Před několika měsíci jsem měl možnost zahrát si po téměř osmnácti letech kultovní titul Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast. Konzole Nintendo Switch je skvělým příkladem stroje, na kterém si můžete zahrát staré tituly, na nichž s láskou vzpomínáme. To si samozřejmě uvědomila vývojářská studia a vydavatelské domy a chrlí na nás jeden titul za druhým, které si mnozí z nás pamatují jako děti. Příkladem budiž kolekce her Planescape: Torment and Icewind Dale: Enhanced Editions nebo z těch novějších nedávno oznámená kolekce Borderlands a Bioshock. O posledním Zaklínači ani není třeba mluvit. Ve svých dobách jsme na takové tituly potřebovali výkonné počítače nebo jsme byli odkázáni hrát tyto hry pouze z pohodlí gaučů a židlí. S konzolí Nintendo Switch si můžeme tyto tituly zahrát znovu a navíc kdekoliv. Proto jsem byl velmi nadšený, když došlo k oznámení těchto dvou titulů Star Wars od studia Ravensoft, která v současnosti pracuje na titulech Call of Duty. Studená sprcha přišla ve chvíli, když bylo oznámeno, že první z dvojice nebude obsahovat multiplayer. Další šok přišel při samotném hraní. I přesto že jsem si hru po obsahové stránce užil znovu, trápilo mě, v jakém technickém stavu byl samotný port. Mizerné ovládání. Práce na texturách působila dost polovičatě. Samotné levely byly celkem v pořádku, ale menu a videa. Katastrofa. Třešničkou na dortu bylo ukládání. Pouze pět pozic pro uložení hry. Pokud patříte mezi notorické ukládače, čekalo vás neustále promazávání a následné ukládání. Přepis pozic nebyl možný. Pokud jste byly ochotni tohle všechno podstoupit, užili jste si super hru v průměrném technickém stavu. Co Jedi Academy?

Kdysi dávno v předaleké galaxii

Zatímco v Jedi Outcast jste se vžívali do role ostříleného mazáka Kyla Katarna. Zkušeného námezdního týpka, který kdysi podstoupil výcvik Jedi, a tak nějak se postupně hledal až se v Jedi Outcast zase našel, v Jedi Academy, jak název napovídá, se ujímáte nováčka, který nastupuje do akademie. Tu vede Luke Skywalker na měsíci Yavin 4. Sice je postava Jaden Korr génius, ale také nováček, který se musí hodně naučit. Hned od začátku se spřátelí s postavou Roshem Peninem a jako lektor se vás ujímá náš starý známý Kyle Katarn. Jedi Academy se oproti Outcastu zaměřuje na více postav. Na růst Jeden, na Roshovu potřebu docenění, která hraničí až s agresivní ctižádostí, na nemilostný vztah mezi nimi a samozřejmě okrajově ukazuje i jiné známé postavy ze Star Wars univerza. Nabízí také lehké RPG prvky jako je možnost navolit si vzhled postavy, barvy meče a rukojetí a později i bojový styl a typ světelného meče. Pokud jste snili o obouručáku jako měl Darth Maul, tady se vám sny vyplní.  Velkým rozdílem je také přístup k samotnému příběhu. Nosná dějová linie je zde tvořena různými misemi, jejichž pořadí si můžete zvolit. Těch je vždy pět a na postup stačí splnit čtyři. Poté je většinou jedna mise, které posouvá příběh dál. Na začátku každé míse si můžete zvolit výbavu a také přidat jeden bod do jedné ze Sil. Čtyři ze světlé strany a čtyři z temné. Na kterou se přikloníte je jen na vás, ale Kyle vám rád připomene, že nějak moc nepřátele škrtíte a ať si dáte pozor. Z briefingu a možnosti volit zbraně máte pocit, že je důležité zvolit tu správnou výbavu a v několika prvních chvílích jsem tomu i přikládal velkou váhu, ale nakonec jsem se přistihl, že mi vlastně stačí jen meč a škrcení. Když už byla náhodou potřeba použít pro rozptýlení zbraň půjčil jsme si ji od nějakého toho nebožtíka. Co oči Kyla nevidí, to jeho srdce nebolí… Co v těchto dnes oceňuji na misích Jedi Academy je hned po jejich různorodosti jejich délka. Jsou to takové jednohubky, které se dají zvládnout za mnohem kratší čas než rozsáhlé bludištoidní komplexy v Jedi Outcast. Takhle si mohu vychutnat jednu misi a bez výčitek vypnout hru, aniž bych měl obavy, že nebudu vědět, kde jsem naposledy skončil. Když mluvím o rozmanitosti, nudit se určitě nebudete. Jednou půjdete záchrannou misi, jindy zase na výzvědy. Tam se z vás stane lovná zvěř a užijete si i úprk na speederech. Je to zkrátka čisté vesmírné dobrodružství.

I have a… better… feeling about this

Stejně jako v předchozí recenzi i v této hodnotím hru jako průnik samotného portu a hry jako takové. I po letech jde stále o velmi zábavnou hru, kterou byste neměli minout a jak nadpis napovídá, tenhle port je o něco zdařilejší než v případě Jedi Outcastu. Ovládání je o něco lepší. Jak jsem se už zmínil výše ovládání bylo v případě Jedi Outcast porodem a zvyknout si na něj trvalo pěkných pár chvil. Především implementace pohybového ovládání byla mizerná a pohotově mířit bylo téměř nemožné. V Jedi Academy pozoruji zlepšení. Při pohybování gamepadem dochází k těžko popsatelnému dojezdu kurzoru, díky čemuž se v kombinaci s analogovými páčkami mnohem lépe zaměřuje. Tohoto efektu se mi předtím nepodařilo docílit ani nastavením citlivosti. Samozřejmě pokud se rozhodnete pro pušku E-11 blaster rifle, je úplně jedno jak moc se budete snažit mířit, ta je prostě marná… Není to ovšem zlepšení ovládání, co mi vykouzlilo úsměv na tváři. Došlo totiž k odstranění limitace, kvůli které nebylo možné uložit více než pět pozic. Teď už můžete vesele ukládat. Na limit sice narazíte také, ale zastaví vás až mnohem později. A nakonec ve hře máme chybějící multiplayer, který jsem neměl možnost pořádně otestovat vzhledem k tomu, že jsem nenašel spoluhráče. Nicméně jde o klasické online arény, které můžete znát z jiných her jako např. Quake. K dispozici jsou známé režimy jako Free for all, Capture the flag nebo Duel. Můžete si vybrat z široké nabídky avatarů, celé palety zbraní, světelných mečů a samozřejmě také síly. Multiplayer podporuje cross-platform s hráči z PS4 což je skvělá zpráva. Co už tak skvělé není, nebo možná je záleží, jak moc velký mistr Jedi jste, že hráči z PC se dokáži na konzolové servery připojit a v takových bojích se solidně zapotíte…

Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy je pořád zábavná hra ze světa Star Wars. Projdete se po známých místech, uvidíte se s oblíbenými postavami. Budete čelit důležité volbě a samozřejmě budete máchat světelným mečem mezi kvanty různých protivníků. Tohle všechno si užijete, pokud přimhouříte oči nad dnes už vizuálně zestárlou hrou a ne úplně dokonalým ovládáním, které ale prošlo od předchozího dílu lehkým vylepšením. K dobru budiž přítomnost online multiplayeru, kde můžete otestovat nabyté zkušenosti jak s PS4 hráči, tak PC veterány.

Kategorie Akční, FPS Hodnocení recenze
Počet hráčů 1, 1-16 (Online Multiplayer)
3,5/5