Jako malý jsem Sonica moc nehrál. Vzpomínám si akorát na jeho první hru na SEGA Genesis, kterou jsem párkrát hrál a pak na spinoff „Sonic Battle“. Od dob, co vyšly tyto dvě hry, uteklo mnoho let a byla vydána spousta her. Nevěděl jsem, co mám od Sonic Forces čekat, ale těšil jsem se, že si konečně zahraji nového Sonica.

Pro ty z vás, kdo jste nikdy Sonica nehráli: Sonic je modrý ježek, který měl velmi dobrou reputaci za dob 16bit éry videoher a horší reputaci v přechodu do 3D. Série je soustředěná na rychlost a reflexy hráče, hlavní hry série jsou plošinovky.

Překvapivě solidní příběh

Na počátku hry si vybíráte obtížnost. Máte jen dvě možnosti, Normal a Hard. Ve skutečnosti by však měly být nazvány spíše Beginner a Easy, protože Sonic Forces je velmi lehká hra. Rozdíl mezi Normal a Hard je, že v Normal při schytání rány ztrácíte 20 prstenů, zatím co v Hard ztrácíte všechny, což v praxi znamená víc jak dva možné životy v Normal a dva životy v Hard. Ale k obtížnosti se ještě vrátím.

Po zvolení obtížnosti začíná příběh. Je to skvěle animovaná cutscéna s dabingem. To je jedna z věcí, která se na Sonic Forces velmi vydařila, příběhové animace. Nijak nepřekážely hraní a vždy jsem se na další těšil. Příběh je poměrně propracovaný. Dr. Eggman, Sonicův nejstálejší antagonista, má nový plán, jak dobýt svět. Na rozdíl od všech předchozích se mu ale tentokrát jeho plán podaří a je na vás a na odboji svět osvobodit od Eggmanovy nadvlády. Hlavním záporákem hry je krom Eggmana postava zvaná Infinite. Infinite mi povahou trochu připomínal Mewtwo z prvního pokémoního filmu, ale na rozdíl od něj je až do samého konce padouch, který neprojde žádnou změnou charakteru. Je to trochu škoda, protože jinak byl příběh skvělý.

Sonic Forces je sequel ke hře Sonic Mania, kterou jsem nehrál, ale i přes to jsem se v příběhu moc neztrácel. Jediná věc, kterou Sonic Forces moc nevysvětlí, ale předpokládám, že Sonic Mania by vysvětlila, byla existence Phantom Ruby a náhlé zjevení klasického Sonica. Bez hraní této předchozí hry působily tyto dvě věci jako náhodné, ale nijak významně příběhu neškodily.

Vaše sny se stávají skutečností!

Pokud jste někdy snili o tom, jaké to je svištět světem a sbírat prstýnky, máte možnost. Po zahájení příběhu na vás čeká tvorba postavy se spoustou možností. Vaše postava může být pes, vlk, zajíc, medvěd, kočka, pták nebo ježek, přičemž každý druh má svůj unikátní herní bonus a 3 možné podoby. Dále si vybíráte ze spousty tvarů očí, barev očí, tváře a těla. Poslední částí tvorby postavy je výběr hlasu a vítězné pózy.

Po vytvoření postavy si ji můžete obléci. Je to jedna z nejzábavnějších částí této hry, protože nové oblečení získáváte po zdolání každého levelu a další po dosažení nejlepšího hodnocení v rámci daného levelu. Díky této aktivitě budete mít důvod se vracet ke starším levelům a k této hře i po jejím dohrání.

