Zabíjení zombíků je dlouholetou tradicí ve videohrách. Není žánr, který mám radši, když se chci cítit jako akční hrdina. Na Radiation Island jsem narazil ve chvíli, kdy jsem měl chuť na nějakou zombie hru s otevřeným světem. Splnila tato hra má očekávání?

Člověk nebo opice?

V Radiation Island hrajete za japonského vědce během druhé světové války. Po nezdařeném experimentu jste zaseklí na ostrově, kde se musíte vypořádat s jeho důsledky. Je to hra o přežívání, ve které si můžete stavět přístřešky a pěstmi zabíjet i hordy vlků (zombíky bohužel ne, věřte mi, zkoušel jsem to). Představte si brutálnější Minecraft, ale v reálnějším světě, bez dolování a s grafikou jen o trochu lepší, nežli měly pozdější hry na konzoli Nintendo 64.

Většinou se snažím, aby grafika hry příliš neovlivnila mé hodnocení hry, ale Radiation Island je výjimka. Váš prožitek ze hry bude totiž přímo ovlivněn vaším postojem k její grafice. Otázkou je, zda se díky ní budete nepřetržitě řehtat, nebo brečet. Nejen, že má tato hra opravdu ubohé vizuály, ale také má nesčetné množství grafických glitchů.

Můžete hru hrát ve first nebo third person modu, ale jestli si tyto glitche chcete pořádně užít, rozhodně hru hrajte z pohledu třetí osoby. Díky tomu například zjistíte, že váš japonský vědec se mutaci z radiace, která se na ostrově nachází, úplně nevyhnul. Buď to, nebo je tento vědec výsledek experimentu, ve kterém se genetickými modifikacemi vytvořil hybrid mezi člověkem a opicí, jakási degenerace z druhu Homo Sapiens. Poznáte to nejen pohledem na vaši postavu, ale především při skocích. Nutno také podotknout, že náš hrdina má také velmi unikátní styl mlácení pěstmi. Nejspíš jde o kombinaci rapu a náhodného mávání. Ať je to jak chce, jde o smrtící útok.

Dalším zábavným grafickým glitchem je pohyb po kopcích. Bude se vám z něj motat hlava, protože protagonista moc nerespektuje zákony fyziky. Přitom ale můžete z kopce spadnout, dokonce můžete přijít i ke zlomenině, na kterou můžete i zemřít (ne, že by byla viditelná, jen budete u životů vidět její symbol). Radiation Island má více glitchů, ale tohle byly mé nejoblíbenější.

Smrt je vysvobozením

Jak už jsem zmínil, ve hře máte u životů při některých zraněních symbol. Ten určí, jaký typ zranění máte (můžete jich mít vícero naráz) a podle toho ho můžete vyléčit. Krom toho si také musíte dávat pozor na hlad, jelikož i ten je neustálým nebezpečím. Ve většině hrách o přežívání byste se tedy nejspíš snažili zůstat nasyceni, ale Radiation Island není většina her. Radiation Island prosazuje inovaci. Co je výhodnější, než trávit čas hledáním potravy (kterou není až tak těžké najít)? Smrt. Ano, skutečně. Ve hře, jako je třeba Minecraft, pro vás smrt znamená ztrátu veškerých věcí ve vašem inventáři, což je pochopitelně velmi nežádoucí, a ve hře Don’t Starve znamená smrt kompletní nový začátek. V Radiation Island smrt znamená plné zdraví, vyléčení ze zdraví ohrožujících stavů a doplnění nasycení. Penalta za smrt? Ztratíte předmět, který jste drželi v ruce. Vaše postava může nosit i oblečení, ale o to nepřijdete. A tento předmět si můžete chvilku před smrtí prostě unequipnout. Takže vám smrt nakonec přináší opravdu velkou spoustu výhod.

Neprojdeš dál!

Cílem v Radiation Island je deaktivovat elektrické sloupy na několika ostrovech, ale popravdě jsem se nedostal ani k jedné. Sice jsem právě poukázal na absurdní jednoduchost této hry, ale jejím dalším problémem je děsivá nevyváženost v obtížnosti. Zbraně v této hře nezískáte jednoduše a používáním se vám rozbijí. Třeba pistoli si vyrobit nemůžete. Musíte doufat, že nějakou najdete. Už jen tohle je pro hru se zombíky trochu problém, ale teď si k tomu připočtěte hordy krokodýlů, kteří se proti vám vyřítí po přiblížení k prvnímu sloupu. K této prekérní situaci si teď ještě připočtěte bojový systém horší než ze Skyrimu a výsledkem je… velmi malá motivace pro uskutečnění cílu hry. Kdyby hra měla nějakým způsobem podaný klasický systém levelů, v rámci kterého byste se zabíjením živočichů sbírali zkušenosti a zlepšovali se, dávala by tato překážka smysl. Ale místo levelů máte jen deník, podle kterého máte postupovat, abyste byli optimálně připravení na všechny výzvy této hry. Také máte již zmíněné craftování, které funguje jako jakýsi systém levelů, jelikož musíte mnohokrát pro získání nového předmětu získat jednodušší předmět. Je to sice pěkné, jen je škoda, že musíte bojovat najednou proti hordám nepřátel se špatným ovládáním! I kdybyste měli dobré oblečení, které vám zvýší dostatečně obranu (na což je potřeba kůži z krokodýlů, kteří jsou v hordách a tudíž potřebujete dostatečnou obranu, kterou vám dají krokodýli a motáme se v kruhu…) a navíc měli s sebou v dostatečně upgradovaném inventáři velké množství léků na životy i statusy, výsledek by vám za to nestál. Jen na poražení prvního sloupu byste potřebovali dát do této hodiny času a úsilí, které rozhodně nestojí za to.

Neusnete

Při hraní také budete narážet na kousky příběhu, což je asi jediná povedená část na této hře. Ne, že by se jednalo o skvělý příběh, ale dává hře trochu pocit záhady.

Tento pocit získáte taktéž po dnech hraní a po dostavění slušného obydlí poblíž pobřeží, kde jste hru začali (ti krokodýli mi nedali moc prostoru na výběr), jakmile zjistíte, že vám zmizela postel. A dny nemyslím herní čas. Po dnech přípravy na misi za území krokodýlů byla má výprava prudce utnutá, díky ztracené posteli. Když se vám tohle stane za hru jednou, jste otráveni. Ale když se vám to stane asi čtyřikrát, přestanete hru už hrát. Nevím, jak se tento glitch aktivuje, ale podařilo se mi to omylem vícekrát, než by bylo obvyklé.

Radiation Island není dobrá hra. Dokonce je celkem špatná, až to té míry, že v ní naleznete i značnou míru pobavení. V žánrech, kterými se hra prezentuje, hra totálně selhala, ale jestli si dokážete hru ironicky užívat, nudit se při ní nebudete. Je opravdu škoda, že se neprezentovala jako rage game, nebo komická. Tak jak je, je tato hra však bohužel, podobně jako její jméno, radioaktivní. Přibližte se k ní jen po dostatečné přípravě.

Kategorie Akční, FPS, Dobrodružná, Hodnocení recenze
2/5
Vývojář Atypical Games