Asi jsem nebyl jediný, koho při představení Switche víc zaujal nový Mario než nová Zelda. Jasně, The Legend of Zelda: Breath of the Wild je naprosto skvělá hra, o čemž svědčí i 97% na Metacritic, ale moje dětství víc utvářel právě knírkatý instalatér. Čekání na konec října se zdálo téměř nekonečné, nadšení se střídalo s obavami a spekulace ovládaly internet. Nyní, když už jsme se konečně dočkali, se můžeme podívat, jestli se nám čekání vyplatilo. V dnešní době často bývá, že nový díl je horší než ty předchozí. Má Super Mario Odyssey vůbec šanci proti klenotům jako např. Super Mario Bros. 3?

Krásná krabička, skoro se vším všudy

Ať byly obavy jakkoliv velké, vizuály se u Odyssey prostě povedly. Už první trailery a artworky byly opravdu krásné. Ani krabičku neodflákli a vypadá skvěle. Uvnitř navíc najdete text k titulní skladbě Jump Up, Super Star! s pozadím New Donk City a jeho starostkou Lady Pauline. Jediné, co mi u krabičky chybí, jako ostatně u téměř všech moderních her, je manuál. My sběratelé už jsme takoví, bez manuálu hra prostě není kompletní.

Příběh tak trochu klasický

Nechci moc spoilerovat, u příběhu ale nehledejte zas až tak moc nového. Bowser unesl princeznu Peach. Mario se ji vydává zachránit s pomocí Cappyho z Kloboukového království, jehož sestra Tiara byla také unesena. Podobně jako v Super Mario Bros. 3 nebo New Super Mario Bros. pak cestujete z jednoho světa do druhého, místo procházení jednotlivých úrovní ale sbíráte Power Moons, tedy měsíčky, které pohání vaši loď, Odyssey. Základní příběhovou část jsem dohrál za zhruba 7 hodin, a to jsem moc nespěchal. Podobně jako u nového Linkova dobrodružství i tady se dá utopit bezpočet hodin hledáním všech měsíčků a dokončováním hry na 100%, příběh jako takový ale moc času nezabere.

Místo itemů… házení čepice?

Jedna z věcí, kterou jsem měl opravdu rád na starších hrách s Mariem byly předměty, které se daly použít. Klasická houbička, která vás zvětšila, kytička, díky které jste mohli házet ohnivé kuličky nebo třeba lísteček, díky kterému jste mohli padat pomaleji. V nové hře nic takového nenajdete. Váš společník Cappy vám ale odemkne nové schopnosti. Prvně se dá použít jako zbraň. Prostě ho hodíte po nepříteli a toho to skolí. Další možností je hodit ho před sebe a skočit na něj. Tím se vám zpřístupní nová, jinak nedosažitelná místa. Poslední a tou asi nejzajímavější možností je tzv. Capture. Pokud Cappy přistane na někom z „kompatibilních“ nepřátel, převtělíte se do nich a můžete je ovládat. Pod vodou se jako ryba nebudete muset vracet nad hladinu nadechnout, Goombě zase nekloužou nohy na ledu a taková Koopa s pánvičkou dokáže leccos rozmlátit. Namísto několika starých schopností z itemů tak dostanete ohromné množství nových schopností, které starý systém velmi dobře nahradí, dokonce si ho budete užívat a může se stát podobně návykovým, jako je třeba kombinace šplhání + glider v Zeldě BOTW. Ostatně, jak moc vám bude chybět si sami můžete ověřit v některé z bezčepičkových výzev.

Dechberoucí vizuály bez záškubů

Co je Switchi často vyčítáno, je malá výkonnost, a ne až tak dobrá grafika. Super Mario Odyssey ale mýtus o špatné grafice bourá. Vypadá naprosto fantasticky. Každý koutek hry je skvěle navržený, a navíc perfektně optimalizovaný – vše běží v plynulých 60 fps, byť s použitím adaptivního rozlišení, tedy občasné snížení rozlišení, aby se udržela stabilní snímková frekvence. Prostředí světů, kterými procestujete, jsou často velmi odlišná a každé nabízí něco nového, některé prvky ale mají podobné, takže se úplně neztratíte. Vývojáři si dali práci i s malými detaily a na výsledku je to opravdu znát. Vše je navíc podpořeno výborně zpracovanými cutscénami a krásnou scénkou u přeletu mezi jednotlivými světy, kterou možná uvidíte poměrně často.

