Kladli jste si někdy otázku „Co by se asi tak stalo, kdyby se Velká Británie nenacházela na ostrovech?“, nebo „Jak by mohl svět vypadat, kdyby renesance začala o několik set let dříve?“ ? Zatímco v normálním životě jsou tyto historické relativismy zbytečné, v sérii Sid Meier’s Civilization jich naleznete nespočet. S tolika možnostmi tedy není divu, že nejnovější díl této série dostal port na přenosnou konzoli Nintendo Switch. Má hra však hodnotu skutečně větší, než verze na počítač, jak indikuje její cena?

Strategická závislost

V Sid Meier’s Civilization VI hrajete za civilizaci, kterou chcete dostat na co nejvyšší úroveň (vyhrát můžete s nejlepší kulturou, nejvyspělejší vědou, vojenskou silou či spojením světa skrz jedno náboženství). Každá civilizace má své vlastní výhody, které velmi ovlivní způsob, kterým budete hru hrát. V cestě vám však stojí jiné národy s vlastními cíli, které musíte pokořit, nebo s nimi vycházet. Diplomacie ve hře bohužel není příliš propracovaná, takže vycházet se všemi sousedy neznamená dostávat významnou pomoc při válkách, ale máte při hraní aspoň pocit, že přátelství v tomto světě neexistuje, což dodává na dramatičnosti míru a válek. Jde o podobný typ hry, jako je mnoho titulů na telefony – typu Clash of Clans, Star Wars: Commander, nebo Age of Empires: Castle Siege, ale bez mikro transakcí. Tedy správná podoba těchto her.

I zde čekáte, než se vám postaví nějaké vylepšení, nová jednotka, než se dostanete s jednou postavou z bodu A do bodu B nebo taky čekáte na nashromáždění zlata ve vaší kase. Civilization VI je skutečně hra plná čekání. Narozdíl od již zmíněných titulů na telefony však jde o čekání v herním čase, ne skutečném. Místo abyste museli čekat skutečný týden na nějakou stavbu, čekáte třeba 50 herních řad. To vede k syndromu „ještě jedné řady“. Vždy se máte na co těšit, a tudíž každá nastávající řada představuje další dávku dopaminu s vylepšením nebo vítěznou bitvou, kterou přinese. Tento syndrom pochopitelně může být destruktivní, tak jako jiné typy herních závislostí, ale v kontextu skvělého herního zážitku jde o jednu z klíčových vlastností, kterou by měla mít každá strategická hra. A dává doslovný význam známé frázi „návyková hra“.

Po dlouhém hraní se však hra může stát trochu nudná, protože se situace, ve kterých se budete nacházet, často opakují. V takové momenty je vhodné buď zvýšit obtížnost, nebo si zahrát jednu z mnoha her v kategorii Scenarios, kde je vaše situace fixně daná (například můžete hrát za Alexandra Makedonského při jeho úsilí dobýt Perskou říši). To je jedno z možných řešení, ale hlavní způsob, jak udělat hru zajímavější, zde chybí…

Špatná rozhodnutí

Jedna z věcí, na kterou jsem se u tohoto portu nejvíc těšil, byl režim Hot Seat, který umožňuje hráčům hrát společně na jedné konzoli bez potřeby internetu. Hráči se prostě střídají v řadách tak, jako když se hraje proti počítači. Představa, že bych se svou rodinnou nebo s přáteli hrát tuto hru dohromady u jedné televize (nebo si konzoli předávat) se mi strašně líbila a Switch je pro tento mód jak dělaný. Takže je pro mě rozhodnutí vývojářů tento mód do tohoto portu nedat zcela nepochopitelné. Ano, můžete hrát s jinými hráči, ale musí mít vlastní kopii hry, která je pro počítač levnější a má větší obsah. Což mě vede k dalšímu velkému problému, který mě na této verzi vytáčí.

U portů starších her na Switch se již stalo téměř pravidlem do hry zahrnout všechna předchozí DLC. Dává to smysl, mnoho hráčů by si jej kupovala podruhé, tyto hry bývají několik let staré a hry na Nintendo Switch jsou samy o sobě většinou dražší, než jejich původní verze. Proto jsem byl nemile překvapen, když jsem zjistil, že některá DLC ve hře vůbec nejsou (a možná ani nebudou) a některá jsou placená. No dobře, pár jich hra již obsahuje, ale v podstatě jsou stejná jako ta, která si člověk musí přikoupit. Nevadilo by mi si za ně i připlatit (jde o velký dodatečný obsah, který nabízí krom nových civilizací i nové herní mechaniky), ale jsou to dvě DLC za 239 Kč a 129Kč, což v součtu významně navýší cenu hry. Tohle rozhodnutí spolu s chybějícím modem Hot Seat hře velmi ubližuje a pevně doufám, že budou v nějakém blízkém updatu opraveny, ačkoli o tom pochybuji.

Jestli jste zvyklí na počítačovou verzi této hry, možná budete mít trochu potíže s ovládáním a přehledností. Zatímco na počítači stačí přejet přes určité informace myší pro podrobnosti o té věci, v tomto portu se vše zjišťuje obtížněji. Navíc je rozložení příkazů v této verzi trochu jiné od počítačové verze, takže tutoriál silně doporučuji i veteránům série. Jde však jen o drobnou výtku, kterou po pár hodinách hraní už ani nebudete vnímat.

Jestli víte, že základní hru Sid Meier’s Civilization VI máte rádi, nebo byste ji stejně hráli sami, jde o port, který nabízí přesně to. Ale jestli máte možnost si zahrát verzi pro počítač, tento port rozhodně ignorujte. Chybějící DLC se snad v budoucnu doplní, ale chybějící mode Hot Seat hře velmi ubližuje. Cena hry je sama o sobě dost vysoká a nepřítomnost dvou v minulosti již vydaných balíků s postavami je drzost, vzhledem k již vysoké cenně hry a přítomnosti podobných balíčků v ní zdarma. Přenesete-li se přes tyto problémy, čeká vás zábavný a návykový zážitek, který je jen o něco málo horší než na počítači. I tak však tato veze Civilization VI představuje, co vše může dělat dobrý, resp. špatný port hry.

Kategorie Strategická Hodnocení recenze
3/5
Vývojář Firaxis Games / Aspyr Media