Vzpomínám si na první týden se Switchem, když jsem měl jen tři hry – Zeldu, Snipperclips a čerstvě koupený Splatoon 2. Tehdy jsem trošku z donucení na cestách, kde nebyl signál ani na mobilní data, začal hrát singleplayer mise. Ačkoliv jde primárně o multiplayer hru, mise pro jednoho hráče byly opravdu dobré a dokončil jsem je i potom, co jsem se dostal k přístupu na internet. Vzhledem k tomu, že singleplayer má Splatoon 2 skvělý, tím spíše jsem se těšil na příchozí DLC s novým příběhem. Podařilo se, i když je vlastně o Octolincích, tedy nepřátelích?

Hluboko v podzemí

Do Octo Expansion přejdete jednoduše položkou Deep Sea Metro v menu nebo přesunem postavy na místo napravo od lobby. Projede se úvodních pár záběrů, a stejně jako u prvního spuštění samotné hry, si i zde můžete plně přizpůsobit svou postavu. Já jsem zvolil vzhled podobný postavě z traileru, můžete ale i jiný. Pak se vzbudíte u válečného veterána a nic si nepamatujete. Seberete vybavení, nastoupíte do metra a jízda může začít. Celkově to pak probíhá podobně jako v Octo Canyonu. Na mise ale vždy dojedete metrem, dostanete zbraň a u brány zaplatíte vstup. Ano, za každý pokus musíte zaplatit znovu, pokud vyčerpáte všechny životy. Pokud to budete hodně kazit, nevyděláte si na dražší úrovně.

Welcome to… Aperture Science?

Musím říct, že v některých momentech na mě dýchala podobná atmosféra, jako v Portalu – testovací místnosti, snaha dostat se na povrch, speciální vybavení… chyběla tomu už jen GLaDOS a loga Aperture Science na každém rohu. Nicméně tato atmosféra tu není vždy a nikdy není stoprocentní. Splatoon DNA se tu odepřít nikdy nedá. Formát jednotlivých testů, které se nacházejí na stanicích metra, ale celkově rozšíření dost sedí. Hodně se mi líbí i mechanismus postupného objevování jednotlivých linek metra, vždy dokončením testu na přestupní stanici. Sice jich není zas až tak moc, ale prsty rukou vám na ně stačit nebudou. Celý příběh se také tváří mnohem vážněji, než poměrně veselý Octo Canyon, což rozhodně není na škodu, navíc tím získává větší hloubku. Za prostředí, atmosféru a celkové zasazení příběhu tedy velká pochvala, to se velmi povedlo a moc se mi to líbí.

Ty nejčerstvější mise

Co tolik pochválit nemůžu je level design některých úrovní. Většinu času je dobrý nebo vynikající (i v Octo Canyonu jsem miloval zipliny, tady jsou také ziplinové úrovně), občas ale mizerný – založený třeba na časovém limitu, který je tak akorát na to, aby vám o kousek nevyšel, i když jste úrovní proběhli téměř dokonale. Nejen čas bude trápit vaše nervy, někdy jde o milimetry prostoru, nebo zásah od inkoustu těsně před cílem. Na to je tu připravená možnost, že po určitém počtu failů se můžete rozhodnout, že za cenu vstupu do této úrovně postava z příběhu (nebudu říkat jméno, spoilers!) hackne systém a level bude jakože udělaný. Ke každé úrovni se ale můžete vrátit, takže když si budete chtít získat zpět hrdost, můžete. Je trochu škoda, že místo propracovanějšího „udělatelného“ návrhu tak, jako v Octo Canyonu, se vývojáři uchýlili k tomuto řešení, vypovídá to ale také o tom, že spousta úrovní je tu prostě těžší. Na své si tedy přijdou i milovníci výzev, jako třeba MatyTheRed. Hezké je, že linky metra se různě míjejí a spojují a tam, kam chcete může vést více cest. Pokud vás v postupu brzdí „neudělatelná úroveň“, můžete zkusit jinou cestu. Design těch udělatelných je, jak jsem již zmiňoval, často výborný. Oceňuji velkou variabilitu oproti původním misím. Někdy musíte dostat kouli z bodu A do bodu B, jindy jste sami na rainmakera a ještě jindy třeba kryjete zdroj energie. K tomu všemu ještě nechybí úrovně stylem podobné těm z Octo Canyonu, navíc tu a tam s parádní výzdobou – řekněte, nenaplňuje vás pohled na GameCube visící ze stropu radostí?

Cíl – Inkopolis

Abych nezapomněl, cílem hlavní postavy Octo Expansion je dostat se na povrch, do Inkopolis. Mnozí se o to pokoušeli a selhali. Proto vás po dokončení části příběhu čekají i výzvy mimo metro a mimo testovací místa (zase ta podoba s portalem), což je docela příjemné oživení a ozvláštnění. Co se příběhu samotného týče, je ho tu více než v Octo Canyonu, ale méně než v jiných podobných hrách. Dozvíte se ale některé souvislosti s hlavním dějem celé hry a samozřejmě o své postavě (byť o ztracených vzpomínkách moc ne). Projet základní příběh (tedy ne všechny úrovně) mi zabralo podobně, jako u Super Mario Odyssey (tzn. zhruba 6 až 7 hodin), a to jsem občas využil možnost přeskočení úrovně. Po jeho dokončení mi zbývala více než polovina misí nesplněná. Za plnění misí, mimochodem, také můžete dostávat vybavení, které lze využít v multiplayeru. Hodně se mi líbí i smysl pro detail. V menu je místo „Inkopolis Square“ položka „Imagine Inkopolis“, tedy představit si Inkopolis – vzhledem k tomu, že hlavní hrdina se tam ještě nedostal a jen o tom sní. Drobných detailů tu ale najdeme víc a dohromady přispívají k ještě lepšímu zážitku. Nakonec se ještě chvíli pozastavím nad hudbou, protože ta je opět výborná. Už základní hra ji má dobrou, ale tady je to možná ještě o stupínek výš. Nejsou tu jen skladby aktuálně populární v Inkopoli, ale i atmosférická hudba, která se vždy přesně hodí k tomu či onomu místu. Nezapomnělo se ani na skladbu, která je v Announcement Traileru a zmiňoval jsem ji i v prvním dílu oblíbených soundtracků.

Splatoon 2 Octo Expansion je velmi vítaným doplňkem k už tak dobré hře. Teď se dá říci, že kromě skvělého multiplayeru už má opravdu velmi silný singleplayer mód – dohromady s Octo Expansion v něm můžete strávit poměrně dlouhou dobu. Atmosféra i hudba jsou povedené, příběh zase prozradí něco nového a spolu se smyslem pro detail jde o něco velmi vydařeného. Škoda jen některých „neudělatelných“ úrovní, kde musí pomáhat možnost jejich přeskočení, která občas svádí i tam, kde jí není třeba. Celkové dojmy jsou ale velmi pozitivní a velmi doporučuji, za přátelskou cenu získáte tolik obsahu, jako celou novou hru a to se počítá.

Kategorie FPS Hodnocení recenze
4,5/5
Vývojář Nintendo