Hrou prosvištíte

Ve hře jsou čtyři typy levelů: moderní 3D levely se Sonicem, levely s vaší postavou (podobné těm s moderním Sonicem), týmové levely se Sonicem a vaší postavou (kombinace posledních dvou) a 2.5D levely s klasickým Sonicem. Všechny tyto typy levelů skýtají rozličné možnosti zábavy, takže si vybere určitě každý. Jedinný problém, který jsem s těmito kategoriemi měl, byla celková délka hry. Sonic Forces má pouze 30 levelů v hlavním příběhu a pak několik bonusových. 30 nezní jako malé množství, ale nerovně rozděleno mezi čtyři druhy levelů, dostanete 9 levelů s moderním Sonicem, 8 s vaší postavou, 7 s klasickým Sonicem, 5 týmových levelů vaší postavy a Sonica a 1 speciální level (poslední boss hry). Jak jsem psal, všechny typy levelů jsou nějak zábavné, ale bohužel jich bylo málo. Možná, že kdyby byly delší, neměl bych tento pocit, ale kromě posledního bosse hry mi levely většinou trvaly jen něco málo přes 3 minuty. Celková délka hry byla sice příliš krátká, ale to, co je na hře dobré (a že toho je) se opravdu povedlo. Levely s moderním Sonicem nebo vaší postavou byly skvěle rychlé a mají dobře udělané přechody do 2,5D částí, které jsou krátkou, ale zábavnou odbočkou od jinak klasických 3D levelů.

Levely s klasickým Sonicem byly podle mě nejtěžšími levely této hry. Byly také velmi povedené, ale vyžadovaly mírné množství dovedností v hraní plošinovek, zatímco 3D levely vyžadovaly pouze rychlé reflexy. Klasický Sonic se ovládá trochu jinak než moderní Sonic, hlavním rozdílem je, že klasický Sonic nemá schopnost „boost“ ani zaměřování, místo toho má své klasické schopnosti.

Na týmové levely jsem se těšil vždycky nejvíc. Ani ne tolik pro jejich hratelnost (která je stejně jak ve zbytku hry skvělá), ale pro píseň, která v nich hraje.

Někdy je kvalita až bolestivá…

Sonic Forces má skvělý soundtrack. Pokud vyjde jako album, určitě si ho koupím. V dnešní době hry mívají dobré soundtracky, ale soundtrack Sonic Forces je jako hudební album plné úvodních písniček z anime. Nikdy předtím se mi nestalo, aby mě smrt ve hře štvala ne kvůli prohře, ale kvůli ukončení skvělé písničky. Je opravdu veliká škoda, že jsou levely tak krátké, protože nebudete mít ani čas si písničky plně vychutnat.

Sice mají levely skvělou hudbu, zpracování i ovládání, ale co trochu pokulhává, je důsledek velké rychlosti a krásné animace: někdy není přes efekty vidět to, co by mělo být vidět. Na obrazovce se toho děje tolik, že nemáte ani čas reagovat na přímá ohrožení. Nejvíc se tento problém projevuje u posledního bosse hry, který z tohoto levelu vytvořil zápas, který jsem vyhrál až po dvou hodinách úporné snahy.

Poslední boss hry je opravdu asi jediným těžkým levelem hry. Nemyslím si, že je nízká obtížnost u této hry ale problém, protože při hraní jsem se nenudil. Ve hře byla spousta momentů, kdy se gameplay stal cutscénou, u kterého máte (mylný) pocit, že ho ovládáte. Celkově mi na hře imponovalo množství chvilek, kdy jsem si říkal „Tak tohle je hustý“, kterých nebylo vůbec málo. Pokud vám tento pocit stačí místo obtížnosti, nebudete zklamáni.

Hra jako celek je skvělá. Jejími nejsilnějšími stránkami jsou soundtrack, hratelnost, design, rychlost (která ale někdy pozlobí) a skvělá možnost vytváření vlastní postavy. Co by vás ale mohlo zklamat je celková délka této ne zrovna levné hry, kterou dohrajete během několika málo hodin. Díky Sonic Forces jsem si ale toho modrého ježka oblíbil a těším se na další hry s ním, jak budoucí, tak ty staré, které si teď mám chuť zahrát.

Kategorie Akční, Plošinovka Hodnocení recenze
4/5
Vývojář Sonic Team