S detaily si dali vývojáři práci nejen u vizuálů, celá hra je perfektně propracovaná a opravdu hodně jí to přidává. Občas se jedná o úplné banality, jako třeba reakce postav na váš oblek nebo ptáček, který si sedne na Maria, pokud delší dobu nehrajete. Mario se také chová přiměřeně ke svému odění a prostředí – pokud jste ve sněhové vánici jen v plavkách, celý se třese, na poušti v kožichu z něj zase cáká pot. To, co právě nosíte si také můžete vybrat sami – na každém světě se nachází obchod s unikátním i běžným oblečením, které můžete libovolně kombinovat. Nálepky a suvenýry pro vaši loď také potěší, stejně jako více než jeden vchod do Odyssey. Radost Maria a Cappyho při postupu na jejich misi je rozhodně něco, co dokáže zvednout náladu i po těžkém dni.

Střet nového se starým

Co mě hodně oslovilo, i mnoho lidí v mém okolí, kteří si hru zkoušeli, jsou narážky a odkazy na starší díly série. Nejvýraznějším a nejčastějším z nich jsou 8bitové části hry. Vlezete do mírně kostičkované trubky a octnete se třeba na stěně skály a musíte se dostat nahoru, najít 8bitový měsíc nebo si zajistit lokální měnu pro nákup zmíněných samolepek na vaši loď. Zmínky ale nejsou jen na 8bitové hry, na své si přijdou i milovníci novějších her s Mariem. Ve hře také můžete potkat kapitána Toada, fosílie pixelovatých Goomb a mnoho dalších skvělých narážek a odkazů, které nadchnou snad každého fanouška klasického Maria.

Hudba hodná AAA hry

Čím Super Mario Odyssey bodovalo už před uvedením byla hudba. Začalo to skvělým Jump Up, Super Star!, ale nezastavilo se a hraním vás provází skvělá atmosférická hudba pro každou lokalitu nebo situaci jiná. Krásný detail je i plynulý přechod do osmibitové verze, jakmile vlezete do pixelovaté trubky a octnete se ve světě placatém. Známé hudební motivy ze starých her se tu a tam objeví, aby potěšily srdíčka dlouholetých fanoušků. Dabing, jestli se tak tomu dá říkat, u hlavních postav je opravdu hodně povedený a výborně se vyvedly i ostatní zvuky. Po audio stránce prakticky není co vytknout a celkově příjemně dokresluje atmosféru.

Jeden ovladač, dva ovladače…

Co může leckoho zarazit, je způsob ovládání. Ano, v handheld módu, s Joy-Con ovladači v gripu či s Pro Controllerem si hru docela dobře zahrajete, švihnutím ovladače můžete Cappyho hodit, ale není to ono. Nejlepší způsob, jak si hru zahrát, je s jedním ovladačem v každé ruce. Tím se vám zpřístupní mnohá gesta na různá hození Cappyho (do kruhu okolo sebe, do vzduchu…), která vám v některých situacích budou opravdu vhod. Některá z těchto gest, jak jsem zmínil, jdou použít i s běžným držením ovladače/konzole, jde to ale většinou špatně, a třeba při kroucení Switchem v metru jednak neuvidíte na obrazovku, také ale budete vypadat poměrně komicky.

Potěšující je ale přítomnost kooperativního multiplayeru pro dva hráče. Stačí jeden Joy-Con pro každého – jeden ovládá Maria, druhý Cappyho. Nintendo si dalo opravdu záležet – tak vyvážená hra dvou hráčů se jen tak nevidí. Nedá se říci, že by jeden mohl hrát prim a druhý se jen vézt. Pokud oba nebudou spolupracovat, moc daleko se nedostanou. Některé výzvy se ale při dobré spolupráci značně usnadní, některé možná trochu ztíží, pro příležitostné hraní s členy rodiny a kamarády je to ale skvělé. Prozradím, že ačkoliv v osmibitovém světě Cappy házet nejde, v multiplayeru může hráč, který ho ovládá, použít k tomu, aby vás udržel ve vzduchu o něco déle. Cappymu vyskočí osmibitová očička na dobu vašeho visení ve vzduchu.

Multiplayer je zastoupený nepřímo i různými výzvami – po celém herním světě jsou rozsety různé výzvy, od závodů po skákání přes švihadlo. Nejen, že můžete zlepšovat osobní skóre, můžete soupeřit také s hráči z celého světa díky online žebříčkům.

amiibo

Co by to bylo za first-party Nintendo hru bez podpory pro figurky amiibo? Jakákoliv figurka (všechny testované fungovaly, zdaleka ale nebyly testovány všechny) vám může pomoci s hledáním měsíčků, pokud ji přiložíte u strýčka amiibo. Super Mario Odyssey také přišlo se třemi figurkami přímo pro něj. Každá z nich vám u strýčka amiibo odemkne nový kostým (dá se později ve hře odemknout také). Pokud je ale použijete během hraní, dostanete další bonusy. Běžná amiibo vám dají třeba peníze nebo doplní životy, Wedding Mario vám zajistí dočasnou nesmrtelnost, Wedding Peach vám dá bonusové životy a Wedding Bowser pomůže najít regionální měnu. To, že fungují prakticky všechny figurky a jdou použít kdykoliv během hry si docela cením, taková Wedding Peach ale dokáže hru značně zjednodušit, protože vás z jednoho života dokáže dostat zpět na 6. Ať už se je rozhodnete používat, nebo ne, na poličce všechny tři vypadají naprosto famózně.

Nové amiibo figurky a oblíbené hry s Mariem

Odyssey, ya see!

Jaká je tedy Super Mario Odyssey jako celek? Nikoho asi po přečtení odstavců výše nepřekvapí, když napíšu, že naprosto úžasná. Rozhodně se zařadila vedle mých nejoblíbenějších her, a to včetně těch nejoblíbenějších her s Mariem. Svoje místo v sérii si zaslouží ať už novým obsahem nebo narážkami na ten starý. Skóre 97% na Metacritic a 10. místo (v době psaní článku) mluví za vše – jedná se opravdu výbornou hru, kterou by měl mít každý majitel Switche. Tak dobré skóre u dvou her během jednoho roku je navíc vynikající vizitka pro Nintendo, které nás dobrými hrami doufám nepřestane zásobovat ani v letech dalších. Pokud jste odehráli starší hry ze série, tahle se vám prostě bude líbit. Pokud jste žádného Maria dosud nehráli, teď je ten nejlepší čas začít. Téměř nemám výtky, jediné, co mi maličko vadilo byla absence Luigiho, Mariova bratra (ale kdo ví, třeba se urývá někde ve hře). V tak velkém titulu bych také ocenil možnost zahrát si i za některé další postavy, třeba právě za princeznu Peach – díky její společnici Tiaře by gameplay nebyl ničím omezený. I když, hra Super Princess Peach nebyla příliš známá a možná jsem tak jediný, kdo by s ní v čele rád prožil nové dobrodružství.

Jednoznačně největší titul letošního roku naplnil všechna má očekávání a daleko je předčil. Super Mario Odyssey je po všech stránkách naprosto úžasná hra – má výbornou hudbu, vizuály a narážky na svou minulost, přináší spoustu nových prvků, ale hlavně je opravdu zábavná. Pokud máte Switch a nemáte Super Mario Odyssey, pak si necháváte uniknout opravdu hodně. Ať už jste fanoušek série nebo úplný nováček, tahle hra vás dostane.

Kategorie Plošinovka, Sandbox Hodnocení recenze
5/5
Vývojář Nintendo EPD