Nintendo má za sebou řadu různých produktů, které měly za úkol hráče dostat z pohodlí gauče a rozpohybovat je. Jednoznačně nejznámějším je hra Wii Fit. Fenomén, který prostřednictvím Wii Remote ovladačů a balanční podložky dokázal řadě hráčů přiblížit cvičení a udělat jim z toho vcelku zábavnou aktivitu, u které nebudou jen zběsile mačkat tlačítka na ovladači a udělají tak i něco pro své zdraví. U Switche se o něco podobného snažil titul Fitness Boxing, který prostřednictvím Joy-Con ovladačů hráče motivoval k posilování hlavně rukou formou písniček – hra funguje na bázi Just Dance, ale je více cvičební než taneční. Nyní Nintendo přináší novinku zvanou Ring Fit Adventure – skutečné RPG dobrodružství, které na rozdíl od Wii Fit není jen „trénovací aplikací“, ale zábavnou formou v ní budete nejen formovat a posilovat své tělo, ale i herní postavu v herním světě. Tak vytáhněte ze skříně cvičební úbor a vydejte se vstříc novému dobrodružství!

Sportem k trvalé invaliditě

Na rozdíl od ostatních klasických her na vás v balení kromě cartridge vykouknou i nová herní příslušenství, Ring-Con a pásek na nohu. Ring-Con je posilovací kruh, jež funguje na bázi odporu, čímž posiluje paže, prsní svaly, břišní svaly, a když si ho stejně jako ve hře dáte i mezi nohy, posílíte i vnitřní strany stehen. Můžete ho mačkat, roztahovat, otáčet s ním… chová se tak trochu jako volant (a dokázal bych si představit jeho použití v závodních hrách). Data snímá pomocí pravého Joy-Con ovladače, který do něj zasunete a kruh používáte i pro navigaci. Je vyroben z nějakého gumovo-plastového materiálu, a i když jsem se snažil sebevíc, vypadá opravdu robustně a odolává extrémům – nedal na sobě nic znát, ani když jsem si z něj udělal posilovací kleště. Když to porovnám s ovládáním Wii Fit a balanční podložkou, tak mi Ring-Con vyhovuje mnohem více, protože se nemusím pohybovat po té prapodivné věci a soustředit se, abych nešlápl vedle.

Kromě Ring-Con ovladače je pás na nohu další důležitou součástí Ring Fit Adventure. Zasunete do něj levý Joy-Con ovladač, připevníte na levé stehno a snímá vaší spodní půlku těla. Podle frekvence, rychlosti a úhlu rozpozná, jestli běháte, sprintujete, zvedáte kolena, správně provádíte cviky a podobně. Pásek má na délku asi 50 centimetrů a pokud jste stejně jako já trochu objemnější, jedinou možností, jak zajistit, aby nepadal, bude ho pořádně utáhnout k noze. Jestli se zbrkle pohybujete a hodně potíte, sucháč má tendenci se rozepínat a během hraní se může stát, že vám prostě spadne na podlahu. Občas ani přiškrcení stehna nepomáhá a myslím, že by to určitě šlo vyřešit lépe.

Abyste si tenhle husarský kousek mohli užít naplno, neobejdete se bez hraní v Handheld nebo TV módu, což značně znevýhodňuje majitele Nintendo Switch Lite – nové kompaktnější konzole určené jen pro hraní na cestách. Nintendo Switch Lite dokonce nedisponuje ani odnímatelnými Joy-Con ovladači. Pokud si však pořídíte pár navíc a záhadným způsobem upevníte konzoli „do stojánku“, budete mít i tak možnost si hru zahrát.

Celou hrou vás provází genderově neutrální postava Tipp – virtuální asistent, který vás na základě údajů motivuje, vysvětluje správné zásady při cvičení, rozcvičuje a během samotného hraní v příběhovém režimu vlastně funguje jako trenér, který na vás ale na rozdíl od klasické návštěvy v posilovně nebude řvát. Se vším všudy zde najdete 4 herní režimy. Režim Quick Play funguje jako jednoduchý odrazový můstek, pokud se chcete pustit do krátkého cvičení, vyzkoušet nějaké minihry a vyzvat v nich kamarády nebo posilovat specifické skupiny svalů. Režim Custom slouží pro vytváření cvičebních sestav o libovolných délkách, sériích a opakováních. Multitask Mode funguje dokonce když hru nemáte zapnutou. V tomto módu totiž můžete roztahovat a stlačovat Ring-Con při sledování televize nebo učení, a počty jednotlivých pohybů se následně uloží do pravého Joy-Con ovladače. Při dalším spuštění hry se data načtou a odmění vás různými herními bonusy, případně je můžete poslat jinému hráči a motivovat ho tím k lepším výsledkům. Největším a zároveň posledním režimem je ten příběhový, který mě jednoduše okouzlil.

