„Ještě jeden level a jdu spát.“ Přesně takhle jsem se cítil při hraní SteamWorld Heist. Westernovým tónem (mrk, mrk, Firefly) líznutá sci-fi taktická, silně stylizovaná tahová strategie alá X-COM Enemy Uknown aj. má neskutečný náboj, špetku humoru, zábavný gameplay a pár zajímavých herních prvků. Na první pohled viditelný rozdíl je, že SteamWorld Heist je 2D z boku viděná tahovka, namísto právě výše zmíněného X-COMU, který se odehrává ve 3D prostoru.

S kapitánkou Piper a jejími druhy se vydáte na dobrodružnou cestu vesmírem, na jejímž konci vás nečeká nic jiného, než jeho samotná záchrana. Postupně projdete třemi regiony. Co region, to určitý druh nepřátel a k tomu přiléhavý design lodí. V prvním regionu tak např. řešíte problém kdy velký, zlý a rezavý robotický bojler shromažďuje různé součástky, z nichž skládá své věrné služebníky, pomocí kterých vyhrožuje místním robyvatelům. Ačkoliv je příběh svým způsobem roztomilý a zábavný, není hlavním důvodem, proč budete hru hrát. Jeden aspekt se mu ovšem vytknout nedá. Tím jsou dialogy. Perfektně napsané a vtipné. Ať už jde o rozmluvy mezi kapitánkou Piper a robotlukem Bogdanem, či občasné hádky mezi vašimi hrdiny a samotnými bossy, anebo obyčejný pokec v místní hospodě. Jde o čirou radost z čtení a ne jednou jsem se opravdu pousmál.

Než se vrhnete do bitvy a průzkumu, musíte si vybrat, s jakými hrdiny chcete do boje vyrazit. Bude to právě kapitánka Piper, která dokáže své spolubojovníky inspirovat, aby nepřátelům působili větší poškození, nebo ruský robotluk Bogdan, který se nebojí použít těžký kalibr v podobě granátometů, anebo stařičký Valentine jakožto sniper, který na velkou vzdálenost s velkou přesností dokáže dát smrtelný headshot. Do své party budete postupem času verbovat další a další roboty. Škála možností v boji se tak postupem hrou stále rozrůstá a díky tomu se vám otevírají nové taktické možnosti. Každá postava má svoje přednosti, zaměření a speciální dovednosti. Je jen na vás, jakou taktiku si zvolíte. Budete se držet zpátky a spíše z dálky odpravovat ty otravné plecháče, nebo rovnou naběhnete do akce s těžkým kalibrem, či zvolíte zlatou střední cestu a budete mít od každého trochu. Každý si zde najde svého oblíbence a svoji oblíbenou sestavu, se kterou se bude vydávat rozstřílet pár plechových zadků. Nutno podotknout, že taktiku budete muset v každém levelu přizpůsobit a měnit za běhu a ne vždy vám vše půjde podle plánu. Jistá překvapení, která na vás v některých lokacích číhají, dokážou slušně potrápit. Je proto vhodné se postupně seznámit se všemi členy posádky, osahat si je a mít povědomí, jakou má daný robot specializaci, popřípadě speciální schopnosti. Správný výběr týmu vám může znatelně ulehčit souboje.

Dobře, hrdiny už máte vybrané, co dál? Osadíte je patřičnými zbraněmi, vyberete cool čepičku (ty zde fungují jako collectibles) a jako poslední věc, každému robůtkovi vyberete pasivní schopnost (např. vesta, která vám přidá zdraví, brýle zvyšující šanci na kritické poškození aj).

Hurá do boje!

Lodě jsou náhodně generované a při vstupu na palubu začíná to pravé dobrodružství. Vaším úkolem je ve většině případů prohledat loď, sebrat většinu beden s lootem, a zároveň zlikvidovat všechny nepřátele. Jsou zde i výjimky, kdy musíte do určitého počtu tahů loď opustit jinak sebedestrukce vaše plecháčky po částech rozpráší do všech koutů galaxie, anebo jednoduše musíte loď co nejrychleji prohledat, najít určitý předmět a následně ustoupit stále se zvyšujícímu počtu nepřátel. Variací je vícero a naštěstí se pravidelně střídají. Dopomáhá tomu i fakt, že v partě budete mít dvě postavy, jindy tři a na souboje s bossy půjdete rovnou ve čtyřech. Opět zde platí – jiný počet, jiná strategie.

Souboje, respektive jednotlivé tahy samozřejmě ovládáte přímo vy jako hráč. Určujete jednotlivé rozmístění postav, kde se kdo bude krýt, nebo jestli jeden druhému bude dělat případný štít svým tělem apod. Právě ona skvělá vlastnost tohoto systému je, že střelbu jako takovou také ovládáte přímo vy jako hráč. V případě, že chcete zaútočit a zničit nepřítele, stisknete příslušné tlačítko na gamepadu a daná postava přejde do módu střelby. Jednoduchým pohybem páčky nahoru/dolu určujete, kam chcete vystřelit. Jakmile zamíříte, stačí stisknout tlačítko a modlit se, že se trefíte a naděláte z nepřátel hromadu šrotu. Zpočátku to chce trošku cviku a dostat do oka onen odhad. Obyčejné pistole, brokovnice aj. zbraně nemají žádné mířidlo, tudíž vaše míření bude muset probíhat od oka. Celý prvek je ještě o to složitější, že při míření postava nedrží zbraň pevně, ale v určité výseči s ní pohybuje. Výstřel tedy musíte dobře načasovat. Po cca 2 hodinách jsem ale neměl problém ani na větší vzdálenosti střílet od boku, a obecně celý systém mi velmi rychle přešel do krve.

Větší zábavu si užijete, pokud budete na výpravách využívat postavy, které mohou používat zbraně s laserovým zaměřováním. Střelit tak nepřítele, který před sebou drží štít, je mnohem jednodušší.  Vystřelené kulky se totiž odráží od zdí a proto i pokud nejste zrovna v dobrém postavení, není problém střelit headshot nepřítelovi zezadu, i když je postava namířená čelem k němu. Aktivní systém střelby je to, co hru zásadně mění a co mě bavilo nejvíc. Souboje totiž dostávají tímto elementem novou šťávu. Jsou dynamičtější, více jsem se do boje ponořil a o to více mi záleželo na tom, aby moje posádka přežila. Jestli zasáhnu nepřítele, který může být klidně schovaný za překážkou neurčuje sama hra, ale já svojí (ne)šikovností. Jindy naopak díky špatně vystřelenému projektilu, může celá situace vyústit ve zdárný úspěch. Nemluvě o tom, že fantazii se zde meze nekladou.

Po úspěšném splnění úkolu a útěku z lodi, vás po každé dohrané misi čeká zhodnocení a rozbalování beden. Ne nebojte! Žádné mikrotransakce zde na vás nečíhají. Z bedny vám buď vypadne voda, zbraně, anebo jiný pasivní prvek např. v podobě brnění. Voda je univerzální platidlo, díky kterému si můžete nakoupit např. nové vybavení, zbraně, popřípadě si můžete rozšířit inventář. A pokud jste jako já detailisti a jdete po nejvyšším možném hodnocení v podobě hvězdiček, tak chvílemi se slušně zapotíte. Tedy podle toho jakou obtížnost si zvolíte. Na výběr máte z pěti možností a osobně doporučuji hrát na experienced, tedy třetí z pěti. Jde zpočátku o co nejlépe vyváženou obtížnost, co se týče soubojů. Ano, hra vás potrápí, ale nikdy ne na úkor frustrace, což je vlastnost, kterou se může pochlubit málo her. A pokud by se vám daný level zdál těžký, můžete vždy obtížnost změnit na nižší pouze za cenu restartu celého levelu. Což je fér.

Proces levelování postav, je opět zcela jednoduchý, ale naprosto funkční. Za vyhrané souboje dostáváte body, a jakmile dosáhne postava nového levelu, automaticky se naučí novou vlastnost. Jednoduché, funkční a zcela dostačující.

Ano, já vím, po celou dobu co si recenzi čtete ještě nepadlo ani jedno slovo o tom, co bych hře vyčetl. Jenže ono opravdu není co. Příběh je vtipný a roztomilý, výtvarná stylizace nádherná, soubojový systém naprosto výborný a pohlcující a to vše podtrhuje skvělý soundtrack.

Nakonec ale menší vroubek hra ode mě dostane. A tím je absence dabingu. Roboti pouze vydávají různé pazvuky, které mě po čase otravovaly. Při tak skvělých dialozích je škoda, že vývojáři nesáhli po dabérech a hru nenadabovali.

Co však říci závěrem? Steamworld Heist je výborná tahová strategie. Hra vás na dlouhé hodiny chytne a nepustí. Vše, co dělá, dělá bez chyb. Veškeré prvky, které kombinuje, jsou vyváženy na výbornou. Za cenu 499kč není o čem přemýšlet. Pokud tenhle žánr her máte rádi, jde o jasnou koupi.

Kategorie Akční, RPG, Střílečka, Strategie Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Image & Form International AB