vytknul bych také absenci dabingu. Dosavadní díly pokémonů se bez namluvených pasáží obešly, nicméně v posledním díle je znatelný, především technický důraz (více cutscén, více rozhovorů a vyprávění od hlavních postav) na narativní složku hry a ticho, které postavy z úst vydávají, působí někdy až otravně. Ocenil bych nadabování alespoň hlavních postav.

Zajímavostí je, že vydání tohoto dílu provázela celkem velká kontroverze, která byla v určitých případech fanoušky vyhrocená do úplného extrému. Někteří z řady těchto „fanoušků” pohřbívali titul ještě před vydáním kvůli leakům a pěli na něj nepěkné ódy. Mnoho výtek směřovalo k absenci National Pokédexu. Ve hře je „pouze” 400 druhů pokémonů a chápu, že někoho může mrzet, pokud tam nenajde svého oblíbence. Na druhou stranu je to skvělá příležitost, jak se věnovat jiným typům než těm, které používáte nejčastěji. V regionu Galar je mnoho nových pokémonů a také mnoho nových galarských forem starých pokémonů, takže je rozhodně z čeho vybírat. Pokud se podívám na délku hry, tak ani v té nevidím problém. Samozřejmě pokud chcete, hru dokážete proběhnou rychle. Já po 25 hodinách získal čtvrtý odznak a nachytal okolo 90 pokémonů… Velká výtka směřovala také proti obtížnosti. Ruku na srdce – pokémoni nikdy nebyli obtížnou hrou, ale zdá se mi, že v posledním díle jsou souboje o něco náročnější. Častokrát jsem hru procházel pouze s jedním silákem a bez větších problémů vítězil. V tomto díle jsem musel pokémony střídat a často léčit. Jednou v souboji s NPC jsem byl dokonce poražen úplně, z čehož jsem byl trochu v šoku. To se mi nestalo hodně dlouho.

Také chytání pokémonů bylo občas náročnější. V mnoha případech ani po únavě pokémona na samou hranici možností, uspání nebo paralyzování nestačilo a spotřeboval jsem mnoho pokéballů. Co tímto chci na závěr říct? Rozhodně vám nedoporučuji se těmito hlasy úplně řídit a dejte raději na recenze nebo rady hráčů, kteří díl vlastní a věnovali mu čas a zkuste si udělat obrázek skrz ně. Většina těchto nejhlasitějších negativních komentářů pochází od nejkonzervativnějších fanoušků a nelze jim přikládat velkou váhu – pokud ovšem nepatříte mezi ně.  Osobně si myslím, že Pokémon Sword a Shield je jedním z nejlepších dílů celé série. Hra je přístupná jak novým hráčům díky drobným přeskočitelným tutoriálům, tak i ostříleným matadorům, protože je věrná svým kořenům a do hry přináší pouze nové prvky, které nenarušují hlavní soubojové mechaniky. Galar je překrásný živoucí region se spoustou pokémonů k pochytání a mnoha dalšími drobnostmi, se kterými můžete trávit čas. O kompetitivním hraní jako endgame obsahu ani nemluvě.

Jeden z nejlepších dílů celé pokémoní série, který přichází s novými prvky, jako jsou otevřené lokace Wild Area, herní mechanikou Gigantamaxing, překrásnou a živoucí atmosférou regionu Galar a samozřejmě mnoha pokémony, které je nutno pochytat. Takže neváhejte a Gotta Catch ‚Em All!

Kategorie Dobrodružná, RPG Hodnocení recenze
Počet hráčů 1, 1-4 (Online), 1-8 (Local)
4/5