V preview jsem se věnoval představení nového dílu kreativního nástroje, resp. hry Super Mario Maker 2, kde si můžete vybudovat vlastní mariovské levely, ty sdílet s dalšími hráči z celého světa a naopak snažit se pokořit ty jejich. Pokud vám tento titul vůbec nic neříká, odkážu vás nejprve na tento článek, ve kterém se věnuji popisu hry i nových prvků.

Základem prvního dílu bylo především samotné stavění, tedy prostředí ve kterém necháváte ožívat svoje megalomanské představy. V tomto pokračování se objevuje také „příběhový” režim, ve kterém se pokusíte znovu vybudovat hrad, který se rozpadl a světe div se, tentokrát v tom nemá prsty Bowser a jeho parta. Každopádně taková oprava něco stojí a je potřeba sehnat potřebné finanční prostředky. Ty získáte úspěšným procházením levely, které si pro vás Nintendo připravilo. Z toho pohledu by se mohlo zdát, že to je prostě další Super Mario a v podstatě to tak skutečně je. Nicméně smyslem těchto levelů je ukázat vám možnosti, jak pracovat s určitými objekty, jak je zapojovat, aby dávaly smysl. Zkrátka inspirovat vás, až dojde na samotné stavění. Tento krok skutečně vítám a hodnotím jej jako velice přínosný jak pro začátečníky, tak pokročilé stavitele. Pamatuji si svoje začátky, kdy jsem při hraní prvního dílu cítil jakýsi pocit, že vlastně nevím, jak postavit zajímavý level a cítil jsem se zahlcen jednotlivými objekty i přes jejich postupné odemykání. Jednotlivých levelů je mnoho a jsou odstupňované do čtyř obtížností. Je fajn, že úrovně nestoupají od nejsnadnějších po ty nejnáročnějších, ale objevují se v seznamu namíchaně. Nemělo by se tedy stát, že se v určité fázi zaseknete a nedostanete dál. Některé levely jsou skutečně velmi obtížné a přiznám se, že jsem nad nimi zlomil hůl a šel dál, protože jsem prostě nepřišel na řešení. Trochu mě ovšem mrzí zvolené zpracování. Jednotlivé úrovně jsou pro hráče připravené jako hratelné celky a vzhledem k tomu, že jde o Maker titul, je škoda, že nebyly levely zpracovány právě jako stavba. Místo procházení levelů a studování prvků průchodem by bylo mnohem zajímavější pokud by hráč mohl nejprve podle návodu takový level sestrojit. Je mi jasné, že něco takového by bylo dost náročné při celkovém množství, které je pro hráče nachystáno, ale rozhodně by to nebyl špatný způsob. Zvolený způsob je ale každopádně odveden kvalitně. Levelů je mnoho a myslím, že si udržují kvalitu napříč celým počtem, jsou nápadité, snadné i náročné a budou pro mnoho hráčů vítaným zdrojem inspirace.

Rekonstrukce hradu bude záviset na vašich schopnostech projít řadou levelů.

Komu by se hned zdálo, že nějaké procházení levelů s cílem najít inspiraci pro něj není, že už zachránil princeznu Peach tolikrát a že zná všechny možné i nemožné levely poslepu a pozpátku, může se s chutí rovnou přesunout do stavebního módu. Esence celé hry. Na první pohled se vám možná bude zdát, že se nic nezměnilo a na druhý pohled vlastně taky, ale editor byl lehce přestavěn po stránce rozmístění jednotlivých prvků a přizpůsobeno ovládání pro konzoli Nintendo Switch. Když už zmiňuji ovládání, rovnou u něj zůstanu a rovnou si trochu kopnu, protože stavění levelů na Switchi je oproti starší verzi na Wii U a 3DS trochu náročnější na nervy, minimálně v prvních pár hodinách. Stavět můžete dvojím způsobem (tabletop se neliší ničím jiným než velikostí obrazovky, proto říkám dvojím), buď v handheld režimu nebo TV režimu. Pokud si zvolíte handheld režim, budete stavět pomocí prstu na obrazovce. Funguje to skvěle, tedy pokud nemáte trochu větší prsty, pak se strefit do jednotlivých políček bývá problém, a proto doporučuji pořídit stylus. Problém mohou mít také leváci v případě, kdy se rozhodnete držet konzoli jednou rukou a druhou stavět. Konzole je těžká a hůře se potom mačkají tlačítka na pravém Joy-Con ovladači. Bez podepření konzole je potom stavba docela náročná. Pokud se zase rozhodnete hrát v TV režimu, budete hru ovládat pouze pomocí Joy-Con ovladačů. V tomto režimu se musíte naučit přepínat pomocí D-Pad tlačítek mezi stavěcím oknem a panely nástrojů, ve kterých se potom dál pohybujete. Nechci tvrdit, že tento systém je špatný, ale z počátku dá celkem zabrat, než si zvyknete přepínat mezi jednotlivými okny. Zajímavou novinkou, kterou editor obsahuje, je možnost zapojit do stavění dalšího hráče. Celkem vítaná funkce, protože se z pasivního diváka rázem stane aktivní stavitel. Myslím, že funkci využijí především starší hráči se svými dětmi, kterým mohou pomoct s vymýšlením. Také věřím, že tahle funkce povede k mnoha hádkám např. u ne příliš spolupracujících sourozenců…

Rozhraní se lehce změnilo, ale nových objektů a nastavení je mnoho!

No a pak je tu mnoho nových objektů, které můžete používat, o některých jsem mluvil v úvodu zmíněném preview. Myslím, že jedním z velmi populárních objektů, které uvidíme v mnoha levelech, jsou skluzavky. Ty v předchozím díle chyběly a nyní tak máte k dispozici kompletní výběr prvků pro budování terénu. Z plošinových prvků také přibyla pochybující se skupina kostek Snake Block nebo houpačkoidní plošina, kde je nutné udržovat rovnováhu. Jako poslední novinku bych vypíchnul možnost měnit mezi dnem a nocí, což sebou nenese jen změnu světla, ale také další změny jako například obrácený pohled, vítr apod. Díky této funkci můžete vytvářet mnohem zajímavější a tematicky propracované levely. Editoru tedy těžko něco vytknout. K dispozici máte komplexní sadu nástrojů a funkcí k tvorbě, počínaje nastavením základních věcí jako je šablona levelu (nově s možností volby stylu Super Mario 3D World), délka, rychlosti scrollování (nyní navíc s možností nastavit rychlost libovolně na různých místech), nejrůznějších objektů ze světa Houbového Králosvství doplněných o mnoho nových a konče novinkou v podobě nastavování cíle pro úspěšné ukončení levelu. Jediná věc, která vás tak bude limitovat při stavění, bude především vaše vlastní fantazie. Že šlo vytvořit mnoho neuvěřitelných levelů už bylo dokázáno v prvním díle a myslím, že se takových dočkáme i nyní. Jediné, co mi stále ve hře chybí, je možnost vytvářet vlastní ucelený scénář levelů, kde by šlo vytvořit celou sadu s určitým „příběhem” a ty poté sdílet do světa. Na jednu stranu chápu, že Nintendo asi nechce, aby lidé zašli tak daleko a vytvářeli si vlastní příběhy s Mariem, ale na druhou, když už nás nechají hrát si s jednotlivými levely, proč to nedotáhnout až do konce, že?

Třikrát hurá! Dočkali jsme se skluzavek!

No a nakonec se podívejme na online režim. Zde také nedošlo k žádným zásadním změnám, ale opět jsme se dočkali několika nových funkcí. Jádro sdílení opět zůstává. Postavíte si level, uděláte dvoufázové ověření jeho průchodnosti a nahrajete na server. Tady si level mohou zahrát další hráči z celého světa a dát vám najevo jak moc se jim líbil či nelíbil pomocí předem připravených tlačítek a okna pro zápis zprávy. K hledání levelů lze použít několik předdefinovaných záložek, případně vyhledat pomocí obtížnosti. K orientaci slouží také tagy, které napoví, o jaký level se jedná. Vyhledávání levelů je tak velmi snadné a přehledné. Dále nechybí ani žebříček nejlepších stavitelů a výzva Endless Challenge, která je variací na 100 Mario Challenge z prvního dílů. Zatím se může zdát, že tady nic nového nenajdete, ale opak je pravdou. Záložka Network Game skrývá několik zajímavých možností, jak hrát postavené levely s dalšími hráči. V online režimu jde především o Co-op a mnohem zábavnější Versus, ve kterém s dalšími třemi hráči zápasíte o to, kdo první doskočí na cílový stožár. Vzhledem k tomu, že jsme měli přístup pouze na server pro recenzenty, byl trochu problém na někoho narazit. Nicméně několikrát se mi to podařilo a byla to dobrá legrace, hlavně když si navzájem provádíte lumpačiny, skáčete po sobě, kradete si power-upy a jiné schválnosti.

Bohužel jsem zaznamenal i několik technických problémů, hra se občas docela sekala a průchod levelem nebyl moc plynulý. Bohužel nedokážu určit, jestli byl problém na serveru nebo u mě doma. Ale vzhledem k tomu, že jiné online hry problém nedělaly, asi bude problém na straně Nintendo a věřím, že do vydání hry bude problém vyřešen. K dispozici je také možnost lokálního hraní a samozřejmě nesmím zapomenout zmínit, že jako správný stavitel máte svůj profil, ve kterém si můžete nastavit různé oblečky a získávat medaile za úspěchy při hraní.

Stanete se nejlepším stavitelem pod sluncem?

Super Mario Maker 2 se výrazně nezměnil. Ono je ale celkem těžké vymyslet něco nového pokud jde o editor úrovní, ale přece jenom je novinek v druhém díle mnoho. Najdete tu režim, který lze považovat za předváděčku toho, jak stavět jednotlivé levely, naleznete tu mnoho nových stavebních prvků včetně nových nastavení úrovní a také nové online režimy. Super Mario Maker 2 tak pokrývá celé spektrum možností, jak tuto hru hrát, ať už sám, s kamarády, online nebo lokálně. Hra je navíc perfektně odladěná, což je u Nintendo tak trochu standard a jen trochu skřípe online hraní. Super Mario Maker 2 bych tak vřele doporučil každému, komu chybí nové prvky v původním dílu nebo už zkrátka nechce hrát na Wii U, každému kreativnímu člověku a také každému, komu chybí klasické mariovské hry. Super Mario Maker 2 se prostě povedl.

Kategorie Plošinovka, editor levelů Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Nintendo EPD