Asi se s většinou fanoušků Star Wars shodnu na tom, že her z tohoto universa nevychází tolik, kolik bychom chtěli. Alespoň ne na Nintendo Switch nebo Nintendo konzole obecně. Několik titulů se tu a tam objevilo, ale jinak máme smůlu. Pokud tedy patříte mezi ty, kteří čekají na Star Wars Fallen Order, který se na ostatních platformách objeví již 15. listopadu nebo dokonce na nový lego přírůstek, který zahrne všechny díly, můžete si čekání zkrátit. Společnost Aspyr Media nám totiž hodila berličku v podobě remaku starší, leč stále skvělé hry Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast. Tento díl je jen jedním z celé legračně číslované Jedi Knight série a spolu s Jedi Academy a Dark Forces II patří mezi nejlépe hodnocené. Dobrou zprávou je, že Jedi Academy vyjde na Switch v průběhu příštího roku, ale nepředbíhejme.

Nepředpokládám, že by někdo z hráčské obce o tuto hru v minulosti nezavadil, ale přeci jen nezaškodí připomenout, o čem, že to je. Kyle Katarn, bývalý rytíř jedi se zhruba dvanáct let po bitvě o Yavin toulá vesmírem coby námezdní voják pracující pro Novou republiku a při jedné akci se dostává do křížku se známými střelci v bílých přilbách a později také s rytířem z řádu Sith. Tato setkání roztočí kolotoč nepříjemných událostí, které hráče zavedou do nejrůznějších míst a situací. Kylovi nezbývá nic jiného, než zjistit co mají bílopřilbáci za lubem a kdo je tajemný Sith. S tím souvisí jedna z nejlepších věcí na celém titulu, kterou je výpravnost. Jednotlivé levely vám zprostředkují výlet de různých koutů Vnějšího okraje.

Na výlet po Vnějším okraji

Hned z kraje prozkoumáte imperiální základnu na Kejimu, těžařskou stanici na Artus Prime, útroby základny vystavěné v obřím asteroidu Cairn, ale také známější a kultovnější místa jako je Oblačné město na Bespinu nebo Yavin 4 původní povstaleckou základnu, ze které je nyní akademie budoucích rytířů řádu Jedi. Prostředí her je velmi bohaté a jednotlivá levely také vyžadují rozdílný přístup průchodu. V prvních misích jste omezeni pouze na zbraně a svoje schopnosti. Žádný světelný meč, žádná síla. Probíháte mapou ve stylu Dooma nebo Duka, tam i zpět likvidujete nepřátelské jednotky, přepínáte vypínače, hledáte klíče, vracíte se apod. Občas se nelze ubránit dojmu, že level design je na dnešní poměry trochu jindě, ale v zápalu boje rádi přihmouříte oči.  Některé mise jako třeba noční ulice Nar Shadaa si zase žádají jiný přístup. Ačkoliv už v tu dobu máte světelný meč (hurá) jeho použití se sem moc nehodí a více vám bude k ruce wookiee kuše nebo odstřelovačka Tenloss Disruptor – zakázná puška s devastujícím účinkem na kterou je i světelný meč krátký. Doslova vás anihiluje. V dalším levelu zase uplatníte stealth. Využíváním síly a dalších jedi schopností budete tiše proklouzávat základnou mezi jednotkami a likvidovat pouze na místech, kde vám nehrozí spuštění alarmu. A ano ve většině dalších levelů můžete krájet všechny nepřátelské jednotky světelným mečem, smažit je blesky, srážet sílou nebo jim po vzoru Darth Vadera přiškrtit přívod vzduchu. Když už jsem zmínil zbraně, rád bych podotkl, že po rozmanitosti prostředí není nouze ani o rozmanitost palebního arzenálu. Hráč ve svém inventáři nalezne nejen kultovní kousky jako E-11 Blaster Rifle (což je zároveň odpověď na otázku proč impérium prohrálo válku), Wookiee Bowcaster nebo termální detonátory, ale i masivnější arzenál jako Destructive Electromagnetic Pulse 2 (DEMP 2) nebo Merr-Sonn PLX-2M Portable Missile System. Myslím, že názvy zbraní hovoří za sebe. Zkrátka Jedi Outcast je esencí toho, co máme na Star Wars rádi. Objevování vesmíru, dobrodružství, osudovost, přerod v hrdiny, boj dobra se zlem, kvílení blasterů a ricání světelných mečů. Navíc se ve hře objeví pár známých tváří z filmové série a pokud budete pozorní narazíte na robotí easter egg. To vše doprovází původní zvuky od Skywalker Sound stejně jako hudba od Johna Williamse. Nelze říct nic jiného, než to že Star Wars: Jedi Knight II Jedi Outcast ani po sedmnácti letech neztratil nic ze svého kouzla. Pokud ale…

I have a bad feeling about this

Studio Aspyr Media na hře odvedlo kus práce, ale nelze se ubránit dojmu, že jde o takovou polovičatou práci. Všechna čest za vyleštění původních textur a některých modelů. Na první pohled poznáte, že nejde o nejnovější titul, ale díky jejich práci zestárnul o něco méně. V případě, že zvolíte hraní v handheld režimu, nebudete mít myslím problém. Nicméně ani na velké obrazovce nebude hra vypadat kostrbatě. Vyzkoušel jsem si hru jak na třiceti dvou, tak na padesáti dvou palcové obrazovce. Bohužel nerozumím, proč tuto péči nedostalo další části hry jako je menu, kde nápisy působí dost rozmazaně a o animovaných klipech ani nemluvím. Ty zůstaly v původním rozlišení. Chápu, že jde více o port než o remake v původním slova smyslu a čekat vyleštěné nové video je hloupost, ale pokud zvolíte hraní na větší obrazovce, na kterou se vám video roztáhne, máte už pomalu problém ve změti pixelů poznat co se vlastně na obrazovce děje. Dále bych mohl ocenit přidání podpory pohybového ovládání, které na konzolích v případě FPS hraní hodně pomáhá, nicméně v porovnání s kvalitou, kterou můžeme vidět u her jako je Splatoon nebo Fortnite to není taková paráda. Mířit sice jde, ale přesnost bude trochu problém. Nedejbože, že si k tomu vyberete E-11 Blaster Rifle. To se netrefíte ani do lodi Millennium Falcon z širší strany. I přes veškeré mé snahy jsem nedokázal najít to optimální nastavení citlivosti, tak abych byl spokojený a ovládání si užil. S ovládáním souvisí další problém. Postava hráče reaguje i na nepatrný pohyb analogové páčky jak utržená z řetězů, což v některých misích budete nenávidět, protože ukočírovat Kyla tak aby se nezřítil do propasti nebo nepřeskočil jediné místo kam se dá dopadnout je také náročné. Na PC to s myší nemusel být takový problém, na konzoli trochu je. Dále nerozumím tomu, proč došlo k omezení počtu pozic pro uložení hry. Jedi Outcast je hra, kde budete umírat. Ať už kvůli problémům s ovládáním nebo obtížnosti hry. Kdo je chytrý bude si chtít postup ukládat, a to i několikrát za level. Po pěti uloženích hra hráče vyzve, aby je vymazal, pokud bude chtít ukládat další. Garantuji vám, že nic otravnějšího jsem asi ve hře nikdy nezažil. Nakonec asi největší zklamáním je absence multiplayerového režimu. Jedinou útěchou je, že příští rok nás čeká vydání Jedi Academy a tam byl multiplayerový režim přislíben, takže se můžeme těšit na pořádné řežby i za Vnějším okrajem konzole.

Star Wars: Jedi Knight II – Jedi Outcast je výborná hra a i po tolika letech od vydání má stále co nabídnout. Díky vyleštění textur se na hře zub času nepodepsal tolik jako do jiných podobně starých her. Nabízí rozmanitá prostředí, která dovolí různý přístup k průchodu a zábavný soubojový systém. Problémem je technická stránka portu, která by zasloužila větší péči a zamrzí chybějící multiplayer. Pokud dokážete tyto problémy překousnout čeká vás příjemně strávený čas ve světě Star Wars.

Kategorie Akční Hodnocení recenze
3/5
Vývojář Raven Software, Vicarious Visions, Aspyr Media, Inc.