Buďme upřímní, o téhle hře se vtipkovalo už jen podle jejího názvu. Jakmile se na veřejnost dostalo, o čem vlastně bude, vtipkování nepřestalo. Používá totiž mechaniky free-to-play mobilních her, navíc s neustále se opakujícím slovem sushi a ještě za cenu většího titulu. Říká se ale: „nesuď knihu podle obalu“ a totéž platí i o hrách. Měli jsme možnost recenzovat hru na Switch (yesbook) i na 3DS první generace (Liniik), v recenzi se tedy budou prolínat názory dvou recenzentů. Zaslouží si hra šanci a jsou výrazné rozdíly v hratelnosti mezi konzolemi? Pojďme se na to podívat.

Život v anime

Po spuštění vás hra přivítá svojí znělkou, která je jako z anime. Můžete se na ni podívat níže. Už to mohl být určitý indikátor, že tohle nebude jen běžná mobilní hra. Po znělce, která ale jde přeskočit, se dostanete k začátku příběhu. Nacházíte se ve světě, kde není vždy co jíst a sushi je opravdu velmi málo. Veškeré jeho zásoby ovládá zlé impérium. Vy jste Musashi – kluk/holka ze sirotčince z republiky a jednoho dne potkáte opravdového Sushi Strikera, který vám pomůže na vaší cestě za záchranou Sushi. Kluk/holka zmiňuji proto, že si můžete vybrat, jaké pohlaví váš hrdina bude mít. Po několika cutscénách a tutoriálech se dozvíte, jak hrát a můžete vyrazit na cestu. Nevšiml jsem si, zatím, že by volba postavy měla velký význam, zvolil jsem ale ženskou postavu, protože se mi víc líbil její dabing. Já si zvolil kluka, protože se rád vciťuji do postav ve hře. Nicméně kromě rozdílu v dabingu jsme si později všimli i menších rozdílů v dialozích. Nejedná se o nic zásadního, co by vám hru mohlo třeba usnadnit nebo změnit kompletně příběh. Spíše se jedná o detaily, například při vyjednávání kluk vypění a jeho parťák ho musí klidnit, kdežto holka celou situaci přijme úplně jinak. Ještě co se týče dabingu – málo kdy je nadabovaná celá sekvence – většinou pouze prvních pár slov nebo jen oslovení.

Toho chci jako plyšáka!

Samotné hraní ze začátku není nijak složité. Spojováním talířů stejných barev sníte sushi, které na nich je a uděláte z nich komín. Komíny talířů pak házíte po svých oponentech. Zní to jednoduše a jako každá druhá mobilní hra, ale zdaleka to není všechno. Tvůrci na ozvláštnění přidali třeba speciální schopnosti (například přeměnu všech talířů na sushi pásech na stejnou barvu nebo dočasný štít), ale i vybavení a předměty. Můžete tak ovlivňovat i rychlost pásů a další. K tomu všemu si na své přijdou i milovníci her à la Pokémon, kde sbíráte různá stvoření. Tady naleznete údajně kolem 60 Sushi Spritů – jakýchsi skřítků, kteří vám poskytují jak sushi, tak speciální schopnosti a každý se od ostatních něčím liší. Do bitvy si můžete vzít celkem tři a téměř všichni vypadají tak dobře, že bych si některé z nich přál jako plyšáky. Třeba takového Jinraie, kterého potkáte hned na začátku. Na tom se asi shodneme, konkrétně Jinrai mi přišel jako ten „cool guy“, kterého najdeme skoro v každé hře. Navíc se mi líbila i možnost přednastavit si týmy a podle potřeby mezi nimi přepínat. Co se Pokémonů týče, podobně jako v nich, i zde máte svého rivala.

Hodiny zábavy

Co se rozhodně Sushi Strikerovi nedá odepřít, je jeho délka. Hrajete pár hodin a objevíte další území, za chvíli zjistíte, že jich není málo. A rozhodně to není nuda. Spojování talířů a používání schopností zpestřují příběhové části a cutscény, které doplňuje poměrně povedený dabing a hudba. Kromě toho se můžete zastavit ve vesničce republiky, kde jde uspořádat sushi párty nebo si zahrát online či lokálně. Opět je zde paralela k Pokémonům – hra vás nastaví na 30 level a je jedno, jestli v single playeru máte level 2 nebo 50. Tím se ale dostáváme k ovládání, které je super – na dotykové obrazovce. Na gamepadu už to není úplně ono a nejste tak rychlí, jak byste mohli být. Ve dvou můžete hrát jen na gamepadu a není to úplně ideální, ale není to zas až tak tragické. Porovnávali jsme i verze mezi sebou – 3DS verze vypadá velice podobně, ale je velmi dobře přizpůsobená na dvě obrazovky. Zároveň ovládání se stylusem je asi tou nejlepší variantou, jak hrát, i když má tato verze menší plochu, po které jezdí sushi kvůli jinému poměru stran obrazovky. Na Switchi je ale všechno větší a díky většímu rozlišení i hezčí. Existuje ještě možnost si zvyšovat rank sushi strikera. Musíte samozřejmě splňovat určité nároky, poté získáte co jiného než lepší schopnosti.

Co se týče rozdílů v ovládání, může se zdát stejné, rozdíly zde samozřejmě jsou. Na Switchi se mi ale nelíbí, že kvůli „šmatlání“ prstem po displeji může nastat situace, kdy kvůli ruce nevidíte část linek. Jinak rozložení prvků je taková klasika – na jednom displeji přehled a na druhém určitý druh menu nebo inventáře – například po zápasu je nahoře skóre a dole nasbírané zkušenosti. Ačkoliv někdy není rozvržení úplně v pořádku, chápu jej – třeba počet životů se tlačí o místo se sdílenou linkou, ale kdyby byl přesunut na horní displej, nebyl by už přímo na očích. Celkově na pocit z ovládání mi ale 3DS sedí více. Ještě bych zmínil čas, který vidíte u 3DS savu, a který zároveň na Switchi nenajdete – podle mě se jedná o měřič čistého herního času, tzn. čas, který jste strávili jídlem a následným vrháním talířků, nicméně se mi to nepodařilo ověřit. Za zmínku stojí i zdarma dostupné demo, které ukáže, o co ve hře jde a můžete si tak vyzkoušet, zda vás hra bude bavit nebo ne – v případě, že vlastníte obě konzole si můžete i zkusit, které ovládání vám více sedí. Doporučujeme i navštívit oficiální stránku, kde můžete najít bonus do hry.

Sushi Striker: The Way of Sushido se dá shrnout jedním slovem: překvapení, a to velmi příjemné. Vypíchnul bych hezké kreslené vizuály, včetně povedených Sushi Spritů, dobrý dabing a hudbu i překvapivě velmi dobrou hratelnost s mnoha inovacemi v žánru spojovaček. Autorům se zkrátka povedlo smíchat anime s hrou, a to takovým způsobem, že si můžete zahrát na 10 minut nebo na hodinu a bude vás to pořád bavit. Největším mínusem tak zůstávají ne úplně podařené 3D scény a vyšší cena, ovšem pokud počítáte cenu na hodinu hraní, není to taková tragédie. Za mě tedy příjemné překvapení, které sice má nedostatky, ale zabavit dokáže velmi dobře. Já bych zdůraznil hlavně příjemné překvapení, ani po několika hodinách mě to nějak nepřestalo bavit, i když je to v podstatě stále dokola. Asi je to dáno tím, že jednotlivé levely netrvají dlouho a není nutná nějaká zdlouhavá příprava. Pokud pravidelně trávíte čas v nějakém prostředku hromadné dopravy, je to ideální kandidát pro využití času. Oba jsme se nějak shodli na hodnocení 3,5/5, protože to není úplně blbá „šmatlačka“, ale přináší pár vylepšení v podobně Sushi Spritů, levelů a dalších aktivit. Zohledním-li cenu, hodnocení by bylo ještě o bod nižší, protože je dle mého vysloveně přemrštěná, i přes výše zmíněnou invenci v žánru.

Kategorie Akční, Puzzle Hodnocení recenze
3,5/5
Vývojář indieszero, Nintendo EPD