S kruhem zachránit svět

Příběhový režim skýtá neuvěřitelné množství světů a možností, o kterých se jiným hrám může jenom zdát. Jako ve všech hrách od Nintenda, i tady hrajete za nemluvného hrdinu, jenž jednoho krásného odpoledne objeví magický kruh a omylem z něj vypustí obřího dračího kulturistu Dragauxe, který okamžitě začne sužovat všechny obyvatele. Personifikovaný kruh najednou začne k hlavnímu hrdinovi mluvit a společně se vydávají na záchranu celého světa. Možná to zpočátku zní trochu šíleně, ale funguje to ve výsledku naprosto dokonale. Hratelnost si zakládá na cestování mezi levely a světy, kde pomocí reálných cviků bojujete s příšerami, získáváte zkušenostní body, sbíráte mince a zvyšujete svou herní úroveň. Souboje s nepřáteli fungují na tahy, kde ale místo meče a štítu budete používat své tělo. Cviky jsou rozdělené do několika kategorií – červené posilují ruce a paže, žluté posilují tělo, záda a břicho, modré se zaměřují na nohy, zelené jsou inspirované ásanami z jógy a růžové vás protáhnou a doplní pár životů. Při tahu nepřítele zase stlačujete Ring-Con na své břicho a tím vytvoříte štít, který zmírní poškození. Nepřátelé zaujmou hlavně svým vtipným vzezřením, ve hře totiž nabývají podobu činek, kettlebellu, žíněnky nebo třeba cvičební podložky. Pokud si tedy nesete nějaké trauma z hodin tělocviku ze základní školy, víte, na kom se pořádně vybít!

Cesta mezi herními světy je víceméně lineární, resp. nemůžete se jen tak proběhnout po krajince a někam se podívat, protože svým reálným během ovlivňujete pouze rychlost již dříve „naskriptovaného“ běhu postavičky. To je trochu škoda a ve výsledku to může, stejně jako mě, některé hráče odrazovat. Taktéž u většiny světů nemůžete různě přeskakovat úrovně, protože je většinou spojuje jen jedna přímá cesta. Oficiální zdroje tvrdí, že na fanoušky čeká přes více než 100 levelů uspořádaných do více než 20 světů. Já osobně si dennodenně vyhrazuji +- půl hodinu na hraní a pečlivě se snažím všechno prozkoumávat, a přesto nejsem ani ve čtvrtině hry! Nintendo říká, že pokud si z cvičení uděláme návyk a budeme se mu věnovat zhruba tu půlhodinu denně, hlavní příběh dokončíme za 3 měsíce. Wow!

Během příběhu kromě mincí sbíráte i suroviny, které později uplatníte ve výrobě vlastních zdravých smoothies. Ty si poctivě sami vyrobíte stlačením Ring-Conu. Smoothies ve hře fungují jako lektvary – některé přidávají životy, některé dočasně zvyšují útok nebo obranu. Postupně si odemykáte různé recepty a pokud by vám zrovna nějaké ingredience chyběly, tak je pořídíte v obchodu, který je součástí téměř každého světa. Tam zároveň zakoupíte i lepší „výzbroj“, jež je rozdělená na tři části – tričko, kalhoty a boty. Každá z částí má své specifické statistiky a některé šatní kousky mohou mít i různé schopnosti. Korunu téhle komplexní hříčce nasazuje strom dovedností, kde si za krystaly odemykáte různá vylepšení, nové cviky nebo dokonce další životy.

Mysleli jste si, že vás už ničím Nintendo nemůže překvapit? Opak je pravdou a japonský gigant jde technologicky ještě dál. Díky využití infračervené kamerky v pravém Joy-Con ovladači hra umožňuje po splnění levelů si nechat změřit tep a na základě dalších údajů jako jsou třeba věk, váha a počet spálených kalorií ohodnotí intenzitu cvičení. Obzvlášť z tohohle jsem neskutečně nadšený! Nenosím totiž žádné chytré hodinky, které by mi měřily tep, takže je super, že mi to může hra pohlídat sama. Líbí se mi, že Nintendo po sérii Labo nezahálí a snaží se stále inovovat a přinášet nové a zajímavé funkce. Vývojáři dokonce mysleli i na tělesně postižené, takže pokud máte nějaký handicap, který by vám znemožnil nějaký cvik udělat, dá se „odklikat“ na tlačítkách. Dokonce se jimi dá odehrát celá hra, ale nedoporučuji se k tomu uchylovat, protože tím ztratí to kouzlo cvičení. Nicméně pokud jste hodně unavení nebo jste si ukousli moc velké sousto, tak vás pro jednou asi nikdo nepráskne.

Závěrečný verdikt

Ring Fit Adventure mi přirostl k srdci a doufám, že u něj ještě nějakou chvíli vydržím. Díky výbornému propojení dvou světů, toho fiktivního a skutečného, Nintendo opět pobízí k tomu, aby hráči neseděli jen u obrazovek a hráli aktivně. Zatím se cvičením nehodlám přestat – i z osobních důvodů – jsem totiž zvědavý, jak a kam se za ty tři měsíce posunu. Ušetřím dokonce i nějaké peníze oproti chození do tělocvičen a fitness center, a zároveň mě to baví daleko více než se půl hodiny potit běháním na pásu jako křeček v kouli.

Kategorie Akční, RPG, Sportovní Hodnocení recenze
Počet hráčů 1
4/5
Vývojář Nintendo
Vydavatel Nintendo
Jazyk Angličtina
Cena 1 899 Kč
Dostupnost Nintendo eShop, NintendoShop.cz Věkové hodnocení PEGI
Datum vydání Vydáno, 18. října 2019
7
Webové stránky Oficiální webové stránky