Na South Park: The Fractured But Whole jsem se velmi dlouhou dobu těšil. Seriál South Parku miluji, viděl jsem každou epizodu a pořád se k němu vracím. V roce 2014 vyšla hra South Park: The Stick of Truth, která (mírně) navazovala na trilogii epizod seriálu (epizody 7, 8 a 9 7. sezóny South Parku). Děti městečka South Park v ní pokračovaly ve své fantasy hře a vy jste hráli za dítě, co se nově přistěhovalo. Tato hra byla velmi zábavná a sklidila velký úspěch, takže nebylo žádné překvapení, že vyjde sequel. Toho jsme se dočkali na konci loňského roku v podobě South Park: The Fractured But Whole, která dostala nově i port na Switch, ze kterého vám přináším recenzi. Dokáže se tento sequel vyrovnat svému předchůdci?

Zábava být musí

Stejně jako minule se i tentokrát hra inspirovala událostmi seriálu – nyní však epizodami se superhrdiny. Již z titulu hry je vidět (kromě chytrého způsobu, jak obejít cenzuru u názvů her), že si hra bude dělat srandu hlavně ze superhrdinských filmů. Celá situace, ve které se postavy hry nacházejí, je vlastně parodií nejen na marvelovský film Captain America: Občanská válka, ale i na časté klišé v tomto žánru (přiznejme si to, sledovat, jak se naši oblíbení hrdinové perou, je prostě zábava).

Znovu hrajete za protagonistu z předchozí hry. Příběh začíná v době po konci minulého dílu, kdy si děti pořád hrají na fantasy svět, ale velmi rychle začnou se superhrdiny. A s novou hrou vám mizí i sláva z předchozího dobrodružství. Zase jste novým dítětem ve městečku South Park.

Pokud jste první díl nehráli, kromě asi půl hodiny hraní všechno nejspíš pochopíte, The Fractured But Whole na Stick of Truth nijak významně nenavazuje. Problém však budete mít v případě, že jste nikdy seriál nesledovali, protože hra je plná odkazů na různé epizody. Ano, příběh pochopíte, ale mnoho vtipů hry vám unikne, což by byla škoda, poněvadž humor této hry je skutečně povedený. Najdete zde velmi drsnou satiru na politické události, kritiku společnosti a samozřejmě i notnou dávku infantilního humoru, kterým je South Park stejně známý, jako předchozími dvěma body.

Překvapivé problémy

Po vizuální stránce je hra rozhodně na úrovni seriálu, skutečně máte při hraní často pocit, že se koukáte na nějakou epizodu. Tím spíš je ale zarážející, že hra v některých místech laguje. Seriál South Parku je sice pěkný, ale rozhodně si nemyslím, že by grafika bylo nějak náročná. Často byl humor seriálu i zlepšen jednoduchostí animace (která se v průběhu let sice zdokonalila, ale i nadále si ponechala styl prvních několika sérií). Lagy ve hře jsou i při hraní na televizi. Naštěstí na ně narazíte málokdy, jen v určitých místech (která jsou kupodivu i poměrně prázdná), ale vzhledem k celkové grafice hry je to poměrně překvapivé. Snad tento problém ale vyřeší nějaký budoucí update.

Oproti předchozí hře má The Fractured But Whole mnoho vylepšení. Největším z nich je předělaný bojový systém. V minulém díle byly bitvy víc jako v tradičních RPG (tahových) hrách, což se s ohledem na fantasy prostředí dalo čekat, ale přesto sdílejí podobný problém, jako mnoho her tohoto žánru: repetitivitou (mně osobně nevadí, ale většina lidí ji považuje za negativum). Tentokrát jsou ale bitvy živější, protože můžete pohybovat postavou než zaútočíte, čímž hra získává strategický nádech. Na pozici vašich postav záleží, takže i opakované bitvy můžete zkusit s jiným rozestavěním a dosáhnout odlišného (možná lepšího) výsledku.

Přizpůsobte si zážitek

Neustále opakující se akce jsou problém a bohužel kompletně ze hry nemizí. Hlavním problémem hry je způsob cestování z bodu A do bodu B. Při přechodu na novou obrazovku musíte čekat na načtení (v docku se načítá hra rychleji, ale stejně jsou načítací doby někdy moc dlouhé) a samotná chůze postavy je vzhledem k velikosti mapy hry pomalá. Můžete se dostat na některá místa rychleji, když využijete transportní system hry (Jimmy je superhrdina Fastpass a na vámi vybrané místo vás odnese), ale bohužel, ani tento system vás od zdlouhavého chození skrz uličky, které jste už prošli asi stokrát, neochrání. Tato místa si v průběhu hry odemykáte, ale velmi často si budete přát teleportaci přímo k některému domu města, což bohužel nelze udělat.

Nejlepší způsob, jak si nudnost neustálého procházení stejnými místy trochu oživit, je pravidelné střídání kostýmů vaší postavy (podobně jako superhrdinové v komiksech). A zde hra opět vyniká. Možností máte skutečně spoustu, váš desetiletý protagonista nasbírá spoustu oblečení, od hustých kombinací až po použité oblečení prostitutky, které v jedné z epizod nosil policejní kapitán městečka. Vybíráte si vlasy, makeup, tričko, masku, rukavice, pokrývku očí a ochlupení obličeje. Ve spoustě z těchto kategorií si můžete měnit i barvu.

South Park: The Fractured But Whole je jako film, který South Park před lety vydal. Pokud máte seriál rádi, tato hra je pro vás jako stvořená, humorem a stylem je jak vytržená ze seriálu a její hratelnost je, i přes někdy pomalejší tempo a drobné chybky, také senzační. Pokud jste seriál nikdy předtím neviděli, možná vás na něj tato hra naláká. Ale doporučil bych se předem kouknout na nějakou epizodu, protože humor této hry je její největší plus a kdyby vám nesedl, hra by vás nebavila vůbec. Ať se na hru dívám jako na sequel, nebo na samostatný díl, v žádném případě nemohu říct, že mě nezklamala.

Kategorie Akční, RPG, Strategie, Dobrodružná Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Ubisoft Studio SF