Miluju těžké hry. Indie her je na Switch mnoho, ale ze žánru metroidvanie je tohle první, kterou jsem na eShopu našel. Popis hry sliboval metalový soundtrack, velkou úroveň obtížnosti, gotickou atmosféru a krvavou řež. Znělo to jako hra, která zabaví na dlouho. Nemohl jsem se dočkat na hraní.

Metalová Metroidvánie

Hlavní postavou je padlý hrdina Bathoryn. Je oživen, s úkolem zabít upíra Vrolla, který vyslal na svět svou armádu příšer. Pokud vám tento příběh připomíná Catlevanii, zvykněte si, protože celá hra působí jako remake Castlevanie. Před pár měsíci jsem ji hrál na konzoli Classic NES Mini, takže jsem si všiml mnoha odkazů na tuto sérii.

Žánrově je Slain Back from Hell akční side-scroller a jak už jsem zmínil, metroidvanie. To znamená, že na vás čekají hordy nepřátel, jimiž se musíte prosekat a svět, který působí jako jedna velká mapa. Hra je malovaná pixelartem, což jí dodává na pocitech 8 a 16 bitových ér videoher.

A pixel art se opravdu povedl. Nejhezčí jsou pozadí a efekty. Bohužel, občas se stává, že máte na obrazovce tolik nepřátel, útoků a efektů, že přes tu masu pixelů nevidíte Bathoryna, což nespravedlivě přidává na obtížnosti. Není to přímo vina pixelartu, jenom důsledek většího problému, ke kterému se dostanu.

Krvavá řež

Když se hra prezentovala jako krvavá a gotická, říkala pravdu. Hororové prvky v Slain Back from Hell jsou poněkud přehnané, až komické, čímž však atmosféru nijak neshazuji. Mimo věže (kde se odehrávají souboje proti bossům hry) je okolí pohlceno hustou mlhou, všude jsou bodláky, gotické sochy chrlící krev, chrliči plivající oheň, již zmíněné hordy monster (většinou kostlivci, ale druhů příšer je ve hře mnoho) a tu a tam ten hrob, zatím co ve věžích  jsou chodby zalité krví, která kape odevšad, malé holčičky s noži, které se dokáží teleportovat a po smrti se smějí (sice je to celé směšné, ale stejně se jich většinou leknu, i když je čekám), duchové, hlavy Medusy, smrtící pasti a nějaké ohnivé lebky. Myslím si, že tato přehnanost je pro gotickou atmosféru této hry vhodná, protože dělá smrt méně děsivou a atmosféru skoro hororovou.

Obtížností si vytrháte vlasy

Smrt zažijete často. Ne nadarmo se tato hra jmenuje Slain: Back from Hell. Nepřátelé vás zabijí velice rychle, pasti na jednu ránu a je nemálo chvil, kdy se musíte dostat přes obrovskou spoustu nepřátel bez dobití životů nebo checkpointu. Obtížnost hry je opravdu brutální. Bohužel, velká část této obtížnosti tkví v podmínkách, která si na vás hra připraví. Například na jednom místě musíte čelit 2 vlnám příšer (první začne tak, aby jste vždy byli uprostřed místnosti a šly proti vám příšery z obou stran) a pak ještě navíc minibossovi. Asi po 3 hodinách pečlivého zapamatovávání mých dobrých pohybů proti pohybům příšer a hledání nějakého exploitu ve hře, abych vůbec přežil do souboje s minibossem, jsem se přes tuto část konečně dostal, ale nebylo to těžké kvůli mému špatnému tempu útoků, ani kvůli mému špatnému odhadu útoků nepřátel. Bylo to těžké, protože jsem najednou bojoval proti ohromnému množství nepřátel, které kolikrát nebylo přes pixelovou grafiku a efekty ani dobře vidět.

Další častá situace, na kterou narazíte, a která mě nesmírně iritovala, jsou čarodějové, jenž se vynoří ze země buď před a za vámi (čarodějové na vás rychle střílejí ohnivé koule a neustále před vámi couvají) nebo společně se silnější příšerou. A každá rána od čarodějů vás bolí, takže jste buďto sevření v situaci, kde nejspíš budete aspoň jednou střeleni, nebo v situaci, kdy kvůli nim ani nebudete moci proti silnějším nepřátelům používat speciální útoky (nabití zbraně a counter, které se při ztrátě životů zruší). A to není ani miniboss, ale zcela běžná sestava některých hord.

Části hry, které jsou obtížné, ale více méně férové (kterých není málo), jsou super, ale pro každou dobrou část je ve hře nějaká strašná. Sice se můžete zase rychle pokusit tutéž část porazit, protože se hra znovu načte velmi rychle, ale tím, že výzva tkví v nespravedlivých podmínkách a ne v obtížných, přitom však zcela spravedlivých, úkolech, je hra po mnoha pokusech velmi frustrující, v tom špatném slova smyslu.

Na druhou stranu, Slain: Back from Hell má skvělý metalový soundtrack, který pomáhá z této negativní frustrace tvořit vztek, s nímž tyto obtížné pasáže po několika hodinách porazíte. Plně to hru neomlouvá, nepovažuji tyto situace, které jsem popsal, za chytrý design, je to stejná strategie, které se využívalo primárně za 8bitové éry videoher, kdy se hrám uměle zvyšovala obtížnost podobným způsobem.

Inspirováno velikánem

Tohle přirovnání k 8bitové éře není náhodou. Jak už jsem zmínil, hra je velmi inspirovaná Castlevanií, která sama měla své vlastní chvíle nespravedlivé obtížnosti (díry, které vás do sebe vtáhnou, místo aby jste dopadli na platformu tak, jak jste očekávali, nepřátelé, kteří jsou na místech, kde vás jednoduše zabijí a dlouhé části bez dalšího checkpointu). Ve Slain: Back from Hell si také můžete všimnou některých nepřátel, kteří jsou jako vytržení (a lépe namalovaní) z Castlevanie. Červený netopýr je velmi podobný hořícím hlavám v Slain: Back from Hell, hlavy Medusy jsou skoro identické (ale ve Slain: Back from Hell jsou o něco větší), kostlivci jsou si podobní a duchové taktéž. První Castlevania mě bavila, takže se mi tyto podobnosti líbily.

Slaim: Back from Hell je krásná hra se skvělou atmosférou a výborným soundtrackem, která je však tak obtížná, že si ji možná ani nevychutnáte. Není obtížná kvůli špatným dovednostem hráče, ale kvůli umělému navýšení obtížnosti. Výzvy jsou z velké části opravdu šílené a nespravedlivé. Když ale narazíte na nějakou dobrou pasáž této hry, opravdu stojí za to. Hra dokáže být zábavná, jenom je velmi náročné se k těmto zábavným částem dopracovat. Myslím si, že Slain: Back from Hell je must-have pro fanoušky klasické Castlevanie a pixelartu a pro masochistické hráče. Pokud hledáte hru, která je těžká, ale spravedlivá, budete zklamáni. Mě hra Slain: Back from Hell velice bavila, ale rozhodně není pro každého.

Kategorie Arkádová, Akční, Adventura, Plošinovka, Metroidvanie Hodnocení recenze
3.5/5
Vývojář Stage Clear